Stránka 3 z 18

Re: ULA - Vulcan

Napsal: 29.9.2015 13:28
od Meybe
Představa záchrany motorů rakety Vulcan. ULA (United Launch Alliance) zveřejnila nové video ohledně tohoto nosiče.
Video je pěkné a srozumitelné. Nápad je to určitě dobrý. Jak to bude fungovat ve skutečnosti? Na to si budeme muset ještě chvilku počkat. Každopádně palec nahoru. :palec nahoru:

Re: ULA - Vulcan

Napsal: 30.9.2015 9:01
od Amper
Zkusil jsem udelat jeden rychlej vypocet.

2 motory RD 180 maj suchou hmotnost 11 tun, pocital jsem dalsi tunu na konstrukci okolo tj. hmotnost navratoveho modulu 12 tun.

Pri pouziti kruhoveho padaku z jedne vrstvy skytexu vychazi prumer padaku na 138m a jen hmotnost latky na 673kg. To cca odpovida protoze u Orionu nesou padaky 9.5 tuny a maj dohromady neco pres 400kg.

Dalsi hmotnost je pak na nafukovaci stit - Irve 3 mel cca 300kg , kdybych bral ze BB XI ma nosnost 600kg tak je to tak ze stit ala irve muze brzdit cca to same co vazi. Budu brat nejake usetreni po zvetseni takze optimisticky budu pocitat 3 tuny na nafukovaci stit (tj. 10x hmotnost Irve 3 pro brzdeni teoreticke 40x hmotnosti - zde je si potreba uvedomit ze nafukovaci stit snese mensi zatez nez ablativni klasika a musi mit vetsi plochu. Navic viz vejs - hmotnost stupne odpovida Orionu i kdyz navratova rychlost bude samozrejme diametralne mensi. Ale Irve3 test se taky nevracel z obezne drahy)

Takze jsme na 4 tunach na stit a padaky. Plus nejaky hw navic atd... a jsme na 5ti tunach.

11 tun motory, 5 tun pristavaci zarizeni = 16 teoretickych tun a to je aktualne v moznostech maximalne Mi-26. Ani Chinook by to nedal. Ve videu to vypada na King Staliona ktery by mel dat tech 16 tun tesne.

Nenasel nekdy nekdo kolik paliva potrebuje pro pristani F9 a kolik hmoti nozicky a kormidla ?

O vyhodnosti ekonomiky kdy je potreba vyrobit stupne na TPL a nove nadrze ani nemluve.


Takze kolem a kolem - jsem hooodne zvedavej zda nekdy uvidime neco vic nez jen animace jejichz ucelem je alespon virtualne snizit naskok SpaceX

Re: ULA - Vulcan

Napsal: 30.9.2015 10:43
od tixtli
Amper píše: Nenasel nekdy nekdo kolik paliva potrebuje pro pristani F9 a kolik hmoti nozicky a kormidla ?

O vyhodnosti ekonomiky kdy je potreba vyrobit stupne na TPL a nove nadrze ani nemluve.

Takze kolem a kolem - jsem hooodne zvedavej zda nekdy uvidime neco vic nez jen animace jejichz ucelem je alespon virtualne snizit naskok SpaceX
Nasiel som, ze F9 si na pristatie nechava 15% povodneho mnozstva, co je priblizne 65.7t (http://space.stackexchange.com/question ... irst-stage) a celkova vaha pristavacich noziciek je 2.1t (http://spaceflight101.com/spacerockets/ ... -v1-1-f9r/).

Kazdy napad znovupouziltelnosti mozeme len privitat. Cim roznorodejsie napady, tym lepsie, lebo zatial nevieme, ktory pristup bude ten pravy. Len buducnost ukaze, ktory koncept ma sancu prezit. A mozu byt viacere.

Re: ULA - Vulcan

Napsal: 30.9.2015 11:25
od Amper
Aha, takze hmotnostne se to vyplati, nenapadlo mne ze toho paliva je potreba tolik.

Atlas urcite taky nechava nejake palivo jako rezervu ale urcite to nebude 15%


No, uvidime komu to zacne slapat prvnimu

Re: ULA - Vulcan

Napsal: 30.9.2015 11:32
od Meybe
Kazdy napad znovupouziltelnosti mozeme len privitat. Cim roznorodejsie napady, tym lepsie, lebo zatial nevieme, ktory pristup bude ten pravy. Len buducnost ukaze, ktory koncept ma sancu prezit. A mozu byt viacere.
Přesně tak :palec nahoru: . Mě osobně těžší, že se výrazně snížit náklady pokouší i někdo jiný. Zkoušet nové postupy není vždy jednoduché, který nápad bude ten správný, nakonec ukáže jen čas a o to jde především ne? Létat do vesmíru levněji a efektněji . Neměli bychom zapomínat, že zdravá konkurence je velice důležitá ;)

Re: ULA - Vulcan

Napsal: 4.3.2016 18:22
od slappy
O novém horním stupni ACES. Letět by měl snad 2023..


Re: ULA - Vulcan

Napsal: 4.3.2016 18:34
od DanHeřt
Ještě doplním, že ULA dostala 800 000 dolarů od letectva na vývoj ACES:
https://twitter.com/Gruss_SN/status/705799733131001856

Re: ULA - Vulcan

Napsal: 30.5.2016 10:31
od KarelCZ
Nikde jsem nenašel jestli se Elon nějak vyjádřil k znovupoužitelnosti u Vulcanu, ale třeba spx taky časem zjistí, že ty první stupně jsou po přistání moc "zdemolované" a bylo by lepší zachraňovat pouze to nejcennější z prvního stupně. Kolik to tak může být nákladově, záchrana pouze motorů Merlin vs. záchrana celého prvního stupně. Vyrobit vysoký válec (asi to dost zjednodušuji) nebo postavit devět motorů Merlin bude časově i cenově trošku jinde ne?

Re: ULA - Vulcan

Napsal: 30.5.2016 10:33
od Dugi
Já mám hlavně strach z té pyrotechnické separace palivového potrubí a všech dalších systémů, které vedou k motorům. :Drbe se na hlavě:

Re: ULA - Vulcan

Napsal: 30.5.2016 10:50
od Pospíšil
KarelCZ píše:Nikde jsem nenašel jestli se Elon nějak vyjádřil k znovupoužitelnosti u Vulcanu, ale třeba spx taky časem zjistí, že ty první stupně jsou po přistání moc "zdemolované" a bylo by lepší zachraňovat pouze to nejcennější z prvního stupně.
Ne, to se rozhodně nestane - SpX (Elonovi) jde o rychlou a levnou znovupoužitelnost raket. Zachraňovat pouze motorovou sekci rozhodně nebudou.
Momentálně je vše ohledně znovupoužitelnosti stále ve stádiu experimentu - učí se přistávat, což se jeví víceméně jako zvládnuté, teď je na řadě zhodnocení poškození, testování zachráněných stupňů a pokus o znovupoužití - to ještě nějakou dobu potrvá, dejme tomu do konce tohoto roku.
Dokonce jsme se na toto téma na jiném portále vloni vsadili, zda ještě letos do 17. června díky znovupožitelnosti SpX zlevní starty alespoň o 25%, ale asi to prohraju - dojde k tomu zřejmě o pár měsíců později. :)