IFT-5 Pátý integrovaný let Super Heavy / Starship (B12/S30)

Informace o zkouškách nových technologiích firmy SpaceX.
Odpovědět
packa
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
Příspěvky: 201
Reputace: 62
Registrován: 15.4.2016 9:04
Re: Pátý integrovaný let Super Heavy / Starship (B12/S30)

Příspěvek od packa »

Nikde ve videich z přistání jsem nezaznamenal sonický třesk o který se ekologové tak moc staraly , je někde zachycen ?
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 11557
Reputace: 11995
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Pátý integrovaný let Super Heavy / Starship (B12/S30)

Příspěvek od Pospíšil »

packa píše: 18.10.2024 9:46 Nikde ve videich z přistání jsem nezaznamenal sonický třesk o který se ekologové tak moc staraly , je někde zachycen ?
To jsi těch videí asi moc neprohlídnul. Je to na všech s přistáním a zvukem.
Několik z nich máme i v tomto vlákně, např. tady od času 1:19 : viewtopic.php?p=142966#p142966
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
packa
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
Příspěvky: 201
Reputace: 62
Registrován: 15.4.2016 9:04
Re: Pátý integrovaný let Super Heavy / Starship (B12/S30)

Příspěvek od packa »

děkuji , nějak jsem ho čekal dřív - ve vyšších výškách a pak už jsem si to nespojil , ono ty tři motory dělají skoro stejný hluk
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 11557
Reputace: 11995
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Pátý integrovaný let Super Heavy / Starship (B12/S30)

Příspěvek od Pospíšil »

Rázová vlna při nadzvukovém letu je kuželová plocha, na které dochází skokově ke změně tlaku. Než tato plocha doputuje k pozorovateli, letící objekt, který ji způsobil, je daleko (nebo blízko) před ní (podle rychlosti). Takže například když přistávají boostery F9, pozorovatel cca 10 km daleko zaslechne sonický třesk / pocítí rázovou vlnu až ve chvíli, kdy už booster stojí na zemi a motory neběží (vlastní zkušenost). :)
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 11557
Reputace: 11995
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Pátý integrovaný let Super Heavy / Starship (B12/S30)

Příspěvek od Pospíšil »

Takto vypadá jen velmi malé opotřebení pružných bočních “nárazníků” na ramenech chopsticks po prvním reálném záchytu boosteru za “letu”. Good job!

Mimochodem, je z toho krásně vidět, že by mohla být ramena klidně o 1/3 kratši, jakože taky budou.


Obrázek

Obrázek

Obrázek
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Tjov
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2477
Reputace: 3482
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: Pátý integrovaný let Super Heavy / Starship (B12/S30)

Příspěvek od Tjov »

“There she is” :palec nahoru: záběr na Bellyflop a přistání Starship !
Uživatelský avatar
petrsida
Kosmonaut
Kosmonaut
Příspěvky: 4021
Reputace: 3137
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Pátý integrovaný let Super Heavy / Starship (B12/S30)

Příspěvek od petrsida »

Pospíšil píše: 17.10.2024 14:23 Btw, četl jsem názor jednoho "armchair experta" na X, že ta rozžhavená tepelná ochrana v motorovém prostoru byla způsobená "uzavřeným miskovitým tvarem této sekce, kde se zachytila žhavá plasma / spaliny z motorů a nemohla při návratu dostatečně rychle unikat mimo". Co si o tom myslíte, byl by to dostatečný důvod?

Jinak je pravda, že vnější prstenec 20 Raptorů je v podstatě uzavřená stěna kolem dokola a prostor mezi vnitřními 13 motory je kavita se základnou o cca 2,5 m nižší...

Obrázek

tipnul bych si, že plasma ani spaliny ne

plasma ma tendenci obtékat předmět za razovou vlnou, spaliny zas expandují pryč

videl bych na ohrev radiací od rázové vlny

sviti to ale parádně, taky jsem na to čuměl

ale evidentně to motorům nevadilo
Uživatelský avatar
Samo
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2148
Reputace: 1386
Registrován: 29.8.2015 22:52
Re: Pátý integrovaný let Super Heavy / Starship (B12/S30)

Příspěvek od Samo »

Pospíšil píše: 17.10.2024 14:23 Btw, četl jsem názor jednoho "armchair experta" na X, že ta rozžhavená tepelná ochrana v motorovém prostoru byla způsobená "uzavřeným miskovitým tvarem této sekce, kde se zachytila žhavá plasma / spaliny z motorů a nemohla při návratu dostatečně rychle unikat mimo". Co si o tom myslíte, byl by to dostatečný důvod?

Jinak je pravda, že vnější prstenec 20 Raptorů je v podstatě uzavřená stěna kolem dokola a prostor mezi vnitřními 13 motory je kavita se základnou o cca 2,5 m nižší...

Obrázek
Môj názor je taký že motorová sekcia má nejaký tepelný štít, rožhavená oceľ by to teplo predala motorovej sekcii a tam je stále dosť káblov na to aby horeli a začali sa taviť. Proste ten nateriál čo tam bol začal odhárať a svietil, vidieť to aj po dosadnutí ako od trysiek ide čierny dym, niečo uhlíkaté tam horelo a oceľ nedymí ani nehorí.
"When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteor hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed, no matter what you wish for. Unless it's death by meteorite."
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 11557
Reputace: 11995
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Pátý integrovaný let Super Heavy / Starship (B12/S30)

Příspěvek od Pospíšil »

Všechny plochy motorové sekce B12 a pohyblivých Raptorů jsou chráněny panely balistické & tepelné ochrany. Pokud tady ještě tento snímek nemáme, tak tady je.
Otázka zní, jestli je optimální, aby byl tento prostor po obvodu uzavřen celistvou stěnou tepelné ochrany krajních 20 motorů, jestli by nebylo vhodnější, aby i okrajové motory měli individuální kryty a mezi nimi byly aspoň nějaké mezery pro únik plasmy, spalin, nespálených plynů do stran, mimo motorovou sekci?

Uvidíme, jestli skutečně s nasazením Raptoru 3 veškerou tepelnou ochranu v motorové sekci zruší, jak Elon avizoval. Jednak by to znamenalo úsporu hmotnosti ~10 tun a taky by to zřejmě řešilo tento fenomén se zachycenou plasmou / odvětráním motorové sekce.

Obrázek
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 11557
Reputace: 11995
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Pátý integrovaný let Super Heavy / Starship (B12/S30)

Příspěvek od Pospíšil »

Titulní strana říjnového vydání magazínu AW&ST.

Obrázek
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong

Odpovědět

Zpět na „Testování“