Raptor

Informace o zkouškách nových technologiích firmy SpaceX.

Re: Raptor

Příspěvekod kopapaka » 26 zář 2016, 20:44

Jardax píše:Napada me takova kacirska otazka... ty dve turbiny pro metan a kyslik jsou stejne a lisi se jen otackami, nebo dela SpaceX dve velikosti turbin...?
Pokud seka vsechny na jedne vyrobni lince, je to dost mazacky...

Mám takový pocit že SpaceX turbíny kupuje...
http://www.barber-nichols.com/products/ ... turbopumps
Uživatelský avatar
kopapaka
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
 
Příspěvky: 337
Registrován: 23 kvě 2014, 07:38
Bydliště: kósek od Prostějova

Re: Raptor

Příspěvekod Pospíšil » 27 zář 2016, 13:46

kopapaka píše:
Jardax píše:Napada me takova kacirska otazka... ty dve turbiny pro metan a kyslik jsou stejne a lisi se jen otackami, nebo dela SpaceX dve velikosti turbin...?
Pokud seka vsechny na jedne vyrobni lince, je to dost mazacky...

Mám takový pocit že SpaceX turbíny kupuje...
http://www.barber-nichols.com/products/ ... turbopumps

Myslím, že od Barber-Nichols brali turbočerpadla jen u nižších verzí Merlinu. U poslední verze M1D a možná už i u M1C měli, pokud mě paměť neklame, vlastní čerpadlo. U Raptoru bych to viděl na 100% vlastní vývoj a výrobu všech komponent, snad kromě nějakých malých trubiček a spojovacího materiálu.
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 6040
Registrován: 22 črc 2012, 19:00
Bydliště: Pardubice

Re: Raptor

Příspěvekod Jardax » 27 zář 2016, 14:18

Ja si umim predstavit turbocerpadlo navrzene pro metan, a zpomalene mensi spalovaci komorou na ctvrtinu otacek, proc ne... tomu cerpadlu je relativne jedno jak rychle podava, jestli ma 100k nebo 25k za minutu.
Jardax
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 767
Registrován: 02 led 2015, 16:33

Re: Raptor

Příspěvekod Pospíšil » 27 zář 2016, 16:25

Jardax píše:Ja si umim predstavit turbocerpadlo navrzene pro metan, a zpomalene mensi spalovaci komorou na ctvrtinu otacek, proc ne... tomu cerpadlu je relativne jedno jak rychle podava, jestli ma 100k nebo 25k za minutu.

Tak to určitě čerpadlu jedno není. Motor Raptor pracuje s "full-flow staged combustion cycle", tedy s uzavřeným stupňovitým spalovacím cyklem paliva i okysličovadla. Každé z turbočerpadel je poháněno jinou pohonnou směsí ze separátního preburneru a bude dodávat dvě různé kapaliny s jinými hustotami, teplotami, průtoky, a tlaky.
To rozhodně nelze řešit nějakým jedním "univerzálním" čerpadlem, ale vyžaduje to optimalizovanou konstrukci turbočerpadla pro každou ze dvou větví pohonné směsi, a to obzvláště u motoru, který má pracovat mnohanásobně opakovaně a po dobu několika desítek let, což se právě u Raptoru požaduje.

Obrázek
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 6040
Registrován: 22 črc 2012, 19:00
Bydliště: Pardubice

Re: Raptor

Příspěvekod Jardax » 27 zář 2016, 18:13

No prave proto, ze bude pracovat s velmi podobnym materialem v obou vetvich, a spalovaci cyklus je naprosto identicky, az na objemy a pomery, tak to dava smysl.
Nemusis nutne vysvetlovat zakladni charakteristiky ani to plevelit obrazky, tohle vsechno uz vsichni videli, cetli a vedi :)
To je ostatne duvod proc me to napadlo. Kdyby se jednalo o naprosto rozdilne postupy, neresim to.
Jardax
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 767
Registrován: 02 led 2015, 16:33

Re: Raptor

Příspěvekod Pospíšil » 27 zář 2016, 18:22

Jardax píše:Nemusis nutne vysvetlovat zakladni charakteristiky ani to plevelit obrazky, tohle vsechno uz vsichni videli, cetli a vedi

Drzost ti rozhodně nechybí.
V čem budeš asi slabši je termodynamika, hydro/aerodynamika, chemie a nauka o materiálech.
Mohl bych se zeptat na tvou profesní odbornost, nebo dokončené vzdělání?
Naposledy upravil Pospíšil dne 27 zář 2016, 18:31, celkově upraveno 1
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 6040
Registrován: 22 črc 2012, 19:00
Bydliště: Pardubice

Re: Raptor

Příspěvekod Jardax » 27 zář 2016, 18:25

Aleale, dotceny? Procpak? Ja jsem strojar, co ty?
Jardax
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 767
Registrován: 02 led 2015, 16:33

Re: Raptor

Příspěvekod Pospíšil » 27 zář 2016, 18:28

Jardax píše:Aleale, dotceny? Procpak? Ja jsem strojar, co ty?

Taky strojař, konstrukce letadel na VUT/LÚ. Co ty?
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 6040
Registrován: 22 črc 2012, 19:00
Bydliště: Pardubice

Re: Raptor

Příspěvekod Jardax » 27 zář 2016, 18:32

Ja to jenom vystudoval.
Nicmene drzy jsi rekl bych spise ty, kdyz apripori predpokladas, ze nevim o cem mluvim a mas potrebu mi vysvetlovat jak ten motor funguje... kdyz to visi n webu uz nejakou dobu a ASI jsem to uz videl a ASI mam predstavu jak to funguje, kdyz to komentuju, ne?
Anebo ty vyznavas takovy ten nadrazeny pristup, ze jsou vsichni blby a jenom ty budes letadlo...?
Jardax
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 767
Registrován: 02 led 2015, 16:33

Re: Raptor

Příspěvekod Pospíšil » 27 zář 2016, 18:49

Ty máš vystudované raketové motory? Tak to klobouk dolů. :klaní se: Na jaké univerzitě jsi to dělal?
V případě, že máš všecho o Raptoru nastudováno, tak ti gratuluju, protože asi máš nějaké tajnější zdroje než já. :-D

Taky budeš asi určitě vědět, jakým způsobem mají vyřešeno utěsnení hřidele v obou čerpadlech, prostor mezi turbínou a kompresorem. To je totiž jeden z největších ořechů u těchto motorů a není to vůbec triviální. Hřidel se nesmí přidřit/shořet, ani nesmí propouštět vysokotlakou a horkou směs spalin od turbiny z preburneru na stranu kompresoru čerpajícího vysoce podchlazené palivo nebo okysličovadlo.
Jelikož bude palivový kompresor poháněn turbínou do které půjde předspálená směs 100% paliva + trochu LOX a na druhé straně LOX kompresor bude poháněn turbínou, do které půjde úplně jinak předspálená směs 100% kyslíku s trochou metanu, tak termodynamické poměry v obou čerpadlech budou zcela jiné. Když do toho přidáme různé průtoky, tak absolutně nelze oboje zabezpečit identickým turbočerpadlem.
Naposledy upravil Pospíšil dne 27 zář 2016, 18:56, celkově upraveno 1
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 6040
Registrován: 22 črc 2012, 19:00
Bydliště: Pardubice

PředchozíDalší

Zpět na Testování

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků