Stránka 3 z 10

Re: GLONASS

Napsal: 2.7.2013 17:42
od vai777
Tak tak, na tom mém prvním vloženém videu je vidět, že motory pálily až do konce.

Re: GLONASS

Napsal: 2.7.2013 18:31
od Agamemnon
nejaké info z rôznych zdrojov (nsf, anatoly zak hlavne):

- miesto dopadu protonu:

#81 je pad odkiaľ štartoval
červeným je označené miesto dopadu
#200 je druhý pad pre proton (používa ho hlavne ils)

- ils čaká na výsledky šetrenia, ktoré už prebieha

- inžinieri už majú k dispozícií telemetriu, ktorú prechádzajú... objavili sa 2 rumours od rôznych zdrojov - jeden hovorí, že v prvých sekundách letu došlo k núdzovému vypnutiu jedného z motorov... druhý hovorí, že došlo k poruche na riadiacom systéme jedného z motorov, čím sa tento motor dostal do extrémnej pozície a zvyšných 5 motorov to nedokázalo vyrovnať

Re: GLONASS

Napsal: 2.7.2013 19:00
od marekS
pohlad z vacsej vzdialenosti aj so zvukom


Re: GLONASS

Napsal: 2.7.2013 20:47
od Gubarev

Re: GLONASS

Napsal: 3.7.2013 0:13
od Dugi
Havárii rakety Proton se věnuje nejnovější článek, který právě vyšel na našem blogu.

Re: GLONASS

Napsal: 3.7.2013 1:29
od Gubarev
Neuveritelne. Vase kolty jsou pekelne rychle. Dik Dugi,
je to v pohode, ze jsem dal odkaz na clanek do sveho (pidi)blogu?
:palec nahoru:

Re: GLONASS

Napsal: 3.7.2013 11:36
od Dugi
Ahoj,
není za co děkovat, tohle byla mimořádná zpráva, která se prostě MUSELA zpracovat. ;)

Za odkaz se vůbec nezlobím. Právě naopak - jsem rád. Děkuju.

Re: GLONASS

Napsal: 4.7.2013 19:09
od vai777
Podle anonymního pracovníka, který je obeznámen s výsledky vyhodnocování telemetrie nešťastného Protonu, vše ukazuje na problém s jedním z motorů, konkrétně s dodávkou okysličovadla.
Zdroj: Novosti Kosmonavitki

Re: GLONASS

Napsal: 6.7.2013 23:18
od vai777
Na webu Anatolie Zaka se objevily zajímavé poznatky o havárii v tomto článku.
Pro ty, co nevládnou angličtinou- jde o jednu z vyšetřovacích teorií, podle které za katastrofický průběh startu může pozemní vybavení. Základem pro tuto hypotézu je fakt, že Proton odstartoval přibližně 0,415 sekundy před plánovaným časem. To by znamenalo, že motory Protonu ještě neměly plný tah, který byl pro start potřebný. To mohlo spustit havarijní program řídícího systému, který má za úkol raketu dostat pryč od rampy, aby se předešlo jejímu zničení. Telemetrie také ukázala teplotu u jednoho z motorů o hodnotě 1200°C, tedy trojnásobek nominálu. Nouzový povel pro vypojení minimálně jednoho z motorů vydal řídící systém už 4 sekundy po startu, nikoli po 17 sekundách, jak bylo uváděno dříve.
Jeden ze anonymních zdrojů, pracující v Chruničevu, upozornil na možný problém s připojovací lištou, která nese konektory kabelů mezi raketou a rampou. Lišta se má během startu pohnout cca o 5 mm, pak se má odpojit od rakety, která se zvedá do vzduchu. V tomto případě se prý pohnula cca o 11 mm ještě předtím, než se raketa zvedla nad rampu. Prostě se odpojila předčasně. Tím pádem raketa přišla o elektrické propojení s rampou ještě dříve, než motory naběhly na plný výkon. V ten okamžik sice motory mohly vytáhnout raketu do vzduchu, ale nebyly schopny ji udržet ve stabilním letu. Podle telemetrie byl v ten moment tlak ve spalovacích komorách 90 kg/cm2, namísto 150 kg/cm2, potřebných pro nominální start. Řídící systém mohl tyto okolnosti vyhodnotit jako abnormální letový stav (ačkoli raketa v ten moment ještě stála na rampě) a skokově zvýšil tah motorů, aby zajistil, že se raketa nezřítí zpět na rampu. To by mohlo způsobit požár, který zaznamenala tepltoní čidla (oněch zmíněných 1200°C).
Tato teorie nevysvětluje podivné chování stroje za letu, jeden z dalších scénářů operuje s možností, že řídící systém za letu dostával opačné údaje o úhlovém zrychlení stroje vinou špatného zapojení senzorů. Tuto teorii ale bude těžké potvrdit, protože raketa je pochopitelně napadrť.
No, jsem zvědav, jestli se teorie s onou lištou potvrdí. Znamenala by, že Proton, respektive jeho základ bez horních urychlovacích bloků, je i nadále jedním z nejspolehlivějších kosmických strojů...

Re: GLONASS

Napsal: 7.7.2013 18:13
od Dugi
Zajímavé. Pokud by to bylo opravdu takhle, tak by to byla asi nejlepší možná varianta ze všech. :roll: