Super Heavy (BFR)
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10835
- Reputace: 10290
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?
EM vysvětlil, že spouštěcěm k rozhodnutí o radikální změně konstrukčních materiálů BFR/BFS byl hlavně čas, tedy snaha o urychlení vývoje celé architektury. A také se údajně ukázalo (zatím zřejmě jen výpočtově), že nerezové slitiny jsou lepším řešením. Prvního orbitálního letu bychom se údajně mohli na 60% dočkat už ve 2020. Takže uvidíme.
https://twitter.com/elonmusk/status/1078185691475922944
https://twitter.com/elonmusk/status/1078180361346068480
https://twitter.com/elonmusk/status/1078185691475922944
https://twitter.com/elonmusk/status/1078180361346068480
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?
Takže SpaceX a rusové s Avangardem, který včera úspěšně otestovali jsou vlastně na stejné lodi / v řešení stejného problému. Avangard vystartuje na raketě a poté se pohybuje rychlostí až/cca 28000 km/h ve výšce 50 - 100km , načež musí snížit rychlost brzděním o atmosféru někam pod 3000km/h aby bylo čím zasáhnout cíl. Což je vlastně totéž co řeší Elon a spol. Nevíte jakou slitinu mají na tom Avangardu ?
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10835
- Reputace: 10290
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?
Mrkni se na Novinky, nebo Blesk, tam to určitě najdeš.Geo píše: Nevíte jakou slitinu mají na tom Avangardu ?
Btw, zbraně jsou tu dost OT.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?
Proč OT ? Když jsem si včera přečetl v odborném armádním zdroji, co vlastně měli rusové testovat, ta podobnost s tím co řeší SpaceX při brždění Starshipu člověka trkne. Nechci sem míchat propagandu ani zbraně, jen říkám, že jde o stejný problém. Jak zbrzdit těleso o atmosféru. Na řešení pracuje několik týmů v různých zemích světa.
- jakubv
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1580
- Reputace: 1865
- Registrován: 4.2.2017 23:23
- Kontaktovat uživatele:
Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?
Uvidíme, Elon slibuje prezentaci v Březnu/Dubnu 2019,
nicméně tím že miluje twitter, tak počítám, že lidi z něj vytáhnou do té doby ještě hodně detailu
nicméně tím že miluje twitter, tak počítám, že lidi z něj vytáhnou do té doby ještě hodně detailu
-----------------
xx jakubv
xx jakubv
Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?
Jo ! Pod to tahání informací se podepisuji
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3884
- Reputace: 3051
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?
Zkus se zamyslet nad tím, jestli tebou položená otázka je smysluplná, super tajná vojenská technologie ve stádiu zkoušek ...Geo píše:Proč OT ? Když jsem si včera přečetl v odborném armádním zdroji, co vlastně měli rusové testovat, ta podobnost s tím co řeší SpaceX při brždění Starshipu člověka trkne. Nechci sem míchat propagandu ani zbraně, jen říkám, že jde o stejný problém. Jak zbrzdit těleso o atmosféru. Na řešení pracuje několik týmů v různých zemích světa.
A jinak souhlas, zbraně tady nikdo řešit nechce.
Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?
Něco na téma energií při vstupu do atmosféry, celkově asi OT, ale k aktuální diskusi o brzdění SS o atmosféru pro představu relevantní pro představu (o meteorech a raketoplánu):
https://www.faa.gov/about/office_org/he ... _Space.pdf
Narychlo jsem tam našel celkové tepelné zatížení plochy dle rychlosti vstupu v řádech 100vek MJ/m2 - je to celkové, tedy toto vydělte počtem sekund brzdící fáze a máte průměrné! nikoliv max na která musí být návrh W/m2.
Pokud by BFS brzdila o atmosféru jako raketoplán 30 min, tedy 1800 s, pak průměrný tepelný "výkon" namáhání povrchu (pokud povrch vše absorbuje a nic neodráží!) by byl v řádech 100vek kW/m2, tedy jsem se se svými 10 kW/m2 sekl o řád dolu.
To jsem na to zvědavý jak to nakonec vyřeší.
Můžete si to pročíst v detailu a třeba tam najdete další zajímavosti. Je tam i porovnání tvarů včetně zmíněného odsunu rázové vlny dále od tělesa při "tupém" tvaru versus ostrá špička apod.
https://www.faa.gov/about/office_org/he ... _Space.pdf
Narychlo jsem tam našel celkové tepelné zatížení plochy dle rychlosti vstupu v řádech 100vek MJ/m2 - je to celkové, tedy toto vydělte počtem sekund brzdící fáze a máte průměrné! nikoliv max na která musí být návrh W/m2.
Pokud by BFS brzdila o atmosféru jako raketoplán 30 min, tedy 1800 s, pak průměrný tepelný "výkon" namáhání povrchu (pokud povrch vše absorbuje a nic neodráží!) by byl v řádech 100vek kW/m2, tedy jsem se se svými 10 kW/m2 sekl o řád dolu.
To jsem na to zvědavý jak to nakonec vyřeší.
Můžete si to pročíst v detailu a třeba tam najdete další zajímavosti. Je tam i porovnání tvarů včetně zmíněného odsunu rázové vlny dále od tělesa při "tupém" tvaru versus ostrá špička apod.
Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?
Díky ! To jsou zajímavé informace, dá se z toho odvodit, že třeba SpaceX při přistání prvního stupně zvládne to samé co raketoplán až za 1/3 času , ano je to jiné těleso, jiná hmotnost, jiný tvar a jiná rychlost opět asi 1/3 ale rychlosti Space Shutle. Chci říci SpaceX umějí přistát z rychlosti kterou měl raketoplán cca ve výšce 45 km oni to umí ze stejné rychlosti ale z výšky přes 100 km , bez tepelného štítu, speciálních materiálů apod. Oni prostě neuvažují mám letadlo potřebuji zbrzdit letadlo, mám raketu zbrzdím raketu. Oni uvažují něco zbrzdíme plachtěním , něco motoricky a kombinují si vše dohromady dle svých potřeb. A stejně budou postupovat i u SpaceShip, což ostatně i naznačují jejich simulace. Když dnes zkouší/zkoušeli např. číňané VVU-14, USA X-51 , HTV-2 a indové Brahmana, žádný z nich nekombinuje různé možnosti brždění motorického a aerodynamyckého to dnes/nyní umí jen SpaceX . A proto si myslím, že nebudou potřebovat nějaké super extra scifi slitiny. Ano ta slitina nebude běžná ale současně bude dostupná ekonomicky.
Prostě nejdříve budou na okraji atmosféry brzdit motoricky , pak loď otočí a budou brzdit aerodynamicky aby loď opět pootočili a dokončili vše á la Falcon-9 motoricky.
P.S. Omlouvám se, dotaz " jestli nevíte co je to za slitinu" byl pokus o vtip.
Prostě nejdříve budou na okraji atmosféry brzdit motoricky , pak loď otočí a budou brzdit aerodynamicky aby loď opět pootočili a dokončili vše á la Falcon-9 motoricky.
P.S. Omlouvám se, dotaz " jestli nevíte co je to za slitinu" byl pokus o vtip.
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3884
- Reputace: 3051
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?
jenom technická
první stupeň Falconu a orbitalní těleso jsou úplně jiné ligy, je to nějakých 5-6000 km za hodinu proti 28000 km za hodinu , to vůbec nemůžeš srovnávat
orbitální brzdění nebude, to je čistá ztráta paliva, pleteš si to asi z deorbitačním zážehem, ten slouží ke snížení perigea a navedení do atmosféry
přistávat motoricky z oběžné dráhy nejde, bylo by extrémně náročné na palivo, de facto jako start, spíš ještě hůř
první stupeň Falconu a orbitalní těleso jsou úplně jiné ligy, je to nějakých 5-6000 km za hodinu proti 28000 km za hodinu , to vůbec nemůžeš srovnávat
orbitální brzdění nebude, to je čistá ztráta paliva, pleteš si to asi z deorbitačním zážehem, ten slouží ke snížení perigea a navedení do atmosféry
přistávat motoricky z oběžné dráhy nejde, bylo by extrémně náročné na palivo, de facto jako start, spíš ještě hůř