Wopat píše:VTOL SSTO není na Kerbinu potřeba, když máme ranveje.
Tak já to vidím přesně naopak - ranvej není na Kerbinu potřeba, když máme tak zjednodušenou aerodynamiku že prakticky neexistuje...

V Kerbalu není vztlak. Pouze laterální odpor deskových ploch (a těles - třeba nádrží - ale ten je ještě zjednodušený oproti těm deskám co mají v configu že jsou "nosné plochy"

). A dokonce, což už je úplně úletózní, je tento závislý pouze na úhlu náběhu, nikoli na rychlosti...

A aby to tvůrce (tvůrci) nějak "vyřešili", mají tam prouďáky nesmyslně velký tah, tím i nesmyslný vysoký poměr tah/hmotnost, a nesmyslně malou spotřebu/tah.
Takže je úplně jedno, jestli startujeme kolmo nebo šikmo či z ranveje, stejně to "taháme" motorem a ne vztlakem.
Sám používám jen vanila díly opepřené Mechjebem, a dělal jsem to dříve tak, že jsem vytvořil 1. stupeň z jediné malé nádrže na palivo a sady proud. motorů. S tou jsem vyletěl do 10-15 km, a tam jej odvrhnul a pak už jen jediný malý 2. stupeň na dotlačení na dráhu.
A teď, po příchodu vééélkých dílů, ani to ne... několik desítek tun čehokoli dostaneme na NOD za pomocí jediné velké nádrže s jediným motorem... Ciolkovský v hrobě rotuje jak vrtula

O motorech Napier ani nemluvě

Ale abys to nepochopil jako kritiku: mě pořád KSP baví, vymýšlím blbosti, mrtvé Kerbíky počítám ještě laxněji než Žukov a spol, jen jak píšu: s příchodem velkých nádrží je to mnnohem jednodušší a aerověci beru jen jako přívažek ke "grafické šmakavskosti", tedy jako nepotřebné, ale hezké.