Falcon Heavy - Demo mise
Re: Falcon Heavy - Demo mise
Proč vlastně zrovna na prostředním stupni došlo to TEA/TEB, když se po tolika úspěšných přistání prvních stupňů jeho nedostatek neprojevil? Boční stupně také neměly problém s TEA-TEB.
Který postranní stupeň vlastně přistál na které ploše?
Který postranní stupeň vlastně přistál na které ploše?
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10835
- Reputace: 10290
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Falcon Heavy - Demo mise
Uvádí se, že důvodem bylo "mnoho zážehů třech motorů v řadě za sebou".Alexs píše:Proč vlastně zrovna na prostředním stupni došlo to TEA/TEB, když se po tolika úspěšných přistání prvních stupňů jeho nedostatek neprojevil? Boční stupně také neměly problém s TEA-TEB.
Řešení je naštěstí velice jednoduché - zvětšení objemu nádrží na obě složky zápalné směsi a tak by se problém při dalších startech už neměl opakovat.
Druhým pozitivem je to, že vlastně nedošlo skoro k žádné škodě, protože SpX neměla v plánu tento centrální stupeň znovu použít - byl to block III nebo IV a další starty FH budou už jen verze block V. Jedinou škodou bylo vyřazení dvou hydraulických pohonů z chodu, ale pravděpodobně jen poškození hadic, nebo automatické vypnutí kvůli překročení tlaků a podobně - žádné větší opravy nejsou nutné.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Falcon Heavy - Demo mise
Aha.. mnoho zážehů? nebyly tři zážehy?Pospíšil píše:Uvádí se, že důvodem bylo "mnoho zážehů třech motorů v řadě za sebou".
A ví se jestli levý stupeň přistál na ploše 1 a ten pravý na ploše 2? Nebo to bylo spíš obráceně?
Re: Falcon Heavy - Demo mise
Snad je to takto,
Stupeň č. 23 přistání na LZ-1
Stupeň č. 25 přistání na LZ-2
Stupeň č. 23 přistání na LZ-1
Stupeň č. 25 přistání na LZ-2
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10835
- Reputace: 10290
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Falcon Heavy - Demo mise
Ano tři, ale zřejmě to byly poprvé zážehy třech motorů při všech třech brzdicích manévrech.Alexs píše:Aha.. mnoho zážehů? nebyly tři zážehy?Pospíšil píše:Uvádí se, že důvodem bylo "mnoho zážehů třech motorů v řadě za sebou".
Navíc netušíme, jak funguje program/automatika při dávkování zážehové směsi, jestli se při každém zážehu vstřikuje pokaždé stejné množství TEA/TEB, nebo je množství závislé na nějaké proměnné (teplota, nebo tlak ve spalovací komoře, machovo číslo, atd ...)
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
- Raul
- Zkušený vesmírný badatel
- Příspěvky: 777
- Reputace: 1
- Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: [email protected]
- Registrován: 11.6.2012 9:41
Re: Falcon Heavy - Demo mise
Určitě, při tomto letu boostery vůbec poprvé prováděly všechny tři zážehy (boostback, entry, landing) vždy třemi motory. A to jak centrální, tak i oba postranní boostery.Pospíšil píše:Ano tři, ale zřejmě to byly poprvé zážehy třech motorů při všech třech brzdicích manévrech.
Navíc netušíme, jak funguje program/automatika při dávkování zážehové smesi, jestli se při každém zážehu vstřikuje pokaždé stejné množství TEA/TEB, nebo je množství závislé na nějaké proměnné (teplota, nebo tlak ve spalovací komoře, machovo číslo, atd ...)
Kritický třímotorový zážeh totiž doposud prováděli pouze některé z misí mířící na GTO, u kterých ale zase byl vždy vynechán boostback zážeh. Všechny mise, které pak boostback zážeh obsahovaly, zase vždy prováděli přistávací zážeh jen jedním motorem.
Pokud by se pro každý zážeh dávkovalo vždy stejné množství zážehové směsi, tak by potřebné množství bylo velmi lehce predikovatelné. Ale evidentně tomu tak nebylo.
Co se týče centrálního stupně, tak u něho zřejmě musel být přistávací zážeh z důvodu menší palivové rezervy proveden s větší razancí (vyšším tahem po velmi krátkou dobu), než postranní boostery - tzn. razantnější zážeh v nižší výšce za většího dynamického tlaku, apod. Jelikož jako první vždy nabíhá centrální motor, tak zřejmě způsobem náběhu nebo i vlivem vnějších podmínek spotřeboval více zážehové směsi TEA/TEB, než bylo očekáváno. Dva další motory ho potom neměli dostatečné množství aby mohli být dostatečně rychle zažehnuty.
Z důvodu malé palivové rezervy podotýkám také došlo i ke zkrácení boostback zážehu a posunutí přistávací pozice centrálního stupně o 164km více na východ oproti původnímu plánu.
Je to přesně tak. Z některých amatérských záběrů je vidět rotaci FH tak, že stupeň při startu orientovaný na východ směřoval na LZ-1 a naopak.CarlJARx píše:Snad je to takto,
Stupeň č. 23 přistání na LZ-1
Stupeň č. 25 přistání na LZ-2
Pokud budeme uvažovat pravý stupeň z pohledu TEL, neboli stupeň umístěný na PY pozici (tj.v pozitivním smyslu Y osy centrálního stupně)- kde se nacházel B1023.2, tak ten přistával na LZ-1.
Postranní stupeň umístěný na NY pozici, nebo po levé straně z pohledu TEL - B1025.2, přistával na ploše LZ-2.
-
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1076
- Reputace: 0
- Registrován: 25.7.2013 0:22
- Kontaktovat uživatele:
Re: Falcon Heavy - Demo mise
JPL Horizons vydal nove riešenie Tesla a to až do 2048lamid píše: P 557.08d, 0.98608954 x 1.66391520 AU
Jpl Horizons používa:
TRAJECTORY:
This trajectory is based on JPL solution #5, a fit to 128 ground-based
optical astrometric measurements spanning 2018 Feb 8.2 to 9.5.
Trajectory name Start (TDB) Stop (TDB)
-------------------------------- ----------------- -----------------
tesla_s5 2018-Feb-07 03:00 2030-Jan-01 00:00
TRAJECTORY:
This trajectory is based on JPL solution #7, a fit to 269 ground-based
optical astrometric measurements spanning 2018 Feb 8.2 to 13.4.
Trajectory name Start (TDB) Stop (TDB)
-------------------------------- ----------------- -----------------
tesla_s7 2018-Feb-07 03:00 2048-Jan-01 00:00
Pre porovnanie s predchádzajúcim #5 je to nepatrná zmena
0.9860895690529760 x 1.664072526370457 AU
PR= 557.1371143978928dní
A skôr do humorného vlakna patri odkaz na idnes:
Ve SpaceX zřejmě udělali malou chybu, auto skutečně doletí skoro k Marsu
Zdroj: https://technet.idnes.cz/kam-leti-auto- ... 5_veda_mla
A pre zvedavých: Kde je Tesla?
http://www.whereisroadster.com/
Síce jednoduchá grafika, ale graf sa dá spustiť a generuje polohu v čase.
P.S.
Dal som si na JPL vygenerovať vzdialenosť Tesla Zem na mnou predpovedaný dátum priblíženia 12.1.2047
0.02996638045302 au = 11.67423323038 lunar distance
Poteší
"Naše cnosti a naše vady sú neoddeliteľné ako sila a hmota, keď ich oddelíte človek prestane existovať."
Nikola Tesla
lamid58.blogspot.sk
Nikola Tesla
lamid58.blogspot.sk
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10835
- Reputace: 10290
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Falcon Heavy - Demo mise
Je to spíš do vlákna o srandičkách, ale váže se to přímo k této misi, dám to tedy sem...
Obchod se suvenýry v návštěvnickém centru KSC prodává zajímavé šampusky. Nevím, jestli to byl záměr PR oddělení SpX, nebo to vzniklo bez jejich vědomí, nicméně leptané logo Falcona má nahoře slepičí/kohoutí korunku (a písmeno H tvarem neodpovídá přesně originálu). Chicken Heavy?
Obchod se suvenýry v návštěvnickém centru KSC prodává zajímavé šampusky. Nevím, jestli to byl záměr PR oddělení SpX, nebo to vzniklo bez jejich vědomí, nicméně leptané logo Falcona má nahoře slepičí/kohoutí korunku (a písmeno H tvarem neodpovídá přesně originálu). Chicken Heavy?
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Falcon Heavy - Demo mise
Děkuju za odpovědi. Hmm, takže prostřední stupeň šel nadoraz. Škoda že nepřežil taky, mohla se celá trojce vyjímat někde na výstavě.
-
- Zkušený vesmírný průzkumník
- Příspěvky: 381
- Reputace: 569
- Bydliště: Ondřejov
- Registrován: 21.3.2017 14:40
Re: Falcon Heavy - Demo mise
Předpovědi vzdáleností budoucích průletů okolo Země jsou extrémně citlivé i na malé nejistoty ve velké poloose (a tudíž oběžné době), a to tím víc, čím do větší budoucnosti jdeme. Nejistota v oběžné době totiž významně ovlivňuje čas, kdy k danému průletu dojde. I malá změna v tomto čase představuje významnou změnu v poloze Země na její dráze, a tudíž i vzdálenosti průletu.lamid píše: Dal som si na JPL vygenerovať vzdialenosť Tesla Zem na mnou predpovedaný dátum priblíženia 12.1.2047
0.02996638045302 au = 11.67423323038 lunar distance
Pokud máš uložené elementy z dřívějších řešení, můžeš si s tím zkusit pohrát. Jinak přímo z HORIZONS se mi nejistotu určení elementů nedaří vydolovat.