Reaction Engines Limited

Sem patří debata o všech projektech, které přináší soukromý sektor.
Odpovědět
Uživatelský avatar
JosVerstapen
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 187
Reputace: 0
Bydliště: Uherské Hradiště
Registrován: 12.9.2012 15:40
Re: Skylon

Příspěvek od JosVerstapen »

Několik poznatků k nosnému letadlu a nákladům Skylonu.
Několik vstupních údajů:
-hmotnost sykolnu 53.tun, včetně paliva uvádí 345.tun.
-náklady na let uvádí 5.mil $
-palivo beru kerosin přepočet 1.litr = 0,75 kg cca ....pro otevřený cyklus v atmosféře

Spotřeba paliva by mohla být zhruba stejná jako u dopravních letadel, vzal jsem propočet u nadzvukového motoru Concordu -plná forsáž 96.000 kg/h, lze předpokládat že u Skylonu to bude určitě méně-lepší účinnost atd.
Do výšky 10.km, kam by mohlo nosné letadlo "spacecraft" Skylon vynést, je otázka plného výkonu několik minut, max. 5.min. při průměrné rychlosti MACH 1...ale je tady hodně neznámých!

Nicméně si myslím že řádově to bude kolem 3-4.tuny paliva.
Při ceně 0,74 $ za litr a spotřebě třeba 3,5 tuny tj. 4375 litrů = 3.237,-$

I když vezmeme, že přijde Skylon o 3,5 tuny nosnosti na LEO tak to nelze porovnávat s technologicky náročným vývojem nosného letadla!! O ceně paliva se nemusíme ani bavit, tady by naopak bylo nosné letadlo se Skylonem ztrátové.
Proto se ani nikdy neuvažovalo o této variantě.
Uživatelský avatar
Agamemnon
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1162
Reputace: 23
Bydliště: Nemecko
Registrován: 10.6.2013 18:20
Re: Skylon

Příspěvek od Agamemnon »

sorry, toto ma zmiatlo, čo si tu spočítal :) ktoré čísla patria ku čomu? čo patrí skylonu? čo patrí nosnému lietadlu?
Per aspera ad astra [42]
Uživatelský avatar
JosVerstapen
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 187
Reputace: 0
Bydliště: Uherské Hradiště
Registrován: 12.9.2012 15:40
Re: Skylon

Příspěvek od JosVerstapen »

Vše Skylon....spotřebu paliva u nosného letadla jsem ani neřešil, pouze konstatoval že spotřebuje do dané letové výšky více paliva ;)
Ale to palivo není až tak ekonomicky důležité, pointa byla spíše, že nosné letadlo u Skylonu je asi nesmysl. Za stávající situace....toď můj názor.
Uživatelský avatar
vombat
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
Příspěvky: 221
Reputace: 18
Registrován: 3.9.2015 17:29
Re: Skylon

Příspěvek od vombat »

Naprosto souhlasím čím je letadlo větší ale taky technologicky náročnější (Nebo přímo revoluční jako Skylon) tím větší náklady na vývoj a provoz. Menší letadlo je také spolehlivější protože není tak složité. Technologie vyvíjené v rámci projektu Skylon se i v případě jen částečného úspěchu jistě zhmotní ve více projektech. U kosmického nosiče na bázi Skylonu není nejdůležitější kolik ale za kolik. Tedy cena za vynesení jednoho kilogramu na LEO. Už vůbec není důležité zda LEO dosáhneme na „jeden zátah“. Nebo použijeme nosný letoun. ;) Nebo další Xstupnovou variantu. 345 : 3 = 115 Třetinový Skylon vyvineme rychleji s menšími náklady. A když ho budeme shazovat ze staré dobré Cé pětky tak bude ještě ekonomicky efektivnější…
Uživatelský avatar
Agamemnon
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1162
Reputace: 23
Bydliště: Nemecko
Registrován: 10.6.2013 18:20
Re: Skylon

Příspěvek od Agamemnon »

- isp v air-breathing mode je spočítané na cca 5000 s (cca 50000 Ns/kg)
- palivo hydrolox
- nemyslím si, že 3,5 t paliva v air-breathing mode urobia 3,5 t nosnosti (pre prvý stupeň neplatí 1:1, ale cca 8:1 - pre skylon by som to musel počítať, keďže ssto... aj keď intuitívne si myslím, že by sa tým získalo podstatne menej)

inak súhlasím, že nosné lietadlo je nezmysel...

@vombat:
skylon - konkrétne sabre - sa zle zmenšuje - niekto z rel (mark hempsell asi) sa vyjadril, že ten motor sa nedá veľmi zmenšovať, kvôli precooleru a pod... takže tretinový skylon by bol asi problém v takomto prípade
Per aspera ad astra [42]
Uživatelský avatar
vombat
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
Příspěvky: 221
Reputace: 18
Registrován: 3.9.2015 17:29
Re: Skylon

Příspěvek od vombat »

Poloviční stroj s jedním motorem np. HOTOL přímí předchůdce Skylonu počítal s možností nosného letounu. Hlavní konstruktér byl stejný jako konstruktér Skylonu. Evidentně tuto možnost za nesmyslnou nepokládal. A já ji mu vyvracet nehodlám. To je celé. Myslím že se můžeme jen nechat překvapit jaké plody bude mít projekt Skylon
Obrázek
Uživatelský avatar
Agamemnon
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1162
Reputace: 23
Bydliště: Nemecko
Registrován: 10.6.2013 18:20
Re: Skylon

Příspěvek od Agamemnon »

ten hlavný konštruktér celý svoj návrh práve kvôli hotolu zmenil...
hotol skončil kvôli veľkému množstvo problémov, veľa z nich bolo spojených práve s umiestnením motora, ťažiskom a pod... preto napr. skylon (a aj všetky ďalšie štúdie využívajúce sabre, ktoré som videl) vyzerá tak ako vyzerá (a používa 2, resp. 4 motory na krídlach)

a pokiaľ viem, tak pôvodný hotol nebol plánovaný so štartom z nosného lietadla... to bola až verzia hotol 2, ktorý bol zmenšený a navrhhutý až neskôr BAe (kde alan bond nebol, pokiaľ viem)
Per aspera ad astra [42]
Uživatelský avatar
Agamemnon
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1162
Reputace: 23
Bydliště: Nemecko
Registrován: 10.6.2013 18:20
Re: Skylon

Příspěvek od Agamemnon »

ako...
ja nechcem povedať, že nevznikne nič také, čo by bolo vynášané lietadlom...
ale nebude to skylon a pravdeopdobne to nebude ani nejaký blízky príbuzný... možno to použije niečo, čo bude vychádzať zo sabre alebo tak, použije precooler etc... ale to sa nijak netýka skylonu ako takého
Per aspera ad astra [42]
Uživatelský avatar
vombat
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
Příspěvky: 221
Reputace: 18
Registrován: 3.9.2015 17:29
Re: Skylon

Příspěvek od vombat »

Britská vláda dala projektu HOTOL zelenou v roce 1986 British Aerospace (BAe) a Rolls Royce dostaly dotaci dva miliony liber. Na začátku se počítalo že Hotol bude mít délku 63m, rozpětí 28m, průměr trupu 7m, Užitečné zatížení 7 tun na LEO. Počítalo se s klasickým druhým stupněm pro dosažení GEO. Start měl probíhat na obřím odhazovatelném podvozku. Přistání na klasickém tříbodovém. Hotol měl být bezpilotní . Jeho motory Rolls Royce RB545 měli používat do výšky 32km okysličovadlo z atmosféry. Další vývoj těchto motorů nyní pokračuje pod názvem Sabre.


Původní projekt hotol byl stejně ambiciozní jako Skylon

Už tehdy se počítalo s využitelností technologií pro dopravní letadla atd ostatně přistávat měl Hotol na letištích které používal Concorde. V roce 1988 ovšem nová konzervativní vláda projekt zastavuje. Důvodem jsou problémy při vývoji revolučního motoru Rolls Royce RB545. Ani nový tepelný štít není bez problémů.


RD-0120 Oprášit umýt namontovat...No snad to Sabre zmákne...

Zachránit Hotol se rozhodl konstruktér British Aerospace Dr. Robert Parkinson. Ten požádal o spolupráci rusko. Problémy s vývojem revolučního motoru se měli obejít použitím ruského motoru RD-0120. Tento motor byl zkonstruován pro raketu Energia a jde o modernější ekvivalent amerických SSME z raketoplánu. Hotol se měl zmenšit délka 36,5m, rozpětí 21m. Do výšky 10km by ho vynesl nosný letoun Antonov An-225 Mrija. Nejprve šlo vše dobře. Projekt se zdál perspektivní. Zkoušky v aerodynamickém tunelu proběhli bez problému. Pak ale britská vláda ztratila zájem ve stejné době jako ruská neboť se právě rozpadal sovětský svaz.

Obrázek
Také doufám že nosného letounu nebude třeba.

Takže pokud bude vyvinut tepelný štít. Ovšem motor Sabre narazí na nepřekonatelné obtíže. Může projekt opět najet na verzi s nosným letounem. Osobně si toto rozhodně nepřeji! ;) Jen upozornuji na možný reálný vývoj. Přeji projektu Skylon aby se bez nosného letounu obešel…ale kdyby…
Uživatelský avatar
JosVerstapen
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 187
Reputace: 0
Bydliště: Uherské Hradiště
Registrován: 12.9.2012 15:40
Re: Skylon

Příspěvek od JosVerstapen »

Pěkně jsi to rozepsal o hotole, o tom se nikdo přít s tebou nebude. :palec nahoru:
Vezmi si ale třeba Virgin galactic se SpaceShiptwo, jaké mají problémy s odpojením a to je daleko menší než by bylo v případě Skylonu, v budoucnu určitě vzniknou nějaké reálné projekty, technologie a materiály se rychle vyvíjí a když budou prachy tak je vyhráno! :)
Jenom ten Skylon z pohledu co nejmenší ekonomické zátěže a nejvyšší možné operativnosti byl takto navržen.
Vše je popsané jak částečně na jejich webovkách tak i v historii.

To operativní nasazení a okamžitý start s jakéhokoliv letiště na zemi, byla druhou nejvyšší prioritou v tomto projektu.....pre-cooler je samozřejmě to stěžejní v projektu.

Dle mého názoru pokud reálné zkoušky funkčnosti pre-cooleru budou úspěšné, Skylon bude zkonstruován velmi brzo, už je do toho finančne zainteresovaná ESA, vláda GB a taky armáda.

Odpovědět

Zpět na „Soukromý sektor“