IFT-8 Osmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B15/S34)
Re: IFT-8 Osmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B15/S34)
V přistávání prvních stupňů jsou mistřiMalky píše: 7.3.2025 1:09 Pozitivní je, že přistání boosteru vypadalo velmi solidně![]()
Nevěřil jsem, že to vůbec někdy bude fungovat. Že to zvládnou na první pokus a o chvíli později to bude vypadat, jako by to dělali každej den, by mě nikdy nenapadlo.


Re: IFT-8 Osmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B15/S34)
Side by side srovnání záběrů na loď
Re: IFT-8 Osmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B15/S34)
Pohled na monitor ve velínu, napovídající, že tentokrát možná vybuch Raptor:
Přijde mi, že Starship Block 2 má nějaký systémový problém. Block 1 selhala poprvé kvůli vypuštěnému přebytečnému kyslíku a pak se na "orbitu" dostávala. Block 2 zatím dvě selhání v motorové sekci ze dvou pokusů. A to se na to před druhým pokusem asi na tuto část soustředili.
A Elon nejspíš ani nebyl u startu, alespoň jsem ho tam nikde neviděl ...
Přijde mi, že Starship Block 2 má nějaký systémový problém. Block 1 selhala poprvé kvůli vypuštěnému přebytečnému kyslíku a pak se na "orbitu" dostávala. Block 2 zatím dvě selhání v motorové sekci ze dvou pokusů. A to se na to před druhým pokusem asi na tuto část soustředili.
A Elon nejspíš ani nebyl u startu, alespoň jsem ho tam nikde neviděl ...
Re: IFT-8 Osmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B15/S34)
Zajímavý postřeh, chopsticks se po záchytu lodi posunuly do leva
Re: IFT-8 Osmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B15/S34)
Selhalo to defakto ve stejné chvíli, což je fajn. Neřeší dva různé problémy, ale jeden zásadní a mají o dost více dat. Tohle sice vypadá drtivě, dvakrát po sobě ztratit loď, ale z těch problémů co vývoj SuperHeavy/Starship přinesl a přináší to je ten z jednodušších.
Booster chytají se stále větší jistotou a hlavně získávají data ze situací, kdy Raptory trochu zlobí při Boostback/Landing burn - podle mě jsou motory OK, ale provozní data (teploty, tlak, apod.) nedovolí palubnímu počítači daný motor nahodit v daný moment. Letový počítač umí kompenzovat i docela zásadní ztrátu a zároveň rozhození tahu (dva raptory vedle sebe).
Co je však nejvíc důležité mají tři boostery a 99 motorů v nedotčeném stavu a k tomu horu dat - to je sen každého technika !
Booster chytají se stále větší jistotou a hlavně získávají data ze situací, kdy Raptory trochu zlobí při Boostback/Landing burn - podle mě jsou motory OK, ale provozní data (teploty, tlak, apod.) nedovolí palubnímu počítači daný motor nahodit v daný moment. Letový počítač umí kompenzovat i docela zásadní ztrátu a zároveň rozhození tahu (dva raptory vedle sebe).
Co je však nejvíc důležité mají tři boostery a 99 motorů v nedotčeném stavu a k tomu horu dat - to je sen každého technika !
Re: IFT-8 Osmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B15/S34)
Ad to posunutí doleva, možná kdyby booster ráčil vybuchnout, tak aby trosky nedopadly na stůl? Raptory při tomto letu zlobily, plamen při brzdícím záženu nebyl hezky konzistentní jako u minulých dvou, asi tam alespoň jeden Raptor nespaloval tak, jak měl.
EDIT> Ad předchozí příspěvek, jo, souhlas. Zachycení vypadalo jistě nehledě na zlobící Raptory .. což je vlastně dobře, ukazuje to, že je tam docela redundance i při přistávání. Což se tedy přiznám, že jsem si předtím neuměl moc představit, ale je to asi logické, musí to mít vymyšlené tak, aby selhání motoru nevedlo k havárii.
EDIT> Ad předchozí příspěvek, jo, souhlas. Zachycení vypadalo jistě nehledě na zlobící Raptory .. což je vlastně dobře, ukazuje to, že je tam docela redundance i při přistávání. Což se tedy přiznám, že jsem si předtím neuměl moc představit, ale je to asi logické, musí to mít vymyšlené tak, aby selhání motoru nevedlo k havárii.
Re: IFT-8 Osmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B15/S34)
Na ISS viděli rozpad lodi a návrat trosek zpět
Re: IFT-8 Osmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B15/S34)
To je vtipný, já to vidim přesně opačně. Kdyby řešili jeden problém, tak by to byl průser. Ale naštěstí to vypadá, že selhání mělo jinou příčinu než minule, což je imho ta lepší varianta.Tjov píše: 7.3.2025 9:23 Selhalo to defakto ve stejné chvíli, což je fajn. Neřeší dva různé problémy, ale jeden zásadní a mají o dost více dat.
"The meek will inherit the Earth." ..and the rest of us, Universe.
Re: IFT-8 Osmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B15/S34)
"Prior to the end of the ascent burn, an energetic event in the aft portion of Starship resulted in the loss of several Raptor engines."Malky píše: 7.3.2025 10:09To je vtipný, já to vidim přesně opačně. Kdyby řešili jeden problém, tak by to byl průser. Ale naštěstí to vypadá, že selhání mělo jinou příčinu než minule, což je imho ta lepší varianta.Tjov píše: 7.3.2025 9:23 Selhalo to defakto ve stejné chvíli, což je fajn. Neřeší dva různé problémy, ale jeden zásadní a mají o dost více dat.
"Těsně před plánovaným vypnutím motorů, došlo výbuchu (nebo spíše zahoření ?) v aft sekci - a výsledkem byla ztráta několika motorů" - mě to přijde jako přes kopírák, leda že by se nějaký Raptor roztrhl za běhu a vzal sebou všechno okolo ?
-
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1159
- Reputace: 465
- Registrován: 14.9.2016 1:01
Re: IFT-8 Osmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B15/S34)
Čas 8:18-19 videa / +8:04-05 letu - poradie výpadku motorov - pravý horný Vac, ľavý dolný, pravý dolný,
čas 8:21 / +8:07 - sa v zábere vpravo objaví "hmla" a následne "dym" a vypadne horný stredný motor, následne začne výrazná rotácie Starship...
čas 8:28 / +8:14 - záber prednej kamery - vidno výrazný únik odparujúcej sa kvapaliny - zrejme kyslíku
čas 8:41 / +8:21 - purpurová žiara - žiarenie ionizovaného kyslíku?
čas 8:56 / +8:42 - výrazná purpurovo-červená žiara - žiarenie ionizovaného kyslíku?
To by znamenalo aj prerazenie kyslíkovej nádrže... alebo potrubia...
Pohyby ukazateľov zásoby paliva ukazujú, že rotácia bola značne prudká - ale zostávajúce dva Vac napriek tomu bežali ďalej.
