Super Heavy (BFR)
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 11585
- Reputace: 12062
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Super Heavy (BFR)
No to právě že ne. Roštová kormidla mají tu výhodu, že celkem účinně fungují v širokém rozsahu rychlostí a to od podzvukových, přes transsonické až do vysoce nadzvukových.Thales píše: 24.7.2025 11:53 ...
Jasně, že kormidla se uplatní jen v nadzvukových rychlostech hodně vysoko, ...
Při těch úplně nejnižších rychlostech, při finálním přiblížení a "přistání" do ramen obslužné věže, už účinné skoro nejsou, což ostatně není žádé aerodynamické řízení. V poslední fázi přistání je pohyb boosteru řízen pouze 3 přistávacími Raptory, změnou vektoru jejich tahu.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Super Heavy (BFR)
Povedal by som, ze asi obe moznosti su spravne, tam nie je az tak co moc vymyslatThales píše: 24.7.2025 11:53 Zajímalo by mě jestli to byla přímá "inspirace", nebo si k tomu došli zcela nezávisle na základě obecných principů?

Simulaciou, testami postupne dosli k zaveru, ze 3 kormidla budu stacit. Kazde kilo, ktore na rakete nemusi byt je dobre kilo. Priklad zo SaturnuV, camera pods, ktore natacali oddelovanie stupnov boli naposledy pouzite na misii Apollo 8 (posledna misia, kedy sa startovalo bez LM), neskor sa uz nepouzivali kvoli ich hmotnosti.Thales píše: 24.7.2025 11:53 Také by mě zajímalo jestli při odstarěnění čtvrého kormidla (které přeci jen poskytuje určitou redundanci) vědomě obětovali zálohu v případě, že se něco stane, ve prospěch vyšší nosnosti a ceny? Prostě si řekli, že raději občas nějakou superheavy ztratí než aby pokaždé sebou vláčeli něco, co až tak úplně nezbytně nepotřebují? Nebo se snad ukázalo, že je SH tak dobře ovladatelná, že by byla schopná přistát na věži jen se dvěma kormidly? Jasně, že kormidla se uplatní jen v nadzvukových rychlostech hodně vysoko, ale pokud tu loď nenasměrují v případě poruchy správně, tak by to stálo hodně paliva navíc aby jí dostali tam, kam chtějí aby mohla přistát normálním způsobem na věži.
Ak by bolo jedno kormidlo nefunkcne pristavat sa na vezu nebude, to som si na 99,99999999% isty. Rovnaky postup ako pri misii IFT-6, "žblnk" do Mexickeho zalivu.
- petrsida
- Kosmonaut
- Příspěvky: 4033
- Reputace: 3143
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Super Heavy (BFR)
kormidla fungují az po přistávací zazeh, pri letech Falconů je to vidět velmi dobře
na dvě ze tří se zcela jistě přistát nedá, vypadne cely jeden směr
na dvě ze tří se zcela jistě přistát nedá, vypadne cely jeden směr
Re: Super Heavy (BFR)
Však o to mi právě šlo - účinnost klesá úměrně rychlosti a hustotě. Poslední fáze probíhá motoricky a kormidla se kvůli nedostatečné rychlosti neuplatní.Pospíšil píše: 24.7.2025 14:45 Při těch úplně nejnižších rychlostech, při finálním přiblížení a "přistání" do ramen obslužné věže, už účinné skoro nejsou, což ostatně není žádé aerodynamické řízení. V poslední fázi přistání je pohyb boosteru řízen pouze 3 přistávacími Raptory, změnou vektoru jejich tahu.