Reaction Engines Limited

Sem patří debata o všech projektech, které přináší soukromý sektor.
Odpovědět
Uživatelský avatar
JosVerstapen
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 187
Reputace: 0
Bydliště: Uherské Hradiště
Registrován: 12.9.2012 15:40
Re: Skylon

Příspěvek od JosVerstapen »

No s tím tlakem to bude asi zajímavé a sami tvůrci budou očekávat jak se bude Sabre jako celek, nejenom část systému chlazení Pre-cooler , chovat v reálných podmínkách.
Nevím jak zdaleka se dají nasimulovat tyto podmínky.

Největším problémem bude určitě vstup vzduchu při M5 do Pre-cooleru, kde při vstupu budou panovat opravdu extrémní hodnoty jak teploty (to již mají vyřešeno v 1.fázi testů) a hlavně tlaku, který bude extrémní!
Horký vzduch se bude dále zahřívat díky vstupu do trubiček chlazení, tzn. bude docházet ke stlačení a tlaky které tam budou působit budou extrémní.
Nevím možná se dá tady použít klasická rovnice pro Aerodynamiku Bernoulliho rovnice a při zadání vstupních hodnot si můžeme vypočítat výslednou hodnotu tlaku působící na jednotku plochy.

Asi další neznámou bude přechod z Hypersonické rychlosti, kdy Sabre bude ještě používat kyslík (tedy iniciátor hoření) z atmosféry do již uzavřeného cyklu - tedy raketového.
Ta první fáze, že pre-cooler funguje ještě bohužel nic neznamená, jsem tedy moc zvědavý na reálné zkoušky v atmosféře při rychlostech nad Mach.
Uživatelský avatar
Agamemnon
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1162
Reputace: 23
Bydliště: Nemecko
Registrován: 10.6.2013 18:20
Re: Skylon

Příspěvek od Agamemnon »

sabre 3 (posledna iteracia je sabre 4, ale cca sa toto imo velmi nezmenilo):
100 bar v atm. mode, 145 bar v lox mode

zdroj mark hempsell
http://forum.nasaspaceflight.com/index. ... #msg752441
Per aspera ad astra [42]
Uživatelský avatar
Samo1995
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1425
Reputace: 5
Registrován: 12.10.2012 22:42
Re: Skylon

Příspěvek od Samo1995 »

No ja ti neviem... Tie tlaky tam ďalej potom až také nebudú, pretože čím menšiu trubičku máš, tým rýchlejšie ti cez ňu ide vzduch, ale tlak sa zmenšuje. ;)
Uživatelský avatar
MRR
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
Příspěvky: 317
Reputace: 1
Bydliště: SR
Registrován: 4.4.2014 16:13
Re: Skylon

Příspěvek od MRR »

Agamemnon píše:sabre 3 (posledna iteracia je sabre 4, ale cca sa toto imo velmi nezmenilo):
100 bar v atm. mode, 145 bar v lox mode

zdroj mark hempsell
http://forum.nasaspaceflight.com/index. ... #msg752441
Díky ! :palec nahoru:
"Nemali by sme sa na vesmír pozerať očami racionalizácie odborníka. Elegantné bohatstvo bolo vždy podstatou prírody".... ( Wernher von Braun )
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 3883
Reputace: 3049
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Skylon

Příspěvek od petrsida »

Zapomeň na to, že by to šlo počítat z Bernouliho rovnice

zaprvé vzduch není nestlačitelná kapalina

zadruhé tam jsou hypersonické rychlosti a minimální tlak

celý to bude o mnohem složitější matematice a kdoví, jestli to nemá jenom numerické řešení
Uživatelský avatar
JosVerstapen
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 187
Reputace: 0
Bydliště: Uherské Hradiště
Registrován: 12.9.2012 15:40
Re: Skylon

Příspěvek od JosVerstapen »

Jo to nejde pro tento případ, jsem se nad tím moc nezamyslel, nicméně ani ty nemáš pravdu, pro proudění vzduchu lze aplikovat B.rovnici, s tímto poznatkem:
"Zákon zachování energie – Bernoulliho rovnice, která získala název podle svého objevitele, švýcarského matematika Daniela Bernoulliho, zde uvedeme v jednoduché podobě platící pro nestlačitelné proudění, tj. u vzduchu proudění s rychlostmi do M=0,3."

Akorát nevím co tím myslíš minimální tlak?
Jinak při vstupu do motoru a pre-cooleru se proudící vzduch bude zahřívat až na 1000°C (díky tření s materiálem) a turbulentní mezní vrstvě vzduchu i kolem celého letounu.
A vysoká teplota na začátku bude způsobovat tlakový nepoměr (objemový) - respektive rozdíl a určitě ne zanedbatelný!

Určitě se to nebude dát tak jednoduše vypočítat či stanovit a až reálné zkoušky napoví jak na tom celá technologie motoru a chlazení vůbec je.
Uživatelský avatar
Agamemnon
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1162
Reputace: 23
Bydliště: Nemecko
Registrován: 10.6.2013 18:20
Re: Skylon

Příspěvek od Agamemnon »

atm. tlak v tej výške je minimálny
Per aspera ad astra [42]
sohajek
Aktivní nováček
Aktivní nováček
Příspěvky: 18
Reputace: 0
Registrován: 29.11.2013 15:50
Re: Skylon

Příspěvek od sohajek »

Agamemnon píše:@sohajek:
- úspešne otestovali precooler, ktorý funguje presne podľa očakávania...
- podarilo sa im zlepšiť spotrebu vodíka na chladenie, čím zvýšili špecifický impulz...
- začala fáza, v ktorej postavia motor v plnej veľkosti a budú ho testovať... posledná fáza pred samotným skylon a letovými testami (za predpokladu, že motor bude fungovať ako sa očakavania... atd.
Bude-li tomu tak a vše bude fungovat, vše poběží jak je naplánováno, napadá mne otázka: a co 'Výtah do kosmu'?
Podle mne bude Skylon bezpečnější. Bude pak mít smysl se 'Výtahem' ještě zabývat (kromě 'zadarmo' dosažené vysoké orbity pro lodě)?
Šohájek
Naposledy upravil(a) tomas dne 21.5.2014 12:22, celkem upraveno 1 x.
Důvod: upraven tag citace
Uživatelský avatar
Agamemnon
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1162
Reputace: 23
Bydliště: Nemecko
Registrován: 10.6.2013 18:20
Re: Skylon

Příspěvek od Agamemnon »

skylon je techn. dost blizsie... vsetky techn. su v podstate dostupne a je otazka hlavne, ci to bude vsetko fungovat dokopy...
pre vytah nie su techn. dostupne
Per aspera ad astra [42]
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 3883
Reputace: 3049
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Skylon

Příspěvek od petrsida »

o to nejde pro tento případ, jsem se nad tím moc nezamyslel, nicméně ani ty nemáš pravdu, pro proudění vzduchu lze aplikovat B.rovnici, s tímto poznatkem:
"Zákon zachování energie – Bernoulliho rovnice, která získala název podle svého objevitele, švýcarského matematika Daniela Bernoulliho, zde uvedeme v jednoduché podobě platící pro nestlačitelné proudění, tj. u vzduchu proudění s rychlostmi do M=0,3."


Dovolím si několik poznámek: zaprvé tvrdím snad něco takového? Jasně píšu, že to nejde aplikovat na činnost precooleru, který funguje v podmínkách hypersonického letu, to asi není let do mach 0,3, nebo ano? Prosím diskutovat k tématu a nepodsouvat.

Bernouliho rovnice je fyzikální popis fungování ideální kapaliny, čím víc se od ní reálný jev vzdaluje, tím hůře daný popis funguje, už prostá obecná kapalina má k ideálnosti daleko, stlačitelný vzduch ještě více

pro nízké rychlosti ještě jde efekty stlačitelnosti zanedbat, od určité chvíle je ale musíš brát v úvahu

o tom, že vzduch není ideální kapalina se velmi drasticky přesvědčilo několik pilotů lightningů, kteří se ve 40. letech přiblížili rychlosti zvuku a následně se roztříštili o zem, protože jim kvůli stlačitelnosti přestaly fungovat kormidla, znali-li bernouliho rovnici, tak se asi ptali, co se sakra poděl.... že to neplatí


k činnosti precooleru, jeho reálná funkce začíná až při vysokých nadzvukových rychlostech ve velké výšce kde: A je naprosto minimální tlak vzduchu, B: vzduch má přesto velmi vysokou teplotu, protože motor a molekuly vzduchu se střetávají vysokou rychlostí právě díky vysoké rychlosti vlastního skylonu

takže reálně stojíš před problémem, že máš kolem sebe takřka vakuum, které ale vůči tobě vykazuje extrémní teplotu

vlastně zachycuješ obrovské množství rychlých molekul, které musíš zpomalit, tím je zahustíš a do motoru jde vzduch pod normálním pracovním tlakem a je ho dostatečné množství, zpomalit jdou jenom tak, že jim odebereš energii a dostatečně rychle -de facto je ochladíš


když projdeš dostupné informace, někde by měly být teoretické podmínky maximálního namáhání, bude to odhadem někde 20 až 30 km výšky a rychlosti M5+

reálně nejde pod výškou 10 km letět rychleji jak M3


v těhle podmínkách nejenomže Bernouliho rovnice neplatí, ona ani neposkytuje jakés takés přiblížení

Odpovědět

Zpět na „Soukromý sektor“