Falcon Heavy - Demo mise
- kopapaka
- Zkušený vesmírný průzkumník
- Příspěvky: 352
- Reputace: 2
- Bydliště: kósek od Prostějova
- Registrován: 23.5.2014 7:38
Re: Falcon Heavy - Demo mise
Prázdnej první má myslím dvacet a druhej čtyři tuny...
Určitě to bylo v "Živě a Česky" při SES-10 cca v době rozdělení rakety...
edit: tak jsem si to pustil a opravdu čtyři tuny.
Určitě to bylo v "Živě a Česky" při SES-10 cca v době rozdělení rakety...
edit: tak jsem si to pustil a opravdu čtyři tuny.
Re: Falcon Heavy - Demo mise
...v tom pripade by Merlin-D vac, oplastovany interstage se SD a pristavacima nohama, vcetne nejakeho nafukovaciho stitu, mohl asi bez vetsich problemu pristat... zakladni brzdeni obstara Merlin a finalni dosednuti SD...
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3970
- Reputace: 3142
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Falcon Heavy - Demo mise
Takže teoreticky hardware z Dragonu 2 by měl fungovatkopapaka píše:Prázdnej první má myslím dvacet a druhej čtyři tuny...
Určitě to bylo v "Živě a Česky" při SES-10 cca v době rozdělení rakety...
edit: tak jsem si to pustil a opravdu čtyři tuny.
Tak se nechme překvapit, určitě to bude elegantní řešení
- marian007
- Vesmírný badatel
- Příspěvky: 505
- Reputace: 15
- Registrován: 17.4.2015 0:34
- Kontaktovat uživatele:
Re: Falcon Heavy - Demo mise
Treba si uvedomiť, že horný stupeň na rozdiel od Dragona nie je teleso zrovna aerodynamicky vhodné na prelet atmosférou, kedže ide v podstate o vyše 10 metrový dutý valec. Ak by mal nepoškodený prežiť prechod atmodférou len na základe klasického tepelného štítu, musel by byť PICA-X doštičkami obložený takmer celý, nielen jeho predná časť. Tým sa zvýši jeho jeho hmotnosť a klesne nosnosť dosť výrazne. Okrem toho bude musieť byť aj tak pri prechode atmosférou veľmi dobre stabilizovaný (systém ktorý to zaistí predstavuje dalšie plus k hmotnosti). A pochybujem, žeby pristával podobným spôsobom ako prvý stupeň (teda nožičky + motor Merlin, prípadne iný dodatočný motor). Zásoby paliva, ktoré by k tomu musel mať vylučujú takmer akékoľvek vypustenie zmysluplného nákladu na orbitu (a používať raketu typu Falcon Heavy na vypúšťanie pár cubesatov asi nie je veľmi rozumné riešenie). Ved na samotný deorbit sa spotrebuje dosť paliva (a to hovorím len o misiách na LEO, pri GTO misiách akékoľvek pristátie druhého stupňa nemôže ani pripadať do úvahy). Čiže záchrana druhých stupňov teoreticky možná je, ale efektívna? Ťažko. Jedine v spomínanej kombinácii s nafukovacím tepelným štítom a padákmy, ale aj to iba pri LEO misiách a za cenu rapídneho zníženia nosnosti ťažkotonážnej Falcon Heavy na nosič typu Vega. Ale tiež si myslím, že práve demo misia FH môže byť pre uskutočnenie takéhoto experimentu veľmi vhodná. Vyskúšajú a použijú skúsenosti pre neskorší vývoj ITS. Ale pochybujem že záchranu druhých stupňov budú aplikovať aj pri dalších štartoch FH.
Re: Falcon Heavy - Demo mise
Hele byl bych v klidu. Myslím, že Elon do toho vidí o trochu víc.
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 11272
- Reputace: 11431
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Falcon Heavy - Demo mise
Zkušeností s deorbitací 2.st už mají z předchozích letů relativně dost. Otázkou je, co se dá s druhým stupněm ještě do srpna-září stihnout provést/modifikovat. Přistávací nohy asi ne, teleskopická tryska taky ne, možná tak leda otestovat odlehčený tepelný štít a cold-gas thrusters pro orientaci. Možná přidat nějaké řídicí plošky.marian007 píše:...Ale tiež si myslím, že práve demo misia FH môže byť pre uskutočnenie takéhoto experimentu veľmi vhodná. Vyskúšajú a použijú skúsenosti pre neskorší vývoj ITS. Ale pochybujem že záchranu druhých stupňov budú aplikovať aj pri dalších štartoch FH.
S dalším testováním pak bude pravděpodobně na chvíli pokoj - budou muset redukovat backlog v manifestu, ale až se přiblíží použitelnost Raptoru, efektivnější a výkonnější 2.st bude opět ve hře pro testování znovupoužitelnosti.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
- marian007
- Vesmírný badatel
- Příspěvky: 505
- Reputace: 15
- Registrován: 17.4.2015 0:34
- Kontaktovat uživatele:
Re: Falcon Heavy - Demo mise
O tom nikto nepochybuje Dugi. Ale v diskusii nie je niekedy od veci občas o niečom aj trocha viac podiskutovať a nie len spievať chvály ako to ten Elon zase zaručene dokáže, ked už to oznámil.Dugi píše:Hele byl bych v klidu. Myslím, že Elon do toho vidí o trochu víc.
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3970
- Reputace: 3142
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Falcon Heavy - Demo mise
to ano, ale když už tedy diskutovat, tak nad reálnými údaji, jinak se překlopíš do opačné roviny, než kterou kritizuješ
píšeš, na deorbit je třeba mnoho paliva, to ale není pravda, impuls pro deorbit zážeh u Leo se počítá v řádech desítek metrů, pro vyšší dráhy záleží, kdy jej použiješ, navíc máš stupeň prázdný a bez nákladu, není to nic, co by nešlo už dnes (se zbytkovým palivem Merlinu)
pokud přidáš tepelný štít, pak nepotřebuješ ani kvovíco na přistání, motoricky jenom brzdíš na konci, pokud je stupeň srovnatelně těžký jako dragon, tak není problém, budeš potřebovat to, co má v nádržích Dragon
stejně tak štít, zaprvé, Pica X je lehounký materiál, za druhé, jak jsi přišel na to, že musíš pokrýt celou plochu stupně, pokud použiješ štít čelně, tak se při vhodném tvaru štítu rázová vlna nedotkne stěn (otázka je, je konstrukce stupně dost pevná?), pokud by museli použit boční štít, tak budou pokrývat maximálně polovinu povrchu
myslím, že nikdo tady nekriticky neadoruje, už jsme se tak nějak naučili čelit překvapením, které se na nás od SX hrnou, jenom si tak hrajeme s možnostmi a realita nás stejně nakonec překvapí
píšeš, na deorbit je třeba mnoho paliva, to ale není pravda, impuls pro deorbit zážeh u Leo se počítá v řádech desítek metrů, pro vyšší dráhy záleží, kdy jej použiješ, navíc máš stupeň prázdný a bez nákladu, není to nic, co by nešlo už dnes (se zbytkovým palivem Merlinu)
pokud přidáš tepelný štít, pak nepotřebuješ ani kvovíco na přistání, motoricky jenom brzdíš na konci, pokud je stupeň srovnatelně těžký jako dragon, tak není problém, budeš potřebovat to, co má v nádržích Dragon
stejně tak štít, zaprvé, Pica X je lehounký materiál, za druhé, jak jsi přišel na to, že musíš pokrýt celou plochu stupně, pokud použiješ štít čelně, tak se při vhodném tvaru štítu rázová vlna nedotkne stěn (otázka je, je konstrukce stupně dost pevná?), pokud by museli použit boční štít, tak budou pokrývat maximálně polovinu povrchu
myslím, že nikdo tady nekriticky neadoruje, už jsme se tak nějak naučili čelit překvapením, které se na nás od SX hrnou, jenom si tak hrajeme s možnostmi a realita nás stejně nakonec překvapí
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3970
- Reputace: 3142
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Falcon Heavy - Demo mise
Šlo by přistát s motorem nahoře, nebo je to kvůli těžišti neproveditelné?Pospíšil píše:Zkušeností s deorbitací 2.st už mají z předchozích letů relativně dost. Otázkou je, co se dá s druhým stupněm ještě do srpna-září stihnout provést/modifikovat. Přistávací nohy asi ne, teleskopická tryska taky ne, možná tak leda otestovat odlehčený tepelný štít a cold-gas thrusters pro orientaci. Možná přidat nějaké řídicí plošky.marian007 píše:...Ale tiež si myslím, že práve demo misia FH môže byť pre uskutočnenie takéhoto experimentu veľmi vhodná. Vyskúšajú a použijú skúsenosti pre neskorší vývoj ITS. Ale pochybujem že záchranu druhých stupňov budú aplikovať aj pri dalších štartoch FH.
S dalším testováním pak bude pravděpodobně na chvíli pokoj - budou muset redukovat backlog v manifestu, ale až se přiblíží použitelnost Raptoru, efektivnější a výkonnější 2.st bude opět ve hře pro testování znovupoužitelnosti.
samotný Merlin má podle mě takový přebytek výkonu, že se na přistání nehodí, a na řiditelný padák je to asi těžké
Re: Falcon Heavy - Demo mise
Vsechno tohle (nohy, pristavaci SuperDraco, nafukovaci stit, stabilizatory...) se pohodlne vejde do prostoru okolo vacu Merlina. Pokud by nebyl interstage odhozen cely, ale zustala ta cast kolem Merlina, muze takovahle sestava relativne snadno pristat.petrsida píše:Šlo by přistát s motorem nahoře, nebo je to kvůli těžišti neproveditelné?Pospíšil píše:Zkušeností s deorbitací 2.st už mají z předchozích letů relativně dost. Otázkou je, co se dá s druhým stupněm ještě do srpna-září stihnout provést/modifikovat. Přistávací nohy asi ne, teleskopická tryska taky ne, možná tak leda otestovat odlehčený tepelný štít a cold-gas thrusters pro orientaci. Možná přidat nějaké řídicí plošky.marian007 píše:...Ale tiež si myslím, že práve demo misia FH môže byť pre uskutočnenie takéhoto experimentu veľmi vhodná. Vyskúšajú a použijú skúsenosti pre neskorší vývoj ITS. Ale pochybujem že záchranu druhých stupňov budú aplikovať aj pri dalších štartoch FH.
S dalším testováním pak bude pravděpodobně na chvíli pokoj - budou muset redukovat backlog v manifestu, ale až se přiblíží použitelnost Raptoru, efektivnější a výkonnější 2.st bude opět ve hře pro testování znovupoužitelnosti.
samotný Merlin má podle mě takový přebytek výkonu, že se na přistání nehodí, a na řiditelný padák je to asi těžké
Relativne snadno.
Merlin se zbytkem paliva se postara o deorbit a motoricke brzdeni v atmosfere, ma uz minimalni hmotnost a ten impuls bude obrovsky, a dal muze klesat zbytek cesty atmosferou na padaku a dosednout stylem ala CrewDragon.
No, jsem zvedavy s cim prijdou...