Artemis 1 (EM-1)

Vše, co souvisí s raketami SLS a loděmi Orion
Odpovědět
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26959
Reputace: 2729
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: EM-1

Příspěvek od Dugi »

Díky moc za doplnění!
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Amper
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2129
Reputace: 214
Bydliště: Plzeň
Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: EM-1

Příspěvek od Amper »

Ty jsi nekde nasel kterou presne slitinu SpX pouziva ? protoze Al-Li slitin je hafo a pouzivaj se dost bezne. Ja vsude nasel jen obecne oznaceni ze pouzivaj Al-Li a svarovani trenim.

Btw: Nebylo by lepsi pouziva horcik misto toho magnezia ? Taky nerikame aluminium se odstehoval do Humpolce ;-)
Uživatelský avatar
Agamemnon
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1162
Reputace: 23
Bydliště: Nemecko
Registrován: 10.6.2013 18:20
Re: EM-1

Příspěvek od Agamemnon »

@amper: dá sa to dohľadať... nespomeniem si teraz názov tej zliatiny, ale vyrábajú ju francúzi... skús vygoogliť... resp. skús to rovno na nsf, tam sa to riešilo pár krát
Per aspera ad astra [42]
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10800
Reputace: 10176
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: EM-1

Příspěvek od Pospíšil »

Amper píše:Ty jsi nekde nasel kterou presne slitinu SpX pouziva ?
Slitina AA 2198 (Al-Mg-Cu-Li)
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Amper
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2129
Reputace: 214
Bydliště: Plzeň
Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: EM-1

Příspěvek od Amper »

ty Francouzi jsou klic :-)

Slitina se jmenuje AirWare a vyrabito firma Constellium. AirWare je rada slitin pro aerokosmicky prumysl (napr. pro Airbusy)

Almost the entire first and second stages of the launcher are made from our materials, with longitudinal seams on both the launcher and Dragon space vehicle joined by Friction Stir Welding. The same welding process is used to weld domes made from our AIRWARE® 2195 and 2219 alloys to the barrel sections. The domes are manufactured by spin forming.

Pro toho kdo tomu rozumi bude mozna zajimavy todle http://enu.kz/repository/2011/AIAA-2011-1718.pdf

Jinak jsem vic nenasel , jen standardni hlasku ze AirWare je rodinua Al-Li slitin s primesema a ze je podobna materialu co se pouzival na nadrze shuttle. Ale ktere to uz tam nepsali :-D

2Pospisil : Zajimavy. Na tomdle odkazu http://www.constellium.com/markets/aero ... ss-stories je uvedeno ze Airware (rekneme ze to je je jen obchodni nazev) 2198 byl pouzit pro F1. Ale pro F9 se pouziva 2195. Ale kdyz se vyhleda F9 a 2198 tak narazis na nejake knizky kde je napsano ze F9 pouziva 2198. Otazka je jaky mezi tim muze byt rozdil. Teda rozumej - zda to muze byt takovy rozdil jako u materialu pro SLS nebo nadrze a nebo je proste 2195 "jen" pevnejsi 2198 ktera je nutna kvuli rozdilu velikosti F1 vs F9. No, ne ze by na tom nejak extra moc zalezelo ale je jasne proc je Falcon levnej. Pouziva normalni prumyslove slitiny, zadne specialitky ala NASA ktere to firma prislusne nauctuje .

Takze to klidne muze byt podobne tomu co ted pouzije Nasa pro SLS
geal
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
Příspěvky: 263
Reputace: 0
Registrován: 8.11.2014 23:53
Re: EM-1

Příspěvek od geal »

Á, tak si sypu popel na hlavu. :-) V dokumentu [1] se píše, že Falcon 1e měl první stupeň z Al-2219, druhý stupeň z Al-2195, a Falcon 9 (zřejmě oba stupně?) používá Al-2198 (tedy ne Al-2195).

Nicméně až tolik popela si na hlavu sypat nebudu, protože ač tomu houby rozumím :-), ty slitiny mi přijdou téměř totožné (nominální složení podle [2], [3]):

Al-2195: Al, 1,0 Li, 4,0 Cu, 0,4 Mg, 0,4 Ag, 0,11 Zr
Al-2198: Al, 1,0 Li, 3,2 Cu, 0,5 Mg, 0,4 Ag, 0,11 Zr, <0,5 Mn, <0,35 Zn
Al-2219: Al, 6,3 Cu, 0,3 Mn, 0,18 Zr, 0,1 V, 0,06 Ti

O něco víc lithia, o něco méně hořčíku, ale jinak identické, a obojí na hony daleko od té třetí slitiny.

[1] http://iacse.commercial-space.net/wp-co ... 08d213.pdf

[2] Prasad, Gokhale, Wanhill: Aluminum-Lithium Alloys; Butterworth-Heinemann 2013

[3] http://www.azom.com/article.aspx?ArticleID=6616
geal
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
Příspěvky: 263
Reputace: 0
Registrován: 8.11.2014 23:53
Re: EM-1

Příspěvek od geal »

Amper píše:Btw: Nebylo by lepsi pouziva horcik misto toho magnezia ? Taky nerikame aluminium se odstehoval do Humpolce ;-)
No jo, ale Cimrman přeci neřekl, že budoucnost bude patřit hliníku. ;)
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10800
Reputace: 10176
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: EM-1

Příspěvek od Pospíšil »

Amper píše: No, ne ze by na tom nejak extra moc zalezelo ale je jasne proc je Falcon levnej. Pouziva normalni prumyslove slitiny, zadne specialitky ala NASA ....
Proč je Falcon levnější, než konkurence? Je to z několika důvodu. Když to ale vezmeme čistě technicky, chcete-li konstrukčně, vysvětlení je poměrně prosté. Každý raketový nosič můžeme rozložit na 4 skupiny: motory, nádrže, elektronika, SW. Aby byl nosič levnější, musíte zlevnit vše, nestačí jen jedna, nebo dvě časti z toho. Velký podíl na levné konstrukci a jeho výrobě má vysoká sériovost a použité výrobní technologie a materiály. Motory Merlin jsou kapitola sama pro sebe, o elektronice bez radiačně zodolněných součástek jsme se tady myslím už bavili a vývoj SW v SpX má také svá specifika.

Co se týče nádrží Falconů, byla zvolena konstrukce svařované poloskořepiny, kdy se jednotlivé válcové úseky skládají z nosného potahu, na který jsou přivařeny příčné i podélné výztuhy - stringery. Pak jsou válcové úseky svařeny k sobě do podoby celých nádrží. V každém kroku se používá výhradně třecí svařovaní FSW a žádné obrábéní (s výjimkou dělení výchozího materiálu). Použit je dostupný materiál, který vyhovuje mechanickými vlastnostmi, vhodností pro FSW, dostupností a cenou. Konstrukce je velmi lehká, použité technologie levné a vysoce sériové a nevzniká téměř žádný odpad.




Konkurenční tradiční výrobci US nosičů se u nádrži dlouhodobě drží isogrid panelů, kde musí nakoupit velmi tlustý plech a z něj třískovým nebo elektrojiskrovým obráběním odebírají z rubové strany materiál, až zbyde potah s výztužnými žebry z jediného kusu materiálu. Tento proces je dost zdlouhavý, vyžaduje rozměrné obráběcí stroje a vzniká při něm velmi vysoké procento odpadu. Taková nádrž je potom zákonitě dražší.
Už 37 let z toho žije společnost AMRO, která teď dodává i na SLS.

Naposledy upravil(a) Pospíšil dne 16.11.2014 17:40, celkem upraveno 1 x.
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Amper
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2129
Reputace: 214
Bydliště: Plzeň
Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: EM-1

Příspěvek od Amper »

Super fotka, je videt ze se poucili z leteckeho prumyslu kde se podobna konstrukce pouzivaji taky a jsou velmi podobne.

Myslim ze klic k uspechu u SpX je i to ze netahnou zadnou historickou zatez ale proste zacinali od nuly (relativne)

Jsem si vzdy myslel ze ty panely jsou odlite do hrubeho tvaru a frezou to jen zacistej. Pokud to krouhaj z plneho bloku tak je to ekonomika odpovidajici povestnemu paratku udelanemu soustruzenim stromu
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10800
Reputace: 10176
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: EM-1

Příspěvek od Pospíšil »

Amper píše:Pokud to krouhaj z plneho bloku tak je to ekonomika odpovidajici povestnemu paratku udelanemu soustruzenim stromu
Je to tak. Toto je jeden isogrid panel pro nádrž LH2 prvního stupně nosiče SLS. Výšku žeber ohhaduji tak na 5-6 cm. Dejme tomu, že potah bude mít tloušťku 1cm. Hrubým výpočtem mi vychází, že odpad bude cca 70 % materiálu! A pak teprve nastupuje tváření, kdy obrobený rovný panel zakružováním musíte ohnout na správný rádius, abyste jej mohli svařit do podoby válcového segmentu nádrže. Dráž už to asi nejde. :?

---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong

Odpovědět

Zpět na „Program Artemis“