New Glenn

Sem patří debata o projektech firmy Blue Origin
Odpovědět
Uživatelský avatar
jakubv
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1751
Reputace: 2162
Registrován: 4.2.2017 23:23
Kontaktovat uživatele:
Re: New Glenn

Příspěvek od jakubv »

pěkná fotka s rozměrovou maketou 1. stupně a vedle je vidět i F9
-----------------
xx jakubv
Tjov
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2477
Reputace: 3482
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: New Glenn

Příspěvek od Tjov »

První stupeň je svislé poloze :) a na jeřábu v Port Canaveral
Thales
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
Příspěvky: 337
Reputace: 264
Registrován: 9.8.2021 14:21
Re: New Glenn

Příspěvek od Thales »

Ale ta modrá je pěkná :P
Tjov
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2477
Reputace: 3482
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: New Glenn

Příspěvek od Tjov »

Zrychlené video zvedání New Glennu
Uživatelský avatar
jakubv
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1751
Reputace: 2162
Registrován: 4.2.2017 23:23
Kontaktovat uživatele:
Re: New Glenn

Příspěvek od jakubv »

Tjov píše: 8.8.2024 20:40 První stupeň je svislé poloze :) a na jeřábu v Port Canaveral
Jen opravím, že je to rozměrová maketa, nikoliv ostrý první stupeň...
-----------------
xx jakubv
Tjov
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2477
Reputace: 3482
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: New Glenn

Příspěvek od Tjov »

Jj je to zavádějící díky, nechám už tak - prostě “hledač cesty” aka pathfinder a nebo jak říkáš rozměrová maketa
Tjov
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2477
Reputace: 3482
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: New Glenn

Příspěvek od Tjov »

Prvni díl exkurze do Blue Origin je venku, Bezos byl fajn průvodce.

Je toho vidět hodně, mají drive , mají dost hardwaru …

Dost věcí bylo odhaleno postupně něco dodám ale je to rozhodně na velký článek , možná dva ( další část bude na GSE )

Nicméně je to přesně na půl cesty mezi SpaceX a Oldschool . Respektive je to SpaceX před Starship na steroidech :palec nahoru:

Spousta frézování z “ingotů” , hraní si s karbonem , jako fakt krása smekám. Ale i ta Bezosova myšlenka nad tím jestli má smysl druhou stage udělat znovu použitelnou - pouze z ekonomického hlediska, ukazuje že kadencí míři úplně jinde.
Tjov
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2477
Reputace: 3482
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: New Glenn

Příspěvek od Tjov »

Nějaké zajímavosti:

- příští rok plánují vyrobit jeden BE-4 co 3 dny (~120 ročně)
- 25 znovupoužití, plánují 100
- 16 denní turnaround
- 7 motorů, 3 naklápěcí ( v ose ) , 4 bez naklápění
- při návratu jeden krátký zážeh 3 motorů v exoatmosféře - dokonce je ve hře pouze aerodynamické brždění
- přistaní v režimu visení stejně jako New Shepard na jeden motor - T/W je 1 a BE-4 může jít na 40%
- horní “ploutve” ovládany hydraulicky - snad největší hydraulicky ovládané plochy mezi raketama/shuttle
- ploutve budou krom řízení letu zajišťovat i brždění
- spousta RCS motorků pro jemné řízení na prvnim stupni, rotace a stabilizace např. i při přistání
- nohy se začnou vyklápět 14 sekund před dosednutí, otevření trvá 8 sekund - 6 sekund rezerva
- k otevření nohou pomáhá gravitace
- zatím naplánují RTLS , pouze downrange na plošinu (ale pokud bude daná mise dávat ekonomicky smysl pokusí se o RLTS)
- snaží se ulevit BE-4 (140 bar) , tradeoff : výkon vs. spolehlivost
Thales
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
Příspěvky: 337
Reputace: 264
Registrován: 9.8.2021 14:21
Re: New Glenn

Příspěvek od Thales »

Pořád je to pěkný kousek hardwaru (snad bude i fungovat bez problémů), ale poté, co můžeme poslední roky pozorovat u SpaceX, která se neskutečně rychle učí na svých vlastních chybách, tak jestli už teď nejsou před prvním letem lehce technologicky pozadu? To přirovnání ke SpaceX před StarShip je trefné.
Tjov píše: 15.8.2024 21:46 - horní “ploutve” ovládany hydraulicky - snad největší hydraulicky ovládané plochy mezi raketama/shuttle
- ploutve budou krom řízení letu zajišťovat i brždění
U SpaceX se poučili a hydrauliku nechávají za sebou. Něco se na ní vysype a jde do háje všechno včetně jinak nezasažených částí. U elektrického ovládání je závada izolovaná, což zvyšuje šanci na řešitelnost.

Tjov píše: 15.8.2024 21:46 - snaží se ulevit BE-4 (140 bar) , tradeoff : výkon vs. spolehlivost
Tohle dává smysl. Kolik motorů si může dovolit ztratit New Glenn aniž by byl odepsaný a nebyl schopen plně dokončit misi? Dává tedy smysl cílit na maximální spolehlivost. Superheavy má motorů dost. Ztráta jednoho, dvou nebo dokonce tří misi nijak neohrožuje, mohou si tedy dovolit cílit více na výkon. Jen je BE-4 strašlivá vobluda a nějak jsem nezachytil, že by pracovali na nějaké další optimalizované verzi. Evidentně jsou spokojení se současným stavem. Otázka je, jestli je to správné?

Tjov píše: 15.8.2024 21:46 - k otevření nohou pomáhá gravitace
Mno jo, ale jaký je poměr té gravitace, která pomáhá, vůči síle způsobené náporem vzduchu, který odpomáhá? 14s před přistáním není rychlost úplně zanedbatelná. Ne, že by to nefungovalo, ale jestli to jen není rádobychytrý kec?

Tjov píše: 15.8.2024 21:46 - 7 motorů, 3 naklápěcí ( v ose ), 4 bez naklápění
- přistaní v režimu visení stejně jako New Shepard na jeden motor - T/W je 1 a BE-4 může jít na 40%
Jestlipak se jich při přistávání bude zažehávat také víc najednou a pak je vypnou až na jeden jako u novějších StarShip po poučení z vývoje? :)

Tjov píše: 15.8.2024 21:46 - spousta RCS motorků pro jemné řízení na prvnim stupni, rotace a stabilizace např. i při přistání
Tohle mi na jednu stranu připadá velice zajímavé, protože to dává možnosti navíc. Také bych je tam na jejich místě měl raději. Na druhou stranu nemá Elon pravdu, že když to tam nemusí být, tak je lepší to tam nemít kvůli hmotnosti a spolehlivosti? Kolikrát se Falconu 9 nepovedlo přistání jen proto, že je tam neměli? Jednou? A zvládli by to, kdyby je měli v tom větru? (Vím, že Falcon neumí viset, ale kdyby uměl - měly by ty trysky sílu na to srovnat to v tom počasí?)

Tjov píše: 15.8.2024 21:46 - nohy se začnou vyklápět 14 sekund před dosednutí, otevření trvá 8 sekund - 6 sekund rezerva

6s brždění a visení - kolik je to paliva?


Zajímalo by mě jestli budou z pohledu vnějšího pozorovatele viditelné nějaké známky ladění mezi jednotlivými lety?

Jinak Jeff mi přijde subjektivně spíš jako kecálista než technik. Krásně to bylo vidět na záběru dovnitř nádrže rakety, když se ho EA ptal na který konec nádrže to koukají (horní nebo dolní). Jeff byl otázkou lehce vykolejený a musel se fakt na docela dlouho zamyslet který konec to je. Jako průvodce se Jeff snažil to jo, ale přeci jen bylo znát jiný přístup. Říkal to, co má naučené, ne to, s čím je bytostně srostlý. Ale třeba mu křivdím (rád bych), popisuju svůj dojem.

Jsem rád za videa Everyday Astronauta, podívám se díky němu na místa, kam bych se jinak nepodíval. Nicméně na mě je to moc "wow, to je skvělé, to jsem nikdy neviděl, to je tak úžasné, haha-hehe". Byl bych raději kdyby to bylo víc do hloubky. Víc detasilů, zajímavostí, víc technikálií, ale třeba i myšlenek.

Tak a teď mi přijde, že jsem to úplně zdrbal, což jsem nechtěl. Jen jsem si tak přemýšlel nahlas.
Slavja
Vesmírný nováček
Vesmírný nováček
Příspěvky: 5
Reputace: 2
Registrován: 28.4.2020 10:47
Re: New Glenn

Příspěvek od Slavja »

Thales píše: 19.8.2024 22:28
Tjov píše: 15.8.2024 21:46 - k otevření nohou pomáhá gravitace
Mno jo, ale jaký je poměr té gravitace, která pomáhá, vůči síle způsobené náporem vzduchu, který odpomáhá? 14s před přistáním není rychlost úplně zanedbatelná. Ne, že by to nefungovalo, ale jestli to jen není rádobychytrý kec?
Tak gravitace určitě pomáhá :-D , ale jak píšete, jde o to, jak hodně. Na tom tvrzení ale není nic špatného, jen je to takové... samozřejmé. :)
Thales píše: 19.8.2024 22:28
Tjov píše: 15.8.2024 21:46 - nohy se začnou vyklápět 14 sekund před dosednutí, otevření trvá 8 sekund - 6 sekund rezerva
6s brždění a visení - kolik je to paliva?
Tady ale přece nebudou jen tak 6 s navíc viset a brzdit (snad). Vysouvání nohou prostě začne o 6 s dřív, než by bylo potřeba, kdyby chtěli jít na hranu. Průběh brždění je na tom zcela nezávislý.

Odpovědět

Zpět na „Blue Origin“