Crew Dragon
Re: Crew Dragon
Já myslel, že se to frézuje už ohnutý.
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10922
- Reputace: 10520
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Crew Dragon
Frézuje se to z rovných polotovarů a pak ohýbá a svařuje. Na tomto snímku jsou díly pro kabinu Dragon 1, kde jsou trojúhelníkové isogrid výztuhy.laik píše:Já myslel, že se to frézuje už ohnutý.
U Dragonu 2 je trojúhelníkový vzor výztuh uvnitř vylepšen ještě jednou vnitřní trojicí nižších žeber, které stěnu rozdělují do čtyřúhelníků ve tvaru "papírového draka" - https://en.wikipedia.org/wiki/Kite_(geometry)
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Crew Dragon
Astronauti Dan Burbank a Victor Glover v maketě Crew Dragona
https://blogs.nasa.gov/kennedy/2017/06/ ... t-kennedy/
Inženýři NASA Prototype Development Lab a SpaceX v Kennedyho vesmírném středisku spolupracují na výrobě makety Crew Dragona pro navrhování a následné trénování recovery operací na moři, které bude provádět USAF. Z pochopitelných důvodů se jedná o velikostně přesnou maketu s dvěma funkčními poklopy. SpaceX aktuálně dokončuje úpravy, které maketě umožní plavat stejně, jako letovému artiklu.
"In ancient days, men looked at stars and saw their heroes in the constellations. In modern times, we do much the same, but our heroes are epic men of flesh and blood."
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10922
- Reputace: 10520
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Crew Dragon
Poznamenejme, že při včerejším vystoupení na konferenci ISS R&D Elon potvrdil dřívější spekulace o tom, že SpX upustilo od dalšího vývoje motorického přistání D2 pomocí 8 motorů Super Draco. Důvody tohoto nelehkého rozhodnutí byly zatím uvedeny tři:
1) certifikace takového způsobu přistání s posádkou (ale i s nákladem z ISS) by si vyžádala velmi drahý a zdlouhavý vývoj a mnoho lidských a finančních zdrojů, které SpX raději věnuje přímo na architekturu ITS. Co zatím nebylo řečeno na přímo, ale je víceméně známé, je ten fakt, že zatím největší zákazník pro lety D2 - NASA pro CCP ani CRS lety tento způsob přistání nechce a zřejmě by k nim nedala souhlas ani kdyby SpX systém certifikovala na vlastní náklady u FAA.
2) vysouvací nohy skrze tepelný štít se ukázaly jako "No GO" řešení - během dosavadního vývoje se zřejmě nepodařilo minimalizovat rizika spojená s utěsněním otvorů skrze tepelný štít. Zřejmě by muselo být navrženo jiné řešení s vyklápěcími nohami, uchycenými nad štítem, nebo jak zmínil Elon, přistání bez nohou na měkký povrch, což by v podstatě znamenalo zase nová rizika.
3) Přistání na Marsu s motory umístěnými na boku trupu lodi se ukázalo jako ne zcela optimální. Efektivnější bude řešení s přistávacími motory pod lodí, tak jak je navrženo perspektivnější řešení - loď ITS.
Znamená to, že všechny D2 budou i nadále přistávat do moře, i ty s turisty, vracejícími se z LEO nebo od Měsíce.
1) certifikace takového způsobu přistání s posádkou (ale i s nákladem z ISS) by si vyžádala velmi drahý a zdlouhavý vývoj a mnoho lidských a finančních zdrojů, které SpX raději věnuje přímo na architekturu ITS. Co zatím nebylo řečeno na přímo, ale je víceméně známé, je ten fakt, že zatím největší zákazník pro lety D2 - NASA pro CCP ani CRS lety tento způsob přistání nechce a zřejmě by k nim nedala souhlas ani kdyby SpX systém certifikovala na vlastní náklady u FAA.
2) vysouvací nohy skrze tepelný štít se ukázaly jako "No GO" řešení - během dosavadního vývoje se zřejmě nepodařilo minimalizovat rizika spojená s utěsněním otvorů skrze tepelný štít. Zřejmě by muselo být navrženo jiné řešení s vyklápěcími nohami, uchycenými nad štítem, nebo jak zmínil Elon, přistání bez nohou na měkký povrch, což by v podstatě znamenalo zase nová rizika.
3) Přistání na Marsu s motory umístěnými na boku trupu lodi se ukázalo jako ne zcela optimální. Efektivnější bude řešení s přistávacími motory pod lodí, tak jak je navrženo perspektivnější řešení - loď ITS.
Znamená to, že všechny D2 budou i nadále přistávat do moře, i ty s turisty, vracejícími se z LEO nebo od Měsíce.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Crew Dragon
Kdyz se nebude SuperDraco pouzivat k pristani, znameno to redukci nadrzi, nebo naopak zvetseni manevrovatelnosti na orbite...?
Re: Crew Dragon
Já jsem vyrozumněl, že zůstanou jen coby launch abort system a nnákladní verze je vůbec nebudou mít instalovaný. Pak by to znamenalo, že vůbec nebudou k jinýmu účelu sloužit.
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10922
- Reputace: 10520
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Crew Dragon
Nádrže velmi pravděpodobně zůstanou stejné, jako byly certifikovány během CCP milníků. Otázkou je, zda se do nich bude tankovat méně paliva, než se původně uvažovalo.Jardax píše:Kdyz se nebude SuperDraco pouzivat k pristani, znameno to redukci nadrzi, nebo naopak zvetseni manevrovatelnosti na orbite...?
Se zrušením motorického přistání je spojeno i odstranění dalšího hw, který s tím souvisí - určitě nebudou teleskopické přistávací nohy a velmi pravděpodobně ani vnitřní mechanismus s posuvnými závažími, který měl během EDL plynule měnit těžiště, tím řídit vektor vztlaku a napomáhat tak k přesnému přistání.
A ano, motory SuperDraco budou plnit pouze funkci LAS.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Crew Dragon
...pak je otazka, jak velke delta V predstavuji plne SuperDraco a jestli treba nekoresponduji s potrebnym impulsem pro navrat z cislunarni orbity...
Re: Crew Dragon
Taktiež si asi museli zrátať staty v efektivite spôsobené uhlom pod ktorým sú tieto motory montované do Dragona. Motory na spodnej časti lode smerujúce rovnobežne s osou lode sú jednoducho efektívnejšie riešenie pre ITS architektúru, kde sa dozaista každý gram paliva bude rátať.
Re: Crew Dragon
Jenže dragon nemá kormidla a krom toho je poměrně kratší. Takže sklon motorů v kombinaci s jejich regulací potenciálně zajišťoval manévrování do stran.