Stránka 18 z 40
Re: Falcon Heavy
Napsal: 29.6.2016 9:08
od Navi
Tak když jsme se tedy dostali k základům fyziky a umění číst, tak mi tedy k tomuto obrázku dokresli působení sil.

Re: Falcon Heavy
Napsal: 29.6.2016 9:14
od Samo
Jadrax neviem síce co myslíš ale podľa mňa sa sily z boostra/ ov prenášajú vo všetkých bodoch kde sú spojené s centrálnym stupňom a rozdiel je maximálne vo veľkosťi sily prenesenej v tom a tom určitom úchyte. Tak je to podľa mňa jedno či tá syla prejde priamo na plášť alebo na octaweb a až potom na plášť, koniec koncov celková syla pôsobiaca na bosooster bude vždy rovnaká.
Re: Falcon Heavy
Napsal: 29.6.2016 9:47
od Jardax
Samo píše:Jadrax neviem síce co myslíš ale podľa mňa sa sily z boostra/ ov prenášajú vo všetkých bodoch kde sú spojené s centrálnym stupňom a rozdiel je maximálne vo veľkosťi sily prenesenej v tom a tom určitom úchyte. Tak je to podľa mňa jedno či tá syla prejde priamo na plášť alebo na octaweb a až potom na plášť, koniec koncov celková syla pôsobiaca na bosooster bude vždy rovnaká.
Pokusim se to nejak ilustrativne vysvetlit.
Mame plast. Z jedne strany je k nemu pripojeny octaweb. Z druhe strany booster. Kde se tam co mezi nimi prenasi?

(I v pripade spojeni octawebu s boosterem bude toto spojeni primo nebo v nejtesnejsi blizkosti plaste, takze cela zbyla struktura octawebu od boosteru nic nikam prenaset nemuze...)
Uff, to je peklo. Vic k tomu uz rict neumim. To tu vazne neni zadny alespon amatersky fyzik nebo strojar?
Re: Falcon Heavy
Napsal: 29.6.2016 9:49
od Jardax
Navi píše:Tak když jsme se tedy dostali k základům fyziky a umění číst, tak mi tedy k tomuto obrázku dokresli působení sil.

Dokreslovat ti nic nebudu, to je slozite a zbytecne, protoze je to evidentni - v miste spojeni kolmo vzhuru. Co s tim ma spolecneho zbyla struktura octawebu je mi stale zahadou.
Krom toho ze sis prave takove spojeni vyfabuloval, klidne to muze byt spojene v horni casti toho desne tlusteho octawebu, a nebo taky v zadne, pokud obe dve casti (octaweb a booster) napojis na plast kazdy ze sve strany, coz mi prijde jako nejlogictejsi.
Ten horni zaves mas blbe, silovy prenos bude v bode spojeni, ne v tech pomocnych strukturach, tam bys neprenesl ani prd.
Re: Falcon Heavy
Napsal: 29.6.2016 9:51
od petrsida
Navi píše:Tak když jsme se tedy dostali k základům fyziky a umění číst, tak mi tedy k tomuto obrázku dokresli působení sil.

To by mě taky velmi zajímalo

Re: Falcon Heavy
Napsal: 29.6.2016 10:05
od Jardax
Vsechny rakety, i ty jednomotorove, maji mezi motorem a nadrzi konstrukci, ktera prenasi sily z motoru na tu nadrz, potazmo na plast, ktery je nosnym prvkem. Obvykle tahle konstrukce nema zadne jmeno, proc taky, ale SpaceX tomu rika octaweb, to je fuk.
Pokud ma raketa boostery, ma je pripojene k tomuto plasti, na zesilene kotvici body. Je to proto, ze boostery prenasi svoji silu prave na ten nosny plast, nikam jinam ani nemuzou.
To ze ma FH boostery neznamena, ze jeho core motory vyviji nejakou extra vetsi silu, kterou by bylo nutne octawebem prenaset dal na core plast.
Pokud s tim porad mate problem to pochopit, prostudujte si provedeni Ariane 5, Titan IIIC, indicke a cinske nosice, Angaru a koneckoncu i ten Sojuz...
Re: Falcon Heavy
Napsal: 29.6.2016 11:00
od Amper
Pokud by to bylo opravdu tak jak to mas namalovane tak by jsi mel pravdu. Jenze takto by to fungovalo dost tezko. Krajni motor by totiz vyvozoval moment na tom spodnim zavesu a tlacil by do toho zavesu nahore. To znamena ze by pro kompenzaci tohodle tlaku musel byt na horni hrane stupne nejaky element ala octaweb ktery by todle zatizeni roznesl. Dost raket tam neco podobneho ma (stoji na tom dalsi stupen) ale rozhodne to nezvladne samotna nadrz. Bez ohledu na to ze je vykrouhana z isogridu. A proto ze raketa je pohanena dole tak je dost nelogicke cpat nahoru zbytecnou hmotnost.
U F9 je potreba si uvedomit ze interstage sekce ktera ma na sobe rostova kormidla je prakticky duta. Nadrze jsou delane na zatizeni smerujici smerem dolu a nikoliv do stran.
Postavil jsem uz par modelu letadel vlastni konstrukce, dronu a vlastnich veci na 3D tiskarne a myslim ze mam pomerne slusnou predstavu o prenosu sil a podle mne je proste mnohem vyhodnejsi prenest maximum zatizeni na dolni strane , co nejbliz motoru a tezisti pusobeni sil od motoru. Staci na tom druhy zaves kousek nad spodnim.
Re: Falcon Heavy
Napsal: 29.6.2016 11:13
od Amper
Jardax píše:Pokud s tim porad mate problem to pochopit, prostudujte si provedeni Ariane 5, Titan IIIC, indicke a cinske nosice, Angaru a koneckoncu i ten Sojuz...
Koukam na Ariane 5 a mam obavu ze te nepotesim
Na dolnim spodku rakety jsou dost masivni drzaky ktere svazuji spodek k sobe. Nahore jsou vyrazne mensi drzaky (jsou dost blbe videt protoze pri smontovane rakete jsou pod velkyma kostkama ktere vypadaji jako drzaky ale drzaky to nejsou)
spodek :
vrsek :
Sojuz to ma podobne i kdyz mene viditelne protoze ma vybrani ve strednim bloku a paka neni tak velka
nahore jsou to jen takove cudliky ktere rozhodne moc sil neprenesou
Re: Falcon Heavy
Napsal: 29.6.2016 12:15
od Milanek
to se mi snad zda

, ty sily se samozřejmě přenáší !VRCHEM! idelane v miste osy - to se ale dá relativne snadno vynést na bok za cenu jen malého vyztužení protože poměr délky a průměru a spodního vetknutí je příznivý - zjednodušeně: každý první stupeň nese sám sebe a svůj tah až na vršek stupně, stejně tak jako by letěl sám (malé rozdíly v nesouososti budeme v tomhle případě ignorovat) a až nahoře je spojovací konstrukce (nemusí být vidět) která to celé spojí a přenese tah do paty druhého stupně - rozpěry dole to drží pohromadě ale určitě nepřenáší žádný významný vertikální tah - má to přece i selskou logiku - každý stupeň je plnohodnotný musí unést sám sebe, svůj tah a dokázat přistát, není proto důvod dělat kraje odlehčené a prostředek 3x pevnější - je jasné že zásadní úpravy bude mít pŕechodový díl 1/2 stupně a samozřejmě komplet druhý stupeň směrem k vyšší nosnosti ale první stupně vystačí s přiměřeným ale ne zásadním vyztužením v místě upnutí.
málem jsem zapoměl - poměrně nepatrné vyklonění motorů krajních stupňů dokáže nasměrovat vektor síly dokonce přesně na oko horního úchytu i když je mimo osu což předpokládám i budou dělat (samozřejmě v rámci nějaké potřeby a tolerancí) - viz. pomocné motory u atlasu
Re: Falcon Heavy
Napsal: 29.6.2016 12:31
od matej
Amper píše:[
Koukam na Ariane 5 a mam obavu ze te nepotesim
Na dolnim spodku rakety jsou dost masivni drzaky ktere svazuji spodek k sobe. Nahore jsou vyrazne mensi drzaky ...
ale drzaky to nejsou)
Sojuz to ma podobne i kdyz mene viditelne protoze ma vybrani ve strednim bloku a paka neni tak velka
nahore jsou to jen takove cudliky ktere rozhodne moc sil neprenesou
"dost masivni drzaky ktere svazuji spodek k sobe" ale nie axiálnu silu motorov tie prenášajú tie :... "čudliky".
To samozrejme neovplyvňuje akú konštrukciu použijú pri FH. Akurát namáhanie na páku si vyžaduje mohutnejšiu konštrukciu ako namáhanie na tlak "čudlik"
Môj osobný názor je, že FH pôjde tou jednoduhšou cestou a využije už masívnu konštrukciu motorov s pomocným uchytením v hornéj časti...