Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvekod jakubv » 08 led 2019, 10:42

je to poměrně složitá úloha, loď je velká, pohybuje se rychle a reakce na řízení má nezanedbatelné dopravní zpoždění
a kryt i když má říditelný padák, tak je tam taky nějaká reakční doba, navíc je to hodně citlivé na přízemní větry

z toho videa je vidět, že se snaží naladit ty reakce na sebe tak, aby se to potkalo v cílovém bodě :-)

A ještě se jim to o pár metru nepovedlo. Vypadá to, že se to navíc navzájem asi ovlivňuje..
-----------------
xx jakubv
Uživatelský avatar
jakubv
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
 
Příspěvky: 418
Registrován: 05 úno 2017, 00:23

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvekod Pospíšil » 08 led 2019, 10:54

Z toho videa bych řekl, že tak ve 30-40 metrech došlo ke směrovému střihu větru, kdy najednou začalo na padák s krytem foukat ostře zleva a proto je tam ta nečekaná zatáčka/snos doprava, kterou se snaží MrSteven kompenzovat a taky ostře uhnul doprava pod padák. Bohužel, ještě ne dostatečně rychle. Vítr je svi*a. :twisted:
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 5721
Registrován: 22 črc 2012, 19:00
Bydliště: Pardubice

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvekod rorejs » 08 led 2019, 13:50

Pospíšil píše:Z toho videa bych řekl, že tak ve 30-40 metrech došlo ke směrovému střihu větru, kdy najednou začalo na padák s krytem foukat ostře zleva...

Ono to není tak neočekávané. Kvůli Coirolisově síle totiž bývá přízemní vítr (na severní polokouli) běžně stočený zhruba o 30 st. zleva. Počítám, že navigátoři manévru tohle vědí, ale problém je v tom, že je těžké odhadnout, v jaké výšce ten střih bude. To totiž záleží na vertikální termice, protože vzestupné proudy vynáší přízemní vítr nahoru, ale v sestupných proudech jde naopak výškový vítr skoro až k hladině.
rorejs
Aktivní nováček
Aktivní nováček
 
Příspěvky: 23
Registrován: 01 črc 2017, 00:37

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvekod petrsida » 08 led 2019, 14:06

rorejs píše:
Pospíšil píše:Z toho videa bych řekl, že tak ve 30-40 metrech došlo ke směrovému střihu větru, kdy najednou začalo na padák s krytem foukat ostře zleva...

Ono to není tak neočekávané. Kvůli Coirolisově síle totiž bývá přízemní vítr (na severní polokouli) běžně stočený zhruba o 30 st. zleva. Počítám, že navigátoři manévru tohle vědí, ale problém je v tom, že je těžké odhadnout, v jaké výšce ten střih bude. To totiž záleží na vertikální termice, protože vzestupné proudy vynáší přízemní vítr nahoru, ale v sestupných proudech jde naopak výškový vítr skoro až k hladině.


něco takového (rozuměj střih u země) coriolisova síla nemůže způsobit
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 1605
Registrován: 27 led 2012, 23:17

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvekod rorejs » 08 led 2019, 14:48

petrsida píše:
rorejs píše:
Pospíšil píše:Z toho videa bych řekl, že tak ve 30-40 metrech došlo ke směrovému střihu větru, kdy najednou začalo na padák s krytem foukat ostře zleva...

Ono to není tak neočekávané. Kvůli Coirolisově síle totiž bývá přízemní vítr (na severní polokouli) běžně stočený zhruba o 30 st. zleva. Počítám, že navigátoři manévru tohle vědí, ale problém je v tom, že je těžké odhadnout, v jaké výšce ten střih bude. To totiž záleží na vertikální termice, protože vzestupné proudy vynáší přízemní vítr nahoru, ale v sestupných proudech jde naopak výškový vítr skoro až k hladině.


něco takového (rozuměj střih u země) coriolisova síla nemůže způsobit


Popravdě může. I když by se asi dalo říci, že nepřímo:
Coirolisova síla způsobuje, že se vítr v cyklóně nebo anticyklóně pohybuje po spirále. Přízemní vítr je ale bržděn o povrch Země (moře) a proto na něj Coirolisova síla působí mnohem méně. Přízemní vítr tedy směřuje víc po radiále. A jsme u toho: přízemní vítr je proto stočený více zleva.
rorejs
Aktivní nováček
Aktivní nováček
 
Příspěvky: 23
Registrován: 01 črc 2017, 00:37

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvekod skeblon » 08 led 2019, 14:56

Tak mne napadlo - nešlo by ten kryt "harpunovat" ve vzduchu? To je obrazně řešeno - prostře vystřelit lano mezi kryt a padák tak, aby se omotalo o lana toho padáku?
Pak už by stačilo jen přitáhnout.
skeblon
Aktivní nováček
Aktivní nováček
 
Příspěvky: 33
Registrován: 04 říj 2016, 22:05

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvekod AlesH » 08 led 2019, 15:20

Přidávám se jako Geo k podivu, že se ten padák v závěru vůbec nepokoušel srovnat směr letu. Prostě zatočil a letěl novým směrem bez jakékoliv viditelné snahy o korekci směru. Proč?

I kdyby ho snesl vítr, tak snad pořád mohl být natočen stejným směrem. Ale nebyl. Proč?
AlesH
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
 
Příspěvky: 142
Registrován: 14 led 2014, 00:38
Bydliště: Most

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvekod Amper » 08 led 2019, 16:06

treba proto ze proste nebyl cas na korekci kvuli vejsce ? Mam s tim pomerne minimalni zkusenosti ale nikdy jsem nevidel ze by bylo padakove kridlo schopno agresivniho manevru bez soucasne ztraty vejsky (a to znacne). Navic je potreba si uvedomit ze padak nema vlastni pohon a musi udrzovat letovou rychlost proti vetru. Treba letet po vetru nebo s bocnim vetrem neni uplne optimalni.

Takze pokud se u zeme zmenil smer vetru tak bylo mozna nejrozumnejsi ho proste nechat jit proti vetru a zkusit otocit lod.
Uživatelský avatar
Amper
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 1642
Registrován: 20 črc 2012, 12:53
Bydliště: Plzeň

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvekod rorejs » 08 led 2019, 16:30

Bohužel, v tom videu je v klíčové chvíli střih. Napřed je kryt ještě dost vysoko a snad i trochu napřed. A pak je střih a kryt je už moc nízko, malinko pozadu a hlavně moc vpravo. Co se stalo mezi tím?
Každopádně, z dostupných záběrů to opravdu vypadá, že padák nijak moc nemanévruje.
Což mě vede ke dvěma otázkám:
1. Jak je vlastně řízení vyřešené? Jsou v krytu nějaké navijáky, které stahují řídící šňůry?
2. Jak se to řídí? Ovládá to nějaký chytrý SW, anebo to řídí "na vysílačku" operátor z lodi?
rorejs
Aktivní nováček
Aktivní nováček
 
Příspěvky: 23
Registrován: 01 črc 2017, 00:37

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvekod petrsida » 08 led 2019, 16:37

rorejs píše:
Popravdě může. I když by se asi dalo říci, že nepřímo:
Coirolisova síla způsobuje, že se vítr v cyklóně nebo anticyklóně pohybuje po spirále. Přízemní vítr je ale bržděn o povrch Země (moře) a proto na něj Coirolisova síla působí mnohem méně. Přízemní vítr tedy směřuje víc po radiále. A jsme u toho: přízemní vítr je proto stočený více zleva.



kdyby to bylo jak popisuješ, tak nemůže foukat víc zleva, ale bylo by to naopak, protože by síla byla menší, a míň by se stáčel vír doprava

rozdíl coriolisovy síly na krátké vzdálenosti je tak malý že její vliv nepoznáš, brzdění o povrch povede k turbulentnímu proudění, které bude všechno jiné, jen ne laminární proudění, které bys pro zaznamenání takového efektu potřeboval

ad řízení - jo tahá za šňůry, ale řídit padák není jako otočení volantem, zatáhneš za lanko, padák se zkroutí a s prodlevou reaguje, prodleva je tím větší, čím je větší padák a čím větší váhu má naloženou

a řídit něco automatikou s tím, že je v systému prodleva neurčité velikosti je ta největší pakárna, co může být
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 1605
Registrován: 27 led 2012, 23:17

PředchozíDalší

Zpět na Kosmodromy, startovací rampy a přistávací plochy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník