Briz-M

Novinky o projektech ruské Federální kosmické agentury
Odpovědět
Uživatelský avatar
Samo1995
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1425
Reputace: 5
Registrován: 12.10.2012 22:42
Briz-M

Příspěvek od Samo1995 »

Keďže horný stupeň Briz-M tu bude ešte dlho (bude sa používať aj na Angarách), dovolil som si urobiť novú tému.

Tento mizerný kus techniky si podľa mňa zasúži mať vlastnú tému, lebo s ním bude určite ešte veselo.

A hneď dám aj v celku zaujímavú inormáciu. Viete čo stálo za decembrovým (prosincovým) zlyhaním Brizu? No predsa súbeh nepriaznivých podmienok.
Prípadne aj zle zhotovené ložisko turbočerpadla. Palivo vraj malo príliš veĺkú teplotu, a to zapríčinilo zlyhanie spomínaného ložiska a vypojenie motora v štvrtej minúte fungovania. Porucha sa vraj udiala už pri treťom zážehu a naplno sa prejavila pri tom štvrtom.

Pri decembromov zlyhaní Brizu dokonca padali hlavy. O post riaditeľa firmy vtedy prišiel (nejaký nastrčený pajác, ktorého meno si nepamätám).

Obnovenie Protonov by malo prísť v marci (březen), keď bude štartovať Proton-M s družicou Satmex-8. Držím palce
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26959
Reputace: 2729
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Briz-M

Příspěvek od Dugi »

Vítám tě na našem fóru!
Jsem rád, že se u nás registroval další uživatel a doufám, že se ti tu bude líbit. ;)

Díky za informaci. :palec nahoru:
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Aglar
Aktivní nováček
Aktivní nováček
Příspěvky: 48
Reputace: 2
Bydliště: Vlašim
Registrován: 6.12.2011 9:38
Re: Briz-M

Příspěvek od Aglar »

Takže další start protonu skončil selháním ve třetí fázi letu. Nosič i náklad shořeli v horních vrstvách atmosféry. Z telemetrických dat se momentálně určuje k čemu došlo. :? Zdroj:
http://www.federalspace.ru/20580/
Naposledy upravil(a) Aglar dne 16.5.2014 8:21, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Agamemnon
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1162
Reputace: 23
Bydliště: Nemecko
Registrován: 10.6.2013 18:20
Re: Briz-M

Příspěvek od Agamemnon »

Aglar píše:Takže další start protonu skončil výbuchem při hoření třetího stupně. :? Víc jsem toho nerozlouskal. Tady je zdroj:
http://www.federalspace.ru/20580/
treti stupen nie je briz-m
Per aspera ad astra [42]
Aglar
Aktivní nováček
Aktivní nováček
Příspěvky: 48
Reputace: 2
Bydliště: Vlašim
Registrován: 6.12.2011 9:38
Re: Briz-M

Příspěvek od Aglar »

No už jsem to poupravil při detailnějším přelouskání. Každopádně ten proton byl Briz-M vybaven a ve výsledku se ještě ukáže, čím to vlastně bylo. I když uznávám, že jsem jen hledal fórum, kam to hodit a tohle mi přišlo první pod ruku. ;)
Uživatelský avatar
rexino
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 630
Reputace: 25
Registrován: 13.5.2013 15:00
Re: Briz-M

Příspěvek od rexino »

No tak chyba je pochopiteľna lebo keď sa stane v kozmonautike zavada tak sa vzhliada práve na Briz :lol: :lol:
"Sľúbili ste mi kolónie na Marse. Namiesto toho som dostal Facebook." Buzz Aldrin
bret
Aktivní nováček
Aktivní nováček
Příspěvky: 25
Reputace: 1
Bydliště: Sokolov
Registrován: 12.2.2016 13:14
Re: Briz-M

Příspěvek od bret »

Jen pro doplnění po dost dlouhé době. Problémy Protonu-M na 3.st byly opakované a došlo do roku 2015 k celkem 3 selháním tohoto posledního urychlovacího stupně (Briz-M je 4. st jak tu výše uvedl Agamemnon), a to během 15 měsíců. Výsledek šetření byl, že došlo k destrukci hřídele turbočerpadla směrového motoru RD-0212 (hlavní motor tohoto stupně je RD-0213). Na vině byl šlendrián s použitím materiálu hřídele s horšími parametry a silné vibrace, které vedly k mechanické destrukci hřídele. Nicméně, problémy s vibracemi 3. st. měl Proton již od počátku jeho vývoje a právě z toho důvodu byl doporučen materiál s větší pevností. V průběhu let se z dokumentace údajně toto doporučení nějak vytratilo (ůdajně rozhodnutí vojenských představitelů) a použitý materiál byl horší kvality, než ten, co se doposud používal v dobách bezproblémových startů Protonu (a že jich bylo!). Po haváriích tohoto stupně byla přijata opatření k nápravě, a to použití kvalitnějšího materiálu a zvýšení přesnosti výroby hřídele k odstranění vibrací. Jako perlička je informace, že při hledání příčin závady byl ve výrobním závodě proveden pořádný "průvan" ve sledování kvality a bylo konstatováno neradostné zjištění mnoha technologických nekázní. Je ovšem faktem, že od té doby k selhání 3. st. Protonu-M nedošlo a tento nosič se zase (i se vzpomínaným stupněm Brize-M) stává relativně spolehlivým nosičem.
Na www.kosmonautix.cz webu byl článek o explozích použitých stupňů Brize-M na odkládací dráze a vznikla značná polemika tamtéž, že je tento stupeň nebezpečný pro kolizní dráhy a že by měl, tak jako např. Spacex Falcon horní stupeň shořet bezpečně v atmosféře. Jak tam na tuto myšlenku reagoval někdo další, tak Proton Briz dopravuje družice na GTO na podstatně vyšším perigeum, takže strčit ho odtud do atmosféry je prakticky nemožné. Problém Rusů je hlavně v tom, že se jim dost často stává, že se nepovede odvětrání palivových nádrží s hydrazinem a tepelné šoky od slunce ho "odpálí". Dlužno dodat, že jsem narazil při prohlížení trajektorie letu (nádherně popsané je to např. v http://www.russianspaceweb.com/mexsat1.html a jedovatě dodávám, že tak bych to chtěl někdy vidět u informacích o Falconu ) na fakt, který podle mne není moc znám, a to, že před 4. zážehem motoru Briz-M na přechodové dráze 425/35800km sklon 49,1st. provede Briz-M "jettisons its external tank". Dojde k odhození externí nádrže (to je ten veliký prstenec okolo celého Briz-M), čímž je poněkud eliminiváno riziko nekontrolovaně rotujícího tělesa s velkou ozařovanou plochou a jistě se zbytkem paliva a tento stupěn posléze shoří v atmosféře po postupném snižovaní perigea, tak jako obdobné horní stupně (např. Falcon9), které vynáší družice na GTO bez významné změny sklonu k rovníku. Briz-M pouze s malou interní nádrží by pak po úspěšném odtlakování neměl být tak velkým rizikem i když se pohybuje trvale na vysoké dráze.
Takže já si nemyslím, že by Brize-M byl "mizerný kus techniky". Je to prakticky nejvýkonnější horní stupeň, který z vysokých zemských šířek dostává telekominikační družice na velmi příznivou GTO pro jejich snadné navedení na GSO pomocí vlastních motorů družic s malými nároky na vlastní palivo. Ironií je, že se v mnoha selháních mylně přisuzuje vina za havárii právě Brize-M. Já jsem dohledal (netvrdím, že jsem se nepřehlédl) v posledních 10 letech pouze 2 selhání tohoto stupně, a to ještě vinou telemetrie a selhání elektroniky vedoucí k chybné délce zážehu nebo vypnutí hlavního motoru.
bret
Aktivní nováček
Aktivní nováček
Příspěvky: 25
Reputace: 1
Bydliště: Sokolov
Registrován: 12.2.2016 13:14
Re: Briz-M

Příspěvek od bret »

Omlouvám se za nepřesnost ve výše uvedených údajích o motorech 3. stupně. Jak jsem se tak rozjel, tak jsem si trochu popletl konfiguraci motorů tohoto stupně. Ta turbopumpa co odešla je na hlavním motoru (RD 0213) a tlakuje palivo do směrových motorů (RD-0214). Celá tato sestava je pak nazývána RD-0212. viz. parádní popis http://www.russianspaceweb.com/rd0212.html. Takže ještě jedna omluva, píšu rychlejš než myslím.

Odpovědět

Zpět na „Ruský Roskosmos“