New Glenn : Mars EscaPADE A/B

Sem patří debata o projektech firmy Blue Origin
Odpovědět
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 11726
Reputace: 12374
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: New Glenn : Mars EscaPADE A/B

Příspěvek od Pospíšil »

Tjov píše: 13.11.2025 22:05 Tak tohle bylo z kategorie nemožné
No tak jo, povedlo se, už jim to konečně lítá na orbit i přistává.
Gratulace do BO :palec nahoru:

...
Jen připomenu, že tuhle techniku přistání boosteru (s trochu menší raketou) provozuje SpX už od prosince 2015.
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Tjov
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2621
Reputace: 3678
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: New Glenn : Mars EscaPADE A/B

Příspěvek od Tjov »

Objektivně vzato dát to na bull's eye při druhém letu rakety a prvním pokusu to je majstrštych :mrgreen:

jako tohle alespoň u mě poslalo Bezose z levelu "pozér a provozovatel zábavných letů do malého Vesmíru" na level "Hold my beer" :mrgreen: a HLS bude ještě docela zábavný závod. Konečně se Musk dočkal zajímavého soupeře :palec nahoru:

edit: akorát ty jejich jednotky to je bolest :Drbe se na hlavě: , v náslechu ze řídícího střediska byl slyšet i metrické jednotky - jako zápis 000.062Mi to je chuťovka :mrgreen:
Tjov
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2621
Reputace: 3678
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: New Glenn : Mars EscaPADE A/B

Příspěvek od Tjov »

přidává se i Tom Mueller :palec nahoru:
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 11726
Reputace: 12374
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: New Glenn : Mars EscaPADE A/B

Příspěvek od Pospíšil »

Jo, beru, dali to z visu mimo loď až na střed paluby na první pokus, takže klobouček. :klaní se:
... i když ... trvalo jim to od patentu do realizace 15 let. :roll:

Dovolím si připomenout, že tuhle techniku přistání si BO přihlásilo jako US Patent 8,678,321 B2 dne 14.6.2010, načež byl zveřejněn 25.3.2014.
Patent už propadl v důsledku neplacení udržovacích poplatků.

Obrázek
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Edemski
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1738
Reputace: 768
Bydliště: Ostrava
Registrován: 9.8.2012 15:58
Re: New Glenn : Mars EscaPADE A/B

Příspěvek od Edemski »

packa
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
Příspěvky: 205
Reputace: 58
Registrován: 15.4.2016 9:04
Re: New Glenn : Mars EscaPADE A/B

Příspěvek od packa »

v 0.44 tam jsou vidět záblesky u nohou , to je nějaké piro kotvení ?
Tjov
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2621
Reputace: 3678
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: New Glenn : Mars EscaPADE A/B

Příspěvek od Tjov »

Ano pyro patrony, "přitavilo" se to k palubě :palec nahoru:
Uživatelský avatar
jakubv
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1792
Reputace: 2209
Registrován: 4.2.2017 23:23
Kontaktovat uživatele:
Re: New Glenn : Mars EscaPADE A/B

Příspěvek od jakubv »

pohled na přistání z větší dálky a Jeffovo vysvětlení
-----------------
xx jakubv
Uživatelský avatar
petrsida
Kosmonaut
Kosmonaut
Příspěvky: 4069
Reputace: 3174
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: New Glenn : Mars EscaPADE A/B

Příspěvek od petrsida »

Pospíšil píše: 14.11.2025 8:43
...
Jen připomenu, že tuhle techniku přistání boosteru (s trochu menší raketou) provozuje SpX už od prosince 2015.
tady je velikost paradoxně výhoda, umožňuje jim zaviset a vycentrovat, coz už mnohokrát vyzkouseli na shepardech

falcon to musí dát z letu, viset nedokáže

takze to vysvetluje jejich mnozstvi karambolů

a taky proslapavali cestu ...
Uživatelský avatar
jakubv
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1792
Reputace: 2209
Registrován: 4.2.2017 23:23
Kontaktovat uživatele:
Re: New Glenn : Mars EscaPADE A/B

Příspěvek od jakubv »

Jde spíš o rozsah regulace tahu motoru k hmotnosti rakety,
F9 i na jeden motor nejde stáhnout/zregulovat pod tah, který je větší nej přistávací hmotnost F9, tj. viset nedokáže.
NG a SH naopak díky tomu poměru to na jeden motor zaviset dokáže a viděli jsme to jak u SH, tak i u NG.

Merlin 1d má minimální tah na 40% maxima, max seal level je 845 kN (190,000 lbf)
-----------------
xx jakubv

Odpovědět

Zpět na „Blue Origin“