Falcon Heavy - Demo mise

Souhrn misí, které odstartovaly pomocí technologií firmy SpaceX
Odpovědět
Alexs
Aktivní nováček
Aktivní nováček
Příspěvky: 17
Reputace: 1
Registrován: 27.10.2016 21:28
Re: Falcon Heavy - Demo mise

Příspěvek od Alexs »

Proč vlastně zrovna na prostředním stupni došlo to TEA/TEB, když se po tolika úspěšných přistání prvních stupňů jeho nedostatek neprojevil? Boční stupně také neměly problém s TEA-TEB.

Který postranní stupeň vlastně přistál na které ploše?
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10820
Reputace: 10245
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Falcon Heavy - Demo mise

Příspěvek od Pospíšil »

Alexs píše:Proč vlastně zrovna na prostředním stupni došlo to TEA/TEB, když se po tolika úspěšných přistání prvních stupňů jeho nedostatek neprojevil? Boční stupně také neměly problém s TEA-TEB.
Uvádí se, že důvodem bylo "mnoho zážehů třech motorů v řadě za sebou".

Řešení je naštěstí velice jednoduché - zvětšení objemu nádrží na obě složky zápalné směsi a tak by se problém při dalších startech už neměl opakovat.
Druhým pozitivem je to, že vlastně nedošlo skoro k žádné škodě, protože SpX neměla v plánu tento centrální stupeň znovu použít - byl to block III nebo IV a další starty FH budou už jen verze block V. Jedinou škodou bylo vyřazení dvou hydraulických pohonů z chodu, ale pravděpodobně jen poškození hadic, nebo automatické vypnutí kvůli překročení tlaků a podobně - žádné větší opravy nejsou nutné.
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Alexs
Aktivní nováček
Aktivní nováček
Příspěvky: 17
Reputace: 1
Registrován: 27.10.2016 21:28
Re: Falcon Heavy - Demo mise

Příspěvek od Alexs »

Pospíšil píše:Uvádí se, že důvodem bylo "mnoho zážehů třech motorů v řadě za sebou".
Aha.. mnoho zážehů? nebyly tři zážehy?

A ví se jestli levý stupeň přistál na ploše 1 a ten pravý na ploše 2? Nebo to bylo spíš obráceně?
CarlJARx
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 412
Reputace: 391
Registrován: 8.5.2017 12:32
Re: Falcon Heavy - Demo mise

Příspěvek od CarlJARx »

Snad je to takto,
Stupeň č. 23 přistání na LZ-1
Stupeň č. 25 přistání na LZ-2
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10820
Reputace: 10245
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Falcon Heavy - Demo mise

Příspěvek od Pospíšil »

Alexs píše:
Pospíšil píše:Uvádí se, že důvodem bylo "mnoho zážehů třech motorů v řadě za sebou".
Aha.. mnoho zážehů? nebyly tři zážehy?
Ano tři, ale zřejmě to byly poprvé zážehy třech motorů při všech třech brzdicích manévrech.
Navíc netušíme, jak funguje program/automatika při dávkování zážehové směsi, jestli se při každém zážehu vstřikuje pokaždé stejné množství TEA/TEB, nebo je množství závislé na nějaké proměnné (teplota, nebo tlak ve spalovací komoře, machovo číslo, atd ...)
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Raul
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 777
Reputace: 1
Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: [email protected]
Registrován: 11.6.2012 9:41
Re: Falcon Heavy - Demo mise

Příspěvek od Raul »

Pospíšil píše:Ano tři, ale zřejmě to byly poprvé zážehy třech motorů při všech třech brzdicích manévrech.
Navíc netušíme, jak funguje program/automatika při dávkování zážehové smesi, jestli se při každém zážehu vstřikuje pokaždé stejné množství TEA/TEB, nebo je množství závislé na nějaké proměnné (teplota, nebo tlak ve spalovací komoře, machovo číslo, atd ...)
Určitě, při tomto letu boostery vůbec poprvé prováděly všechny tři zážehy (boostback, entry, landing) vždy třemi motory. A to jak centrální, tak i oba postranní boostery.
Kritický třímotorový zážeh totiž doposud prováděli pouze některé z misí mířící na GTO, u kterých ale zase byl vždy vynechán boostback zážeh. Všechny mise, které pak boostback zážeh obsahovaly, zase vždy prováděli přistávací zážeh jen jedním motorem.

Pokud by se pro každý zážeh dávkovalo vždy stejné množství zážehové směsi, tak by potřebné množství bylo velmi lehce predikovatelné. Ale evidentně tomu tak nebylo.
Co se týče centrálního stupně, tak u něho zřejmě musel být přistávací zážeh z důvodu menší palivové rezervy proveden s větší razancí (vyšším tahem po velmi krátkou dobu), než postranní boostery - tzn. razantnější zážeh v nižší výšce za většího dynamického tlaku, apod. Jelikož jako první vždy nabíhá centrální motor, tak zřejmě způsobem náběhu nebo i vlivem vnějších podmínek spotřeboval více zážehové směsi TEA/TEB, než bylo očekáváno. Dva další motory ho potom neměli dostatečné množství aby mohli být dostatečně rychle zažehnuty.

Z důvodu malé palivové rezervy podotýkám také došlo i ke zkrácení boostback zážehu a posunutí přistávací pozice centrálního stupně o 164km více na východ oproti původnímu plánu.
CarlJARx píše:Snad je to takto,
Stupeň č. 23 přistání na LZ-1
Stupeň č. 25 přistání na LZ-2
Je to přesně tak. Z některých amatérských záběrů je vidět rotaci FH tak, že stupeň při startu orientovaný na východ směřoval na LZ-1 a naopak.
Pokud budeme uvažovat pravý stupeň z pohledu TEL, neboli stupeň umístěný na PY pozici (tj.v pozitivním smyslu Y osy centrálního stupně)- kde se nacházel B1023.2, tak ten přistával na LZ-1.
Postranní stupeň umístěný na NY pozici, nebo po levé straně z pohledu TEL - B1025.2, přistával na ploše LZ-2.
lamid
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1076
Reputace: 0
Registrován: 25.7.2013 0:22
Kontaktovat uživatele:
Re: Falcon Heavy - Demo mise

Příspěvek od lamid »

lamid píše: P 557.08d, 0.98608954 x 1.66391520 AU

Jpl Horizons používa:
TRAJECTORY:
This trajectory is based on JPL solution #5, a fit to 128 ground-based
optical astrometric measurements spanning 2018 Feb 8.2 to 9.5.
Trajectory name Start (TDB) Stop (TDB)
-------------------------------- ----------------- -----------------
tesla_s5 2018-Feb-07 03:00 2030-Jan-01 00:00
JPL Horizons vydal nove riešenie Tesla a to až do 2048
TRAJECTORY:
This trajectory is based on JPL solution #7, a fit to 269 ground-based
optical astrometric measurements spanning 2018 Feb 8.2 to 13.4.

Trajectory name Start (TDB) Stop (TDB)
-------------------------------- ----------------- -----------------
tesla_s7 2018-Feb-07 03:00 2048-Jan-01 00:00

Pre porovnanie s predchádzajúcim #5 je to nepatrná zmena
0.9860895690529760 x 1.664072526370457 AU
PR= 557.1371143978928dní

A skôr do humorného vlakna patri odkaz na idnes:
Ve SpaceX zřejmě udělali malou chybu, auto skutečně doletí skoro k Marsu
Zdroj: https://technet.idnes.cz/kam-leti-auto- ... 5_veda_mla

A pre zvedavých: Kde je Tesla?
http://www.whereisroadster.com/

Síce jednoduchá grafika, ale graf sa dá spustiť a generuje polohu v čase.




P.S.
Dal som si na JPL vygenerovať vzdialenosť Tesla Zem na mnou predpovedaný dátum priblíženia 12.1.2047
0.02996638045302 au = 11.67423323038 lunar distance

Poteší
"Naše cnosti a naše vady sú neoddeliteľné ako sila a hmota, keď ich oddelíte človek prestane existovať."
Nikola Tesla

lamid58.blogspot.sk
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10820
Reputace: 10245
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Falcon Heavy - Demo mise

Příspěvek od Pospíšil »

Je to spíš do vlákna o srandičkách, ale váže se to přímo k této misi, dám to tedy sem...
Obchod se suvenýry v návštěvnickém centru KSC prodává zajímavé šampusky. Nevím, jestli to byl záměr PR oddělení SpX, nebo to vzniklo bez jejich vědomí, nicméně leptané logo Falcona má nahoře slepičí/kohoutí korunku (a písmeno H tvarem neodpovídá přesně originálu). Chicken Heavy? :-D

---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Alexs
Aktivní nováček
Aktivní nováček
Příspěvky: 17
Reputace: 1
Registrován: 27.10.2016 21:28
Re: Falcon Heavy - Demo mise

Příspěvek od Alexs »

Děkuju za odpovědi. Hmm, takže prostřední stupeň šel nadoraz. Škoda že nepřežil taky, mohla se celá trojce vyjímat někde na výstavě.
Sajri
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
Příspěvky: 381
Reputace: 569
Bydliště: Ondřejov
Registrován: 21.3.2017 14:40
Re: Falcon Heavy - Demo mise

Příspěvek od Sajri »

lamid píše: Dal som si na JPL vygenerovať vzdialenosť Tesla Zem na mnou predpovedaný dátum priblíženia 12.1.2047
0.02996638045302 au = 11.67423323038 lunar distance
Předpovědi vzdáleností budoucích průletů okolo Země jsou extrémně citlivé i na malé nejistoty ve velké poloose (a tudíž oběžné době), a to tím víc, čím do větší budoucnosti jdeme. Nejistota v oběžné době totiž významně ovlivňuje čas, kdy k danému průletu dojde. I malá změna v tomto čase představuje významnou změnu v poloze Země na její dráze, a tudíž i vzdálenosti průletu.
Pokud máš uložené elementy z dřívějších řešení, můžeš si s tím zkusit pohrát. Jinak přímo z HORIZONS se mi nejistotu určení elementů nedaří vydolovat.

Odpovědět

Zpět na „Mise“