Stránka 15 z 65
Re: SpX DM-2
Napsal: 9.4.2020 12:37
od todtv
petrsida píše:todtv píše:Pospíšil píše:
Tuto část tvého příspěvku nechápu. Super Draco jsou motory určené pro řešení nouzových situací.
Dle úpravy po explozi CD při pozemních testech v roce 2019 lze Superdraco zapálit jen 1x za misi, ať už za jakýmkoliv účelem, a to kvůli úpravě paliv. potrubí (jednoduchá průrazná membrána místo původního ventilu).
Nerozumím, čemu by to mělo vadit?
Laik: ano, ale jde to pouze na zemi
Taky jsem psal, že by se to mohlo hodit v nějakých nouzových situacích mít možnost systém SD zapálit třeba jen krátce 2 - 3x. Během jedné mise. To nyní nelze. Astronauti by museli vyměnit membránu v potrubí, jak jsem pochopil. Což se dělá až po návratu na Zemi.
Nouzovou situací se myslí např. nutnost někde použít náhle vyšší tah apod. Jakkoliv neočekávaně.
Nerozumím těmto otázkám. Nebo ono je možné i po úpravě po výměně za membránu vícekrát zažehnout SD bez výměny protržené membrány?
EDIT odesláno před reakcí Pospíšil.
Myslím jakoukoliv nespecifikovanou nutnost použít vyššího výkonu SD i mimo start/přistání, prostě obecně. I kdyby měl být nouzově na orbitě CD použit jako "tlačič" pro něco při nějaké havárii, kde by nestačily na stejné nádrže napojené motory Draco.
Re: SpX DM-2
Napsal: 9.4.2020 12:39
od laik
Skutečně není možnej opakovanej restart? Chápal jsem to tak, že membrány pouze brání pronikání obou složek propelantu kamsi (v protisměru možná).
Re: SpX DM-2
Napsal: 9.4.2020 12:42
od Pospíšil
todtv píše:
Taky jsem psal, že by se to mohlo hodit v nějakých nouzových situacích mít možnost systém SD zapálit třeba jen krátce 2 - 3x. Během jedné mise. To nyní nelze.
Nouzovou situací se myslí např. nutnost někde použít náhle vyšší tah apod. Jakkoliv neočekávaně.
SD motory a celý LAS systém bude použit pouze pro únik posádky během startu a stoupání na orbit. Jelikož je to nouzová situace, bude po ní automaticky co nejdříve následovat nouzové přistání. Žádné další motorické manévry (kromě případného deorbit zážehu motorky Draco) nebudou potřeba.
Btw, jsme trochu OT, hodilo by se tuto debatu přesunout do vlákna o CD, než ji vést tady u konkrétní mise.
Re: SpX DM-2
Napsal: 9.4.2020 12:44
od todtv
Pro opakovaný restart během 1 mise tam právě byly ony ventily, jak jsem vyrozuměl i dle popisu závady vedoucí k loňské explozi.
Re: SpX DM-2
Napsal: 9.4.2020 12:51
od todtv
Pospíšil píše:todtv píše:
Taky jsem psal, že by se to mohlo hodit v nějakých nouzových situacích mít možnost systém SD zapálit třeba jen krátce 2 - 3x. Během jedné mise. To nyní nelze.
Nouzovou situací se myslí např. nutnost někde použít náhle vyšší tah apod. Jakkoliv neočekávaně.
SD motory a celý LAS systém bude použit pouze pro únik posádky během startu a stoupání na orbit. Jelikož je to nouzová situace, bude po ní automaticky co nejdříve následovat nouzové přistání. Žádné další motorické manévry (kromě případného deorbit zážehu motorky Draco) nebudou potřeba.
U Skylabu se taky nepočítalo, že budou muset vylézt do vesmíru a natahovat plachtu na ochranu poškozené části Skylabu. Nebo v Apollu 13, že budou páskami lepit části filtračního systému a náhodou tam ty lepící pásky měli případně ale pro jiný účel. Stejně tak nikdo nemůže vědět, že opakované zapálení SD se se nemůže někdy hodit jako ty lepící pásky na palubě Apolla 13. Chce se to odprostit od neustálé představy použití SD řízeně jen u abortu při startu a zrušeném motorickém přistání. Proto píšu kdy by korekční Draco nestačili, bo SD má relativně moc velký výkony a spíše by se např. nouzově využily na přiškrcení na minimu lépe kdyby bylo možno na každé straně použít jen polovičku (nevím zda to vůbec lze nekoukal jsem na detaily zapojení).
Mně je má poznámka jasná a další diskuze v tomto směru nepotřebuji. Za mě tímto k tomuto konec reakcí.
Re: SpX DM-2
Napsal: 9.4.2020 12:53
od laik
Aneb dragon nepočítal vystřelit padák po explosi F9 a vida.., mohlo se bývalo hodit.
Re: SpX DM-2
Napsal: 9.4.2020 13:00
od Pospíšil
todtv píše:Chce se to odprostit od neustálé představy použití SD řízeně jen u abortu při startu a zrušeném motorickém přistání.
Tak mi prosím ukaž na jiný abort systém u pilotované lodi, který je během jedné mise vícenásobně použitelný.
V drtivé většině jsou LAS motory na TPH a ty se z principu dají zapálit jen jednou.
Ano, SpX měla velkou ambici SD používat vícenásobně, ale ukázalo se, že to není snadné a možná ani bezpečné a proto tuto schopnost odpískali s cílem dostat loď co nejdříve k certifikaci a nasazení do provozu. Asi by se to technicky vyřešit dalo, ale pouze za cenu několika dalších let vývoje a důkladného testování. Na to není v CCP ani čas ani peníze.
Re: SpX DM-2
Napsal: 9.4.2020 13:00
od Amper
pokud by nastala Apollo 13 situace tak urcite motory budou schopni zapalit. Vsechno je rizeno sw takze pri nejhorsim by jim museli poslat update ktery to povoli
Re: SpX DM-2
Napsal: 9.4.2020 13:55
od Stepan
Hoši, sám vím že s tím mám problém, ale zkusme ty debaty opravdu dávat do správných vláken. Teď skoro není den abychom neřešili že to budeme muset přesunout. Vím že nejsem moderátor ani nikdo z redaktorů, ale fóru mi záleží.
Myslím že Dugimu moc práci neulehčujeme. Prostě než položíme v nějakém vlákně dotaz, zkusme se zamyslet, zda to není dát vhodné do jiného vlákna. Pak to bude přehlednější. Hlavně vlákna o misích.
Dík
Jo a toto fakt nemusíte komentovat, já to za pár dní (snad) smažu.
Re: SpX DM-2
Napsal: 9.4.2020 16:10
od Samo
Motorčeky Draco sú samé o sebe veľmi silné 400 N, tam by nemal byť problém keď sú po smere letu 4 ťah 1600 N sú síce naklonené tak to bude o niečo menej no aj tak je to dosť. Cygnus ma 32 motorčekov s ťahom 30N do všetkých smerov a testovali ním reboost ISS... Draco majú sily dosť na núdzové situácie.