Stránka 16 z 21

Re: IFT-7 Sedmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B14/S33)

Napsal: 17.1.2025 10:09
od todtv
Není mi jasné proč se v motorové sekci počítá s uniky kyslíku nebo metanu. Jako při testech OK, ale jaksi finálnější verze by neměla běžně mít snad žádné úniky do motorové sekce. Nebo tam jsou vždy menší úniky kolem netěsnosti v uložení turbočerpadel apod.? A tedy je vždy potřebné odvětrávání?
Zde byl tedy únik větší, dle zatím známých informací mi to přijde jakoby nebyl přímo z nějakého motoru, ale z potrubí k motoru nebo kolem sváru někde v napojení do nádrží.

Re: IFT-7 Sedmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B14/S33)

Napsal: 17.1.2025 10:49
od VaclavC
Tak úniky by jistě být neměly, ale teď pro testování je určitě lepší potlačit důsledky případného úniku, neztratit kvůli tomu misi a mít možnost otestovat další věci. Informace o tom, že k úniku došlo, určitě k dispozici bude a bude se pak i řešit.

A pro "ostrou" verzi si pak spočítají, jaká je pravděpodobnost, že i přes všechnu snahu nějaký únik bude vs. hmotnost věcí ho případně řešících.

Re: IFT-7 Sedmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B14/S33)

Napsal: 17.1.2025 11:46
od Pospíšil
todtv píše: 17.1.2025 10:09 Není mi jasné proč se v motorové sekci počítá s uniky kyslíku nebo metanu. Jako při testech OK, ale jaksi finálnější verze by neměla běžně mít snad žádné úniky do motorové sekce. Nebo tam jsou vždy menší úniky kolem netěsnosti v uložení turbočerpadel apod.? A tedy je vždy potřebné odvětrávání?
Zde byl tedy únik větší, dle zatím známých informací mi to přijde jakoby nebyl přímo z nějakého motoru, ale z potrubí k motoru nebo kolem sváru někde v napojení do nádrží.
Beru to tak, že motorová sekce a vše v jejím okolí, je nejnamáhanější část lodi/stupně/rakety. A to jak silově, tak termálně. A v tom bude ten zakopaný pes. Je tam spousta potrubí, stýkají se tam stěny extrémně podchlazených pohonných látek s motory a spalinami s naopak extrémně vysokými teplotami. A to vše s obrovskými rozdíly v tlacích uvnitř i vně. Motory se zažehávají, vypínají, mění tah, mění se okolní prostředí od hladiny moře až po kosmické vakuum, prostě masakr. Takže může se stát, že vlivem dilatací některá těsnění v potrubních vedeních, přírubách na nádržích, nebo motorech, mohou v určitých momentech lehce netěsnit. Proto motorový prostor chceme odvětrávat. Když je ta netěsnost a úniky větší, nastane prů*er, což se stalo v tomto případě. Takže znovu a lépe.

Re: IFT-7 Sedmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B14/S33)

Napsal: 17.1.2025 11:54
od Alchymista
@todtv - pracuje sa tam s nie malými tlakmi pri nie malých teplotách. A s obrovskými teplotnými zmenami.
Testovanie pripravenej zostavy nemusí stačiť na odhalenie problému s tesnosťou - dokonca môže prispieť k jeho vzniku a rozvoju. Holt, raketová technika.

Na okraj - pomohlo by vyplnenie motorového priestoru napríklad tvarovkami z aerogelu? Úniku to samozrejme nezabráni, ale šíreniu ohňa a prípadných črepín/trosiek by zabrániť mohlo. Alebo aspoň spomaliť a obmedziť rozsah...

Re: IFT-7 Sedmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B14/S33)

Napsal: 17.1.2025 12:08
od Pospíšil
Alchymista píše: 17.1.2025 11:54 Na okraj - pomohlo by vyplnenie motorového priestoru napríklad tvarovkami z aerogelu? Úniku to samozrejme nezabráni, ale šíreniu ohňa a prípadných črepín/trosiek by zabrániť mohlo. Alebo aspoň spomaliť a obmedziť rozsah...
Netěsnosti musíš někam odvádět, úniky by se hromadily mezi/v tom aerogelu. Navíc je aerogel v takovém množství dost drahý.
Spíš bych to viděl na trvalou "dotaci" motorového prostoru inertním plynem, který by úniky ředil a potlačoval požár/výbuch. Ale byla by to zase hmotnost navíc. :krčící rameny:

Re: IFT-7 Sedmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B14/S33)

Napsal: 17.1.2025 12:16
od Alchymista
To by tiež šlo - nútené odvetrávanie a prefukovanie priestoru... Lenže prakticky počas celého letu... :Drbe se na hlavě: takže obrovská spotreba - a teda hmotnosť. Takže len zistiť, odkiaľ to unikalo a prečo a urobiť nápravu. Holt raketová technika - vrchol toho, čo dokážeme...

A na vývesnom štíte nápis - Občas to bouchne... 8-)

Re: IFT-7 Sedmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B14/S33)

Napsal: 17.1.2025 12:39
od Pospíšil
Amatérská simulace poslední fáze letu S33 před RUD.

Re: IFT-7 Sedmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B14/S33)

Napsal: 17.1.2025 12:54
od Tjov
zkratkovitě:
- Starship letěla ve vymezeném koridoru a všechny úlomky spadly opět do vymezeného koridoru.
- SpaceX bude společně s FAA pracovat na vyšetření příčiny a následné nápravě
- Loď i booster pro let číslo 8, jsou postaveny a nyní prochází předletovými kontrolami a jsou připravovány k letu.
- "13tý" Raptor selhal při boost-back zážehu (bez podrobností), ale fungoval na 100% při přistávacím zážehu.
- první data ukazují na požár v AFT sekci Starship a následný RUD
NEWS: SpaceX has issued a statement after today’s 7th Starship test flight.

"...On its seventh flight test, Starship successfully lifted off from Starbase in Texas at 4:37 p.m. CT on Thursday, January 16. At launch, all 33 Raptor engines powered the Super Heavy booster and Starship on a nominal ascent. Following a successful hot-stage separation, the booster successfully transitioned to its boostback burn, with 12 of the planned 13 Raptor engines relighting, to begin its return to the launch site.

Super Heavy then relit all 13 planned middle ring and center Raptor engines and performed its landing burn, including the engine that did not relight for boostback burn. The landing burn slowed Super Heavy down and maneuvered itself to the launch and catch tower arms, resulting in the second successful catch of a Super Heavy booster.“

Initial data indicates a fire developed in the aft section of the ship (upper stage), leading to a rapid unscheduled disassembly with debris falling into the Atlantic Ocean within the predefined hazard areas.

Starship flew within its designated launch corridor – as all U.S. launches do to safeguard the public both on the ground, on water and in the air. Any surviving pieces of debris would have fallen into the designated hazard area.

As always, success comes from what we learn, and this flight test will help us improve Starship’s reliability as SpaceX seeks to make life multiplanetary. Data review is already underway as we seek out root cause. We will conduct a thorough investigation, in coordination with the FAA, and implement corrective actions to make improvements on future Starship flight tests.

The ship and booster for Starship’s eighth flight test are built and going through prelaunch testing and preparing to fly as we continue a rapid iterative development process to build a fully and rapidly reusable space transportation system.

Following stage separation, the Starship upper stage successfully lit all six Raptor engines and performed its ascent burn to space. Prior to the burn’s completion, telemetry was lost with the vehicle after approximately eight and a half minutes of flight. Initial data indicates a fire developed in the aft section of the ship, leading to a rapid unscheduled disassembly.

Re: IFT-7 Sedmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B14/S33)

Napsal: 17.1.2025 15:07
od MrG
Porovnanie pristatia pri IFT-5 a IFT-7
rozdiel 1-2 sek v prospech 7-ky
priblizenie k vezi mi pride hladsie, rychlejsie menej korekcii motormi
https://youtube.com/shorts/td0_lDQxgnM? ... Z-pua7JAMd

Re: IFT-7 Sedmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B14/S33)

Napsal: 17.1.2025 15:10
od todtv
Tak aspoň, že jí "rozflákali" dle schválených regulí, takže tenhle bod nebude protahovat vyšetřování.