Stránka 11 z 21

Re: In-flight Abort test

Napsal: 19.1.2020 11:19
od lamid
Dugi píše:Řekl bych, že pokud dojde k zážehu těsně po vypnutí motorů, tak to zase takový rozdíl nebude.
Bude. V okamžiku vypnutia motorov prestane pôsobiť sila zrýchlenia a to:
2.25g x hmotnosť Crew Dragon=268 kN, rozdiel je teda 1,25 g x hmotnosť Crew Dragon
Pre porovnanie z aerodynamického tlaku v 84 sek je Fd=154 kN ( v 61 sek 367 kN).

Ale netreba mať obavu CD má ťah 600 kN.

Edit:
Na Flightclube je verzia so separáciou DC až v 88 sek
Obrázek

Re: In-flight Abort test

Napsal: 19.1.2020 13:34
od Samo
Ako som to niekde spomínal abort bude reagovať podľa osobného názoru jednoducho na pokles ťahu počas vypínania, keď ťah klesne pod 70% nominálu napríklad. Dragon spustí sekvenciu a vtedy vyletí aj preťaženie ďaleko za hodnotu nomimálneho letu, takže by som sa nebál že bude CD ukrátený o zážitok s max Q.

Re: In-flight Abort test

Napsal: 19.1.2020 14:03
od Stepan
Start odložen na 16.00 (neděle 19.1.2020).

Re: In-flight Abort test

Napsal: 19.1.2020 14:24
od Pospíšil
Stepan píše:Start odložen na 16.00 (neděle 19.1.2020).
Start plánován až na 2. hodinu okna v 10:00 ET, 16:00 CET
Startovací okno je dnes 6-ti hodinové do 08:00:00 ET, 20:00 CET

Dnešní rozbřesk na 39a


Re: In-flight Abort test

Napsal: 19.1.2020 14:27
od rorejs
Když už jsem tu debatu o max q rozpoutal: Léta jsem žil v domnění, že q (v daném kontextu) je dáno součtem hlavních sil působících na raketu, tedy hlavně odporu vzduchu a zrychlení. A zjevně jsem nebyl sám. Po přečtení debaty a dohledání nějakých definic ale musím připustit, že to tak zřejmě není a že q se opravdu týká jen té aerodynamiky. Takže beru zpět, co jsem napsal a dávám zapravdu Dugimu: dynamické namáhání by po vypnutí motorů nijak výrazně okamžitě nepokleslo. Nakonec je fakt, že po "odpálení" Dragona bude jeho zrychlení i aerodynamické namáhání ještě podstatně vyšší, takže na chování nosiče v tomto ohledu vlastně tak moc nezáleží.

Re: In-flight Abort test

Napsal: 19.1.2020 14:29
od petrsida
lamid píše:
Jardax píše:Mno...

Max Q stands for “Maximum dynamic pressure.” It’s the moment in the launch when the rocket or shuttle is undergoing “maximum mechanical stress.”
Neviem odkiaľ si to vzal.
MaxQ (max q) je maximálna hodnota dynamického tlaku (q) pri štarte rakety a v prenose štartu hlásia čas kedy sa dosiahol z telemetrie rakety.
Bod max namáhania rakety nie je definovaný, aspoň pokiaľ ja viem.
To, že pri max q je raketa najviac namáhaná je pravda a to od všetkých síl a tlakov.
Ale či je to 0,5 alebo 2 sek pred, pri alebo po dosiahnutí maximálneho dynamické tlaku sa dá spočítať.
Jde o to, že maximální dynamický tlak se mění nejrychleji, protože je závislý kvadraticky, ostatní veličiny se mění lineárně, což znamená, že celkové namáhání rakety při startu je nejvíc závislé na něm, osobně si myslím, že max q se bude rovnat i maximálnímu celkovému namáhání, nebo bude rozdíl tak mizivý, že jej nemá smysl uvažovat

a to je ten důvod, proč se v inženýrských dokumentech zaměňuje maxQ a maximální namáhání

pokud ale chce někdo být významovým puristou, pak by toto měl odlišit

celá diskuse je navíc zbytečná, reagoval jsem na slušný dotaz, zda vypnutí motorů znamená nulování dynamického odporu, odpověď je nikoliv, jelikož určující je rychlost, nikoli zrychlení

Re: In-flight Abort test

Napsal: 19.1.2020 14:31
od petrsida
lamid píše:
Dugi píše:Řekl bych, že pokud dojde k zážehu těsně po vypnutí motorů, tak to zase takový rozdíl nebude.
Bude. V okamžiku vypnutia motorov prestane pôsobiť sila zrýchlenia a to:
2.25g x hmotnosť Crew Dragon=268 kN
Pre porovnanie z aerodynamického tlaku v 84 sek je Fd=154 kN
Pro celkové namáhání to platí, ale jenom na ten kratičký okamžik, než naběhnou motory dragonu

pak to naopak bude pořádná jízda s maximálním zrychlením a maximálním aerodynamickým namáháním

Re: In-flight Abort test

Napsal: 19.1.2020 14:34
od petrsida
Pospíšil píše:K vaší debatě o nejasném pořadí kroků při abortu doplím svůj zdroj, odkud jsem čerpal informaci, že nejdříve dojde k předprogramovanému úniku CD v definovaném čase a hned na to se vypnou motory prvniho stupně. Takto to popsal Benji Reed na předstartovní tiskovce v Q&A sekci.
To je zajímavé, čekal bych, že budou chtít otestovat záchrannou sekvenci celou, tedy včetně automatické detekce ztráty tahu, pak bych čekal postup s naprogramováním výpadku nosiče

je možné, že i oficiální informace nejsou zcela přesné?

Re: In-flight Abort test

Napsal: 19.1.2020 14:46
od lamid
Áno, CD si MaxQ užije ešte na vrchole F9 a to 29,2 kN/m2 v 61 sekunde.
Obrázek
F9 je tá modrá krivka.
V detaile CD už bude mať hodnotu dynamického tlaku len 10,6 kN/m2, Crew Dragon je fialová krivka
Treba si uvedomiť, že CD stúpa a to 20-70 km (motoricky 23-30 km), kde aj keď rýchlosť stúpa hustota vzduchu redne,
Obrázek
Obrázek
tak Q Crew Dragonu po odpútaní sa od F9 sa skoro nemení, teda klesá:
Obrázek

Som zvedavý na živý prenos, kedy vlastne nastane separácia, v 61, 84, 88 sekunde?

Re: In-flight Abort test

Napsal: 19.1.2020 15:06
od Pospíšil
lamid píše:Som zvedavý na živý prenos, kedy vlastne nastane separácia, v 61, 84, 88 sekunde?
Proč pochybuješ o separaci v 84. sec?