Super Heavy (BFR)

Informace o vývoji a změnách na poli nosičů a kosmických lodí firmy SpaceX
Odpovědět
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 11585
Reputace: 12062
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Super Heavy (BFR)

Příspěvek od Pospíšil »

Thales píše: 24.7.2025 11:53 ...
Jasně, že kormidla se uplatní jen v nadzvukových rychlostech hodně vysoko, ...
No to právě že ne. Roštová kormidla mají tu výhodu, že celkem účinně fungují v širokém rozsahu rychlostí a to od podzvukových, přes transsonické až do vysoce nadzvukových.
Při těch úplně nejnižších rychlostech, při finálním přiblížení a "přistání" do ramen obslužné věže, už účinné skoro nejsou, což ostatně není žádé aerodynamické řízení. V poslední fázi přistání je pohyb boosteru řízen pouze 3 přistávacími Raptory, změnou vektoru jejich tahu.
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
MrG
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 507
Reputace: 641
Registrován: 21.6.2023 8:00
Re: Super Heavy (BFR)

Příspěvek od MrG »

Thales píše: 24.7.2025 11:53 Zajímalo by mě jestli to byla přímá "inspirace", nebo si k tomu došli zcela nezávisle na základě obecných principů?
Povedal by som, ze asi obe moznosti su spravne, tam nie je az tak co moc vymyslat :Drbe se na hlavě:
Thales píše: 24.7.2025 11:53 Také by mě zajímalo jestli při odstarěnění čtvrého kormidla (které přeci jen poskytuje určitou redundanci) vědomě obětovali zálohu v případě, že se něco stane, ve prospěch vyšší nosnosti a ceny? Prostě si řekli, že raději občas nějakou superheavy ztratí než aby pokaždé sebou vláčeli něco, co až tak úplně nezbytně nepotřebují? Nebo se snad ukázalo, že je SH tak dobře ovladatelná, že by byla schopná přistát na věži jen se dvěma kormidly? Jasně, že kormidla se uplatní jen v nadzvukových rychlostech hodně vysoko, ale pokud tu loď nenasměrují v případě poruchy správně, tak by to stálo hodně paliva navíc aby jí dostali tam, kam chtějí aby mohla přistát normálním způsobem na věži.
Simulaciou, testami postupne dosli k zaveru, ze 3 kormidla budu stacit. Kazde kilo, ktore na rakete nemusi byt je dobre kilo. Priklad zo SaturnuV, camera pods, ktore natacali oddelovanie stupnov boli naposledy pouzite na misii Apollo 8 (posledna misia, kedy sa startovalo bez LM), neskor sa uz nepouzivali kvoli ich hmotnosti.
Ak by bolo jedno kormidlo nefunkcne pristavat sa na vezu nebude, to som si na 99,99999999% isty. Rovnaky postup ako pri misii IFT-6, "žblnk" do Mexickeho zalivu.
Uživatelský avatar
petrsida
Kosmonaut
Kosmonaut
Příspěvky: 4033
Reputace: 3143
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Super Heavy (BFR)

Příspěvek od petrsida »

kormidla fungují az po přistávací zazeh, pri letech Falconů je to vidět velmi dobře

na dvě ze tří se zcela jistě přistát nedá, vypadne cely jeden směr
Thales
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
Příspěvky: 377
Reputace: 289
Registrován: 9.8.2021 14:21
Re: Super Heavy (BFR)

Příspěvek od Thales »

Pospíšil píše: 24.7.2025 14:45 Při těch úplně nejnižších rychlostech, při finálním přiblížení a "přistání" do ramen obslužné věže, už účinné skoro nejsou, což ostatně není žádé aerodynamické řízení. V poslední fázi přistání je pohyb boosteru řízen pouze 3 přistávacími Raptory, změnou vektoru jejich tahu.
Však o to mi právě šlo - účinnost klesá úměrně rychlosti a hustotě. Poslední fáze probíhá motoricky a kormidla se kvůli nedostatečné rychlosti neuplatní.

Odpovědět

Zpět na „Rakety a lodě“