Falcon Heavy - Demo mise

Souhrn misí, které odstartovaly pomocí technologií firmy SpaceX
Odpovědět
Uživatelský avatar
kopapaka
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
Příspěvky: 352
Reputace: 2
Bydliště: kósek od Prostějova
Registrován: 23.5.2014 7:38
Re: Falcon Heavy - Demo mise

Příspěvek od kopapaka »

Prázdnej první má myslím dvacet a druhej čtyři tuny...
Určitě to bylo v "Živě a Česky" při SES-10 cca v době rozdělení rakety...
edit: tak jsem si to pustil a opravdu čtyři tuny.
Jardax
Znalec kosmonautiky
Znalec kosmonautiky
Příspěvky: 809
Reputace: 0
Registrován: 2.1.2015 15:33
Re: Falcon Heavy - Demo mise

Příspěvek od Jardax »

...v tom pripade by Merlin-D vac, oplastovany interstage se SD a pristavacima nohama, vcetne nejakeho nafukovaciho stitu, mohl asi bez vetsich problemu pristat... zakladni brzdeni obstara Merlin a finalni dosednuti SD...
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 3882
Reputace: 3049
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Falcon Heavy - Demo mise

Příspěvek od petrsida »

kopapaka píše:Prázdnej první má myslím dvacet a druhej čtyři tuny...
Určitě to bylo v "Živě a Česky" při SES-10 cca v době rozdělení rakety...
edit: tak jsem si to pustil a opravdu čtyři tuny.
Takže teoreticky hardware z Dragonu 2 by měl fungovat

Tak se nechme překvapit, určitě to bude elegantní řešení
Uživatelský avatar
marian007
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 505
Reputace: 15
Registrován: 17.4.2015 0:34
Kontaktovat uživatele:
Re: Falcon Heavy - Demo mise

Příspěvek od marian007 »

Treba si uvedomiť, že horný stupeň na rozdiel od Dragona nie je teleso zrovna aerodynamicky vhodné na prelet atmosférou, kedže ide v podstate o vyše 10 metrový dutý valec. Ak by mal nepoškodený prežiť prechod atmodférou len na základe klasického tepelného štítu, musel by byť PICA-X doštičkami obložený takmer celý, nielen jeho predná časť. Tým sa zvýši jeho jeho hmotnosť a klesne nosnosť dosť výrazne. Okrem toho bude musieť byť aj tak pri prechode atmosférou veľmi dobre stabilizovaný (systém ktorý to zaistí predstavuje dalšie plus k hmotnosti). A pochybujem, žeby pristával podobným spôsobom ako prvý stupeň (teda nožičky + motor Merlin, prípadne iný dodatočný motor). Zásoby paliva, ktoré by k tomu musel mať vylučujú takmer akékoľvek vypustenie zmysluplného nákladu na orbitu (a používať raketu typu Falcon Heavy na vypúšťanie pár cubesatov asi nie je veľmi rozumné riešenie). Ved na samotný deorbit sa spotrebuje dosť paliva (a to hovorím len o misiách na LEO, pri GTO misiách akékoľvek pristátie druhého stupňa nemôže ani pripadať do úvahy). Čiže záchrana druhých stupňov teoreticky možná je, ale efektívna? Ťažko. Jedine v spomínanej kombinácii s nafukovacím tepelným štítom a padákmy, ale aj to iba pri LEO misiách a za cenu rapídneho zníženia nosnosti ťažkotonážnej Falcon Heavy na nosič typu Vega. Ale tiež si myslím, že práve demo misia FH môže byť pre uskutočnenie takéhoto experimentu veľmi vhodná. Vyskúšajú a použijú skúsenosti pre neskorší vývoj ITS. Ale pochybujem že záchranu druhých stupňov budú aplikovať aj pri dalších štartoch FH.
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26963
Reputace: 2730
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Falcon Heavy - Demo mise

Příspěvek od Dugi »

Hele byl bych v klidu. Myslím, že Elon do toho vidí o trochu víc. ;-)
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10825
Reputace: 10257
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Falcon Heavy - Demo mise

Příspěvek od Pospíšil »

marian007 píše:...Ale tiež si myslím, že práve demo misia FH môže byť pre uskutočnenie takéhoto experimentu veľmi vhodná. Vyskúšajú a použijú skúsenosti pre neskorší vývoj ITS. Ale pochybujem že záchranu druhých stupňov budú aplikovať aj pri dalších štartoch FH.
Zkušeností s deorbitací 2.st už mají z předchozích letů relativně dost. Otázkou je, co se dá s druhým stupněm ještě do srpna-září stihnout provést/modifikovat. Přistávací nohy asi ne, teleskopická tryska taky ne, možná tak leda otestovat odlehčený tepelný štít a cold-gas thrusters pro orientaci. Možná přidat nějaké řídicí plošky.
S dalším testováním pak bude pravděpodobně na chvíli pokoj - budou muset redukovat backlog v manifestu, ale až se přiblíží použitelnost Raptoru, efektivnější a výkonnější 2.st bude opět ve hře pro testování znovupoužitelnosti.
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
marian007
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 505
Reputace: 15
Registrován: 17.4.2015 0:34
Kontaktovat uživatele:
Re: Falcon Heavy - Demo mise

Příspěvek od marian007 »

Dugi píše:Hele byl bych v klidu. Myslím, že Elon do toho vidí o trochu víc. ;-)
O tom nikto nepochybuje Dugi. Ale v diskusii nie je niekedy od veci občas o niečom aj trocha viac podiskutovať a nie len spievať chvály ako to ten Elon zase zaručene dokáže, ked už to oznámil. ;)
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 3882
Reputace: 3049
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Falcon Heavy - Demo mise

Příspěvek od petrsida »

to ano, ale když už tedy diskutovat, tak nad reálnými údaji, jinak se překlopíš do opačné roviny, než kterou kritizuješ

píšeš, na deorbit je třeba mnoho paliva, to ale není pravda, impuls pro deorbit zážeh u Leo se počítá v řádech desítek metrů, pro vyšší dráhy záleží, kdy jej použiješ, navíc máš stupeň prázdný a bez nákladu, není to nic, co by nešlo už dnes (se zbytkovým palivem Merlinu)

pokud přidáš tepelný štít, pak nepotřebuješ ani kvovíco na přistání, motoricky jenom brzdíš na konci, pokud je stupeň srovnatelně těžký jako dragon, tak není problém, budeš potřebovat to, co má v nádržích Dragon

stejně tak štít, zaprvé, Pica X je lehounký materiál, za druhé, jak jsi přišel na to, že musíš pokrýt celou plochu stupně, pokud použiješ štít čelně, tak se při vhodném tvaru štítu rázová vlna nedotkne stěn (otázka je, je konstrukce stupně dost pevná?), pokud by museli použit boční štít, tak budou pokrývat maximálně polovinu povrchu

myslím, že nikdo tady nekriticky neadoruje, už jsme se tak nějak naučili čelit překvapením, které se na nás od SX hrnou, jenom si tak hrajeme s možnostmi a realita nás stejně nakonec překvapí
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 3882
Reputace: 3049
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Falcon Heavy - Demo mise

Příspěvek od petrsida »

Pospíšil píše:
marian007 píše:...Ale tiež si myslím, že práve demo misia FH môže byť pre uskutočnenie takéhoto experimentu veľmi vhodná. Vyskúšajú a použijú skúsenosti pre neskorší vývoj ITS. Ale pochybujem že záchranu druhých stupňov budú aplikovať aj pri dalších štartoch FH.
Zkušeností s deorbitací 2.st už mají z předchozích letů relativně dost. Otázkou je, co se dá s druhým stupněm ještě do srpna-září stihnout provést/modifikovat. Přistávací nohy asi ne, teleskopická tryska taky ne, možná tak leda otestovat odlehčený tepelný štít a cold-gas thrusters pro orientaci. Možná přidat nějaké řídicí plošky.
S dalším testováním pak bude pravděpodobně na chvíli pokoj - budou muset redukovat backlog v manifestu, ale až se přiblíží použitelnost Raptoru, efektivnější a výkonnější 2.st bude opět ve hře pro testování znovupoužitelnosti.
Šlo by přistát s motorem nahoře, nebo je to kvůli těžišti neproveditelné?

samotný Merlin má podle mě takový přebytek výkonu, že se na přistání nehodí, a na řiditelný padák je to asi těžké
Jardax
Znalec kosmonautiky
Znalec kosmonautiky
Příspěvky: 809
Reputace: 0
Registrován: 2.1.2015 15:33
Re: Falcon Heavy - Demo mise

Příspěvek od Jardax »

petrsida píše:
Pospíšil píše:
marian007 píše:...Ale tiež si myslím, že práve demo misia FH môže byť pre uskutočnenie takéhoto experimentu veľmi vhodná. Vyskúšajú a použijú skúsenosti pre neskorší vývoj ITS. Ale pochybujem že záchranu druhých stupňov budú aplikovať aj pri dalších štartoch FH.
Zkušeností s deorbitací 2.st už mají z předchozích letů relativně dost. Otázkou je, co se dá s druhým stupněm ještě do srpna-září stihnout provést/modifikovat. Přistávací nohy asi ne, teleskopická tryska taky ne, možná tak leda otestovat odlehčený tepelný štít a cold-gas thrusters pro orientaci. Možná přidat nějaké řídicí plošky.
S dalším testováním pak bude pravděpodobně na chvíli pokoj - budou muset redukovat backlog v manifestu, ale až se přiblíží použitelnost Raptoru, efektivnější a výkonnější 2.st bude opět ve hře pro testování znovupoužitelnosti.
Šlo by přistát s motorem nahoře, nebo je to kvůli těžišti neproveditelné?

samotný Merlin má podle mě takový přebytek výkonu, že se na přistání nehodí, a na řiditelný padák je to asi těžké
Vsechno tohle (nohy, pristavaci SuperDraco, nafukovaci stit, stabilizatory...) se pohodlne vejde do prostoru okolo vacu Merlina. Pokud by nebyl interstage odhozen cely, ale zustala ta cast kolem Merlina, muze takovahle sestava relativne snadno pristat.
Relativne snadno.
Merlin se zbytkem paliva se postara o deorbit a motoricke brzdeni v atmosfere, ma uz minimalni hmotnost a ten impuls bude obrovsky, a dal muze klesat zbytek cesty atmosferou na padaku a dosednout stylem ala CrewDragon.
No, jsem zvedavy s cim prijdou...

Odpovědět

Zpět na „Mise“