IFT-4 Čtvrtý integrovaný let Super Heavy / Starship (B11/S29)

Informace o zkouškách nových technologiích firmy SpaceX.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 11557
Reputace: 11995
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Čtvrtý integrovaný let Super Heavy / Starship (B11/S29)

Příspěvek od Pospíšil »

Tjov píše: 10.10.2024 7:22 Gerstenmaier uvedl, že SuperHeavy přistál s přesností na 0.5 cm :klaní se:
Btw, takhle vypadá těch 0,5 cm v porovnání s rolnou záchytných bodů na boosteru. Ta kostička ve žlutém kroužku. :twisted:

Jestli Gerst nekecal (jako že asi nekecal), tak je to naprosto famózní přesnost přistání a pokud nenastane porucha na boosteru, nebo v pozemním segmentu rampy, tak by to zachycení při IFT-5 mělo klapnout už na poprve. Držím palce!
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 11557
Reputace: 11995
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Čtvrtý integrovaný let Super Heavy / Starship (B11/S29)

Příspěvek od Pospíšil »

Zde je zdroj prohlášení Gerstenmaiera:
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Tjov
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2477
Reputace: 3482
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: Čtvrtý integrovaný let Super Heavy / Starship (B11/S29)

Příspěvek od Tjov »

Terč na šipky má bullseye o průměru 12.7mm - takže asi tak :mrgreen: .
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 11557
Reputace: 11995
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Čtvrtý integrovaný let Super Heavy / Starship (B11/S29)

Příspěvek od Pospíšil »

I kdyby se Gerst seknul a měl na mysli 0,5 metru a ne 0,5 cm, tak je to stále skvělá přesnost, kterou by chopsticky asi měly zvládnout. :klaní se:
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Tjov
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2477
Reputace: 3482
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: Čtvrtý integrovaný let Super Heavy / Starship (B11/S29)

Příspěvek od Tjov »

zrovna u něj bych tohle asi neočekával, zatím to nikdo na X nevyvrátil ... i s chybou o dva řády (0,5m) je to stále naprosto fenomenální přesnost

Celkově to zapadá do "timeline" , kdy EM okamžitě prohlásil že další let bude záchyt. Nepředpokládám, že by riskoval demolici věže (+obrovské zdržení), nechal uběhnout několik měsíců (od června) kdyby si nebyli na 100% jistí přesností :palec nahoru: . No a NASA se taky těší, a ti by určitě vyjádřili obavy - přeci jen je to i jejich želízko v ohni
Uživatelský avatar
Squierik
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 452
Reputace: 404
Registrován: 6.6.2018 11:23
Re: Čtvrtý integrovaný let Super Heavy / Starship (B11/S29)

Příspěvek od Squierik »

Tak ako geodet by som k tomu len toľko, že neexistuje žiadna technológia, ktorá by dokázala určiť polohu na 5 mm niekde v oceáne. Dokonca by som bol skeptik aj o 0,5 m. A to sa teda vobec nebavme o navigácii v reálnom čase. Na X sa to niektorí snažia obhájiť nejakými IMU senzormi, ale kto sa vyzná v problematike, ten tam správne naznačuje, že to ako celok nedáva zmysel.

Mne z toho vychádza, že boli v istom momente, povedzme 5 sekúnd pred pristátím a vypočítali trajektóriu pristávacieho manévru a tú následne porovnali so skutočnou trajektóriou pomocou spomínaných senzorov zrýchlenia a tam mohol vzniknúť nejaký relatívny rozdiel 5 mm. Ale ako celok mohli byť kľudne 20 metrov od pristávacieho bodu.
Uživatelský avatar
Navi
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 448
Reputace: 53
Registrován: 20.7.2013 18:45
Re: Čtvrtý integrovaný let Super Heavy / Starship (B11/S29)

Příspěvek od Navi »

Ještě si dovedu představit, že v místě přistání bylo nějaké naváděcí zařízení a k němu byla vztažena přesnost. Nicméně i tak je dle mě 5mm spíše z říše fantazy.
Taky jsem geodet a mám představu co obnáší dosažení takovéto přesnosti.
Každopádně na záchyt se těším a věřím, že vědí co dělají (tak jako doposud). Takže přesnost, ať už je ve skutečnosti jakákoliv, bude dostatečná pro bezpečný záchyt :palec nahoru:
Uživatelský avatar
Squierik
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 452
Reputace: 404
Registrován: 6.6.2018 11:23
Re: Čtvrtý integrovaný let Super Heavy / Starship (B11/S29)

Příspěvek od Squierik »

Tak všeobecne sa tak nejako predpokladá, že toto zariadenie na radarovú navigáciu je na rampách, kde pristáva falcon, ale nezachytil som, žeby to SX niekedy potvrdili.
Predpokladám, že niečo podobné bude mať aj SH. V istom momente podľa aktuálnej polohy potom vypočítajú kde presne dosadne a na toto miesto sa nachystajú ramená k záchytu. Až sa mi chce napísať, že to je triviálna vec (z pohľadu navigácie) :-D
Tjov
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2477
Reputace: 3482
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: Čtvrtý integrovaný let Super Heavy / Starship (B11/S29)

Příspěvek od Tjov »

Tak na úrovni algoritmů je to velmi reálná přesnost, tzv. jsou schopni to posadit s touto přesností manévru. Pokud se "srovnají" nad Starbase s nějakými majáky a zadefinují v té trajektorii přesné koordináty v daném momentu tak bych neviděl problém to posadit kam chtějí - samozřejmě do toho vstupuje faktor povětrnostních podmínek a tahu motorů - ale to asi po těch 300+ pokusech s F9 mají osaháno ...

edit: to ovšem neznamená, že to tak dělají :-) - třeba to fakt letí na daný bod a nepotřebuje to zpětnou vazbu
Naposledy upravil(a) Tjov dne 10.10.2024 14:11, celkem upraveno 1 x.
Tjov
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2477
Reputace: 3482
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: Čtvrtý integrovaný let Super Heavy / Starship (B11/S29)

Příspěvek od Tjov »

Squierik píše: 10.10.2024 13:56 Tak všeobecne sa tak nejako predpokladá, že toto zariadenie na radarovú navigáciu je na rampách, kde pristáva falcon, ale nezachytil som, žeby to SX niekedy potvrdili.
Predpokladám, že niečo podobné bude mať aj SH. V istom momente podľa aktuálnej polohy potom vypočítajú kde presne dosadne a na toto miesto sa nachystajú ramená k záchytu. Až sa mi chce napísať, že to je triviálna vec (z pohľadu navigácie) :-D
No stále je jediná oficiální verze, že F9 prostě míří na pevný bod a úkolem ASDS je tam v daném čase být s nějakou přesností. Jak s tím práskli naposled o palubu, tak stupeň reálně mířil o několik metrů níže.

Odpovědět

Zpět na „Testování“