Letadla ve službách kosmonautiky
- Meybe
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 2680
- Reputace: 2323
- Bydliště: Chlumec
- Registrován: 25.8.2015 8:46
Letadla ve službách kosmonautiky
Rozhodl jsem se založit toto vlákno, protože pro kosmický průmysl pracuje množství velice zajímavých letounů. Nedávno jsem totiž narazil na foto připravovaného transportního letounu Beluga XL, který by měl nahradit stávající typ Airbus Beluga, který úspěšně přepravuje náklad, nejen v rámci Evropy, pro kosmický průmysl již desítky let.
A popravdě nevěděl kam ho dát. Nakonec mě napadlo, že podobných leteckých tahounů je v kosmonautice víc( mimochodem některé jsem jmenoval už v článku pro TOP5) a není od věci mít je zde na jednom místě.
Hned tedy přidávám první pohled na Airbus Beluga XL
Ten by mohl letět poprvé ještě dokonce tohoto roku. Postupně bude vyrobeno 5 kusů a ty do roku 2025 nahradí stávající typy.
Zdroj: https://www.fliegerrevue.aero/lesen/det ... -belugaxl/
A popravdě nevěděl kam ho dát. Nakonec mě napadlo, že podobných leteckých tahounů je v kosmonautice víc( mimochodem některé jsem jmenoval už v článku pro TOP5) a není od věci mít je zde na jednom místě.
Hned tedy přidávám první pohled na Airbus Beluga XL
Ten by mohl letět poprvé ještě dokonce tohoto roku. Postupně bude vyrobeno 5 kusů a ty do roku 2025 nahradí stávající typy.
Zdroj: https://www.fliegerrevue.aero/lesen/det ... -belugaxl/
---------------
"Nejhezčí sny jsou ty, které se uskuteční."
"Nejhezčí sny jsou ty, které se uskuteční."
- Amper
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 2129
- Reputace: 214
- Bydliště: Plzeň
- Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: Letadla ve službách kosmonautiky
Tak v tom pripade je fajn pripomenout i jednu z blicich komet - Evropske Zero-G alias specialni verze Airbusu A300
- jakubv
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1591
- Reputace: 1887
- Registrován: 4.2.2017 23:23
- Kontaktovat uživatele:
Re: Letadla ve službách kosmonautiky
Družice vozí armádní C5, C17, najkímají si AN124 Ruslan, v Rusku to vozí i IL76
jinak NASA využívala a ještě využívá Aero Spacelines 377SG
známý je Jumbo na přepravu STS,
a nějaký výzkumný letadla, Canberra, FA18, SR71 atd,
tady je celkem dost fotek
http://www.planes.cz/cs/photos?company_ ... _name=NASA
jinak NASA využívala a ještě využívá Aero Spacelines 377SG
známý je Jumbo na přepravu STS,
a nějaký výzkumný letadla, Canberra, FA18, SR71 atd,
tady je celkem dost fotek
http://www.planes.cz/cs/photos?company_ ... _name=NASA
-----------------
xx jakubv
xx jakubv
- Meybe
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 2680
- Reputace: 2323
- Bydliště: Chlumec
- Registrován: 25.8.2015 8:46
Re: Letadla ve službách kosmonautiky
747 cargo létá také pro ESA .jakubv píše:Družice vozí armádní C5, C17, najkímají si AN124 Ruslan, v Rusku to vozí i IL76
jinak NASA využívala a ještě využívá Aero Spacelines 377SG
známý je Jumbo na přepravu STS,
a nějaký výzkumný letadla, Canberra, FA18, SR71 atd,
Aero Spacelines 377SG neboli Super Guppy je předchůdce letounu Airbus Beluga. Výzkumných letadel je také ještě mnohem víc. Rychle mě napadá B-52, Beechcraft King Air B-200, Boeing 757, Falcon 20, MiGi atd. Je toho opravdu dost. Jinak nesmíme zapomenout ani na Čínu, která má transportní letouny KJ-2000, Si-an Y-20 a jiné. Nebo Japonsko, které používá Kawasaki C-2.
---------------
"Nejhezčí sny jsou ty, které se uskuteční."
"Nejhezčí sny jsou ty, které se uskuteční."
- Vaclavik
- VIP uživatel
- Příspěvky: 3310
- Reputace: 4070
- Registrován: 9.1.2013 16:26
- Kontaktovat uživatele:
Re: Letadla ve službách kosmonautiky
Od roku 2014 používá ESA letoun A310.Amper píše:Tak v tom pripade je fajn pripomenout i jednu z blicich komet - Evropske Zero-G alias specialni verze Airbusu A300
- Wopat
- Kosmonaut
- Příspěvky: 4729
- Reputace: 643
- Bydliště: Sluneční soustava
- Registrován: 8.8.2012 19:37
Re: Letadla ve službách kosmonautiky
Když už je řeč o vomit commet, tak dodám, že letoun je provozován skupinou Novespace patřící pod francouzskou kosmickou agenturu CNES a vedenou bývalým astronautem Jeanem-Fracois Clervoyem. Případná letenka vás bude stát 6000 € a během dvou a půl hodinového letu (včetně startu a přistání) zažijete 12 parabol ve stavu beztíže, dvě simulace měsíční gravitace a jednu marsovskou, vše dlouhé 22 sekund. Na mě teda docela drahá zábava, i když bych velice rádVaclavik píše:Od roku 2014 používá ESA letoun A310.Amper píše:Tak v tom pripade je fajn pripomenout i jednu z blicich komet - Evropske Zero-G alias specialni verze Airbusu A300
The difficult we do immediately. The impossible takes a little longer.
- Vaclavik
- VIP uživatel
- Příspěvky: 3310
- Reputace: 4070
- Registrován: 9.1.2013 16:26
- Kontaktovat uživatele:
Re: Letadla ve službách kosmonautiky
Pokud by tomu tak bylo, pak budu nejen já, ale i představitelé jiných agentur skákat radostí do stropu.Wopat píše:zažijete 12 parabol ve stavu beztíže
- Wopat
- Kosmonaut
- Příspěvky: 4729
- Reputace: 643
- Bydliště: Sluneční soustava
- Registrován: 8.8.2012 19:37
Re: Letadla ve službách kosmonautiky
Nejsem si moc jistý, na co přesně narážíš. Pokud jde opět o tolikrát v poslední době omíláné slovíčkaření o stavu beztíže, tak už mě to vážně začíná štvát. Myslel jsem, že jsme rozumná komunita, jejíž členové si vzájemně rozumí. Pokud tě tedy takto chápu správně, tak pro hnidopichy dodám, že při oněch dvanácti parabolách je dosaženo mikrogravitace +/- 0,05 g.Vaclavik píše:Pokud by tomu tak bylo, pak budu nejen já, ale i představitelé jiných agentur skákat radostí do stropu.Wopat píše:zažijete 12 parabol ve stavu beztíže
The difficult we do immediately. The impossible takes a little longer.
- Vaclavik
- VIP uživatel
- Příspěvky: 3310
- Reputace: 4070
- Registrován: 9.1.2013 16:26
- Kontaktovat uživatele:
Re: Letadla ve službách kosmonautiky
Přesně, je to něco od 10^(-2) g0 do 10^(-3) g0. Přičemž ta lepší hodnota platí pro volně poletující experimenty. A v tomto případě opravdu nejde o slovíčkaření. To jsem ochoten (bohužel jsem poslední dobou vyměknul) akceptovat u ISS nebo free flyerech. Kde můžeme beztíži a mikrogravitaci chápat jako sobě rovné (s mnoha zavřenýma očima). Ale rozhodně to neplatí právě v případech parabolických letů. Tam je zbytkové zrychlení kruciální faktor, společně s délkou navození daného stavu, k volbě vhodných experimentů. A já si naopak vážím místního osazenstva a věřím, že jsou imunní vůči termínům jako"Zero-G flight" apod. protože prostě ví, že to je kravina a přijetí vědecky bližší reality je neurazí. Naopak věřím, že bulvarizace a zjednodušování je "uráží". Toť za mě vše.Wopat píše:Nejsem si moc jistý, na co přesně narážíš. Pokud jde opět o tolikrát v poslední době omíláné slovíčkaření o stavu beztíže, tak už mě to vážně začíná štvát. Myslel jsem, že jsme rozumná komunita, jejíž členové si vzájemně rozumí. Pokud tě tedy takto chápu správně, tak pro hnidopichy dodám, že při oněch dvanácti parabolách je dosaženo mikrogravitace +/- 0,05 g.Vaclavik píše:Pokud by tomu tak bylo, pak budu nejen já, ale i představitelé jiných agentur skákat radostí do stropu.Wopat píše:zažijete 12 parabol ve stavu beztíže
Re: Letadla ve službách kosmonautiky
Správné názvosloví je určitě důležité, ale sem se ta debata příliš nehodí. Děkuju tímto všem, kdo do diskuse přispěli a debatu bych zase stočil na letadla.