EELV

Novinky o všech projektech, které teprve čekají na realizaci
Odpovědět
Uživatelský avatar
tomas
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 4838
Reputace: 48
Registrován: 2.4.2011 23:20
EELV

Příspěvek od tomas »

NASA se zamýšlí nad svým plánem rozvoje do roku 2031. Kromě známých projektů jako je raketa SLS s programem MPCV nebo různých komerčních aktivit, do kterých spadají programy soukromých společností na kyvadlovou dopravu osob (CCDev) a nákladu k ISS a dál, mě zaujal hlavně projekt okřídlených strojů pro vícenásobné použití, na kterých bazíruje zejména armádní USAF.

I když má jít zpočátku o vojenské projekty, s jejich použitím pro civilní sektor se v budoucnu také počítá.

Program EELV - Evolved Expendable Launch Vehicle, ve kterém se nakonec spojili největší výrobci raketových systémů při vývoji a výrobě modulárních raket Delta a Atlas, by měl pokračovat vývojem mnohonásobně použitelných strojů.
Dá se říct, že každý z výrobců přišel původně s vlastním konceptem, který ovšem vychází ze společného zadání.

Společnost Boeing, která stojí i za miniraketoplánem X-37B navrhla koncept se dvěma okřídlenými stupni.
Obrázekcredit: http://spaceflightnow.com
Společnost Lockheed Martin měla podobný nápad.
Obrázekcredit: http://spaceflightnow.com

Ovšem tyto koncepty jsou více než 6 let staré. V současném plánu NASA se objevil návrh hybridního stroje, jehož první stupeň by byl okřídlený a druhý by vypadal jako klasická raketa. Celá sestava by startovala vertikálně.
ObrázekObrázek

Tento návrh jako by z oka vypadl stroji HLV, který v roce 2006 navrhla společnost Northrop Grumman. Ta má s vývojem bezpilotních strojů bohaté zkušenosti. První okřídlený stupeň vynese raketu do výšky 45 km, kde jí vypustí v rychlosti Mach 7. Dál již pokračuje raketa tradičním způsobem. Okřídlený stupeň bude pro stoupání využívat raketový motor, ovšem pro cestu zpět na letiště má ve své výbavě proudové motory, které využijí atmosférický kyslík.
Obrázek
Na této koncepci se armádě líbí hlavně možnost znovupoužití prvního stupně do 48 hodin. Civilnímu sektoru by se zase mohla líbit nižší cena za kilogram vyneseného nákladu.
zdroje:nasaspaceflight.com, bautforum.com, spaceref.com, wikipedia.org
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 27002
Reputace: 2778
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: EELV

Příspěvek od Dugi »

Ten aktuální plán má k realizaci určitě blíž, než vize staré 6 let, těm bych moc šancí nedával.
Stejně ale považuju za vzor znovupoužitelnosti sovětský plán na využití urychlovacích bloků rakety Eněrgija ve verzi Uragán. U urychlovacích bloků se po oddělení od rakety vyklopí křídla a začnou se chovat jako běžná letadla schopná autonomního přistání na letišti. Nápad předběhl svou dobu a věřím, že se jeho realizace někdy dočkáme.

Obrázek
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij

Odpovědět

Zpět na „Plánované projekty“