Re: New Glenn
Napsal: 8.8.2024 19:27
pěkná fotka s rozměrovou maketou 1. stupně a vedle je vidět i F9
Jen opravím, že je to rozměrová maketa, nikoliv ostrý první stupeň...
U SpaceX se poučili a hydrauliku nechávají za sebou. Něco se na ní vysype a jde do háje všechno včetně jinak nezasažených částí. U elektrického ovládání je závada izolovaná, což zvyšuje šanci na řešitelnost.Tjov píše: 15.8.2024 21:46 - horní “ploutve” ovládany hydraulicky - snad největší hydraulicky ovládané plochy mezi raketama/shuttle
- ploutve budou krom řízení letu zajišťovat i brždění
Tohle dává smysl. Kolik motorů si může dovolit ztratit New Glenn aniž by byl odepsaný a nebyl schopen plně dokončit misi? Dává tedy smysl cílit na maximální spolehlivost. Superheavy má motorů dost. Ztráta jednoho, dvou nebo dokonce tří misi nijak neohrožuje, mohou si tedy dovolit cílit více na výkon. Jen je BE-4 strašlivá vobluda a nějak jsem nezachytil, že by pracovali na nějaké další optimalizované verzi. Evidentně jsou spokojení se současným stavem. Otázka je, jestli je to správné?
Mno jo, ale jaký je poměr té gravitace, která pomáhá, vůči síle způsobené náporem vzduchu, který odpomáhá? 14s před přistáním není rychlost úplně zanedbatelná. Ne, že by to nefungovalo, ale jestli to jen není rádobychytrý kec?
Jestlipak se jich při přistávání bude zažehávat také víc najednou a pak je vypnou až na jeden jako u novějších StarShip po poučení z vývoje?Tjov píše: 15.8.2024 21:46 - 7 motorů, 3 naklápěcí ( v ose ), 4 bez naklápění
- přistaní v režimu visení stejně jako New Shepard na jeden motor - T/W je 1 a BE-4 může jít na 40%
Tohle mi na jednu stranu připadá velice zajímavé, protože to dává možnosti navíc. Také bych je tam na jejich místě měl raději. Na druhou stranu nemá Elon pravdu, že když to tam nemusí být, tak je lepší to tam nemít kvůli hmotnosti a spolehlivosti? Kolikrát se Falconu 9 nepovedlo přistání jen proto, že je tam neměli? Jednou? A zvládli by to, kdyby je měli v tom větru? (Vím, že Falcon neumí viset, ale kdyby uměl - měly by ty trysky sílu na to srovnat to v tom počasí?)Tjov píše: 15.8.2024 21:46 - spousta RCS motorků pro jemné řízení na prvnim stupni, rotace a stabilizace např. i při přistání
Tjov píše: 15.8.2024 21:46 - nohy se začnou vyklápět 14 sekund před dosednutí, otevření trvá 8 sekund - 6 sekund rezerva
Tak gravitace určitě pomáháThales píše: 19.8.2024 22:28Mno jo, ale jaký je poměr té gravitace, která pomáhá, vůči síle způsobené náporem vzduchu, který odpomáhá? 14s před přistáním není rychlost úplně zanedbatelná. Ne, že by to nefungovalo, ale jestli to jen není rádobychytrý kec?
Tady ale přece nebudou jen tak 6 s navíc viset a brzdit (snad). Vysouvání nohou prostě začne o 6 s dřív, než by bylo potřeba, kdyby chtěli jít na hranu. Průběh brždění je na tom zcela nezávislý.