Boe CFT (Crew Flight Test)

Sem patří debata o všech vesmírných projektech firmy Boeing
Odpovědět
Uživatelský avatar
Navi
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 449
Reputace: 56
Registrován: 20.7.2013 18:45
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Příspěvek od Navi »

Asi trochu OT a sci-fi, ale jaké jsou při návratu podmínky na lodi? V případě nouze by asi nebyl problém odletět i bez skafandru, ne?
Peter
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 789
Reputace: 301
Registrován: 26.8.2018 17:23
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Příspěvek od Peter »

NASA bezpecnostni protokol?
"Když se podíváš na nebe, sníš o tom být mezi hvězdami. Když jsi mezi hvězdami a podíváš se dolů, sníš o tom být zpátky na Zemi."
Chris Sembroski
Uživatelský avatar
MrG
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 462
Reputace: 558
Registrován: 21.6.2023 8:00
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Příspěvek od MrG »

Skafander nie je az taky problem, v pripade nudze by sa letelo bez neho.
Nebolo by to prvy raz:
- Voschod 1 - uplne bez skafandrov
- iste obdobie lietali aj americania v Shuttloch v "teplakovkach" az po nehode Challengeru sa vratili k skafandrom a objavil sa "pumpkin suit"

Horsie by to bolo s miestom pre astronauta.
Museli by vyriesit premiestnenie sedadiel zo Starlineru do CrewDragonu.

Pred par dnami bol na ISS poplach kvoli rozpadnutej ruskej druzici.
Astronauti sa na cas schovali do svojich lodi. Nikde sa nepisalo, ze by sa v CrewDragone "tlacili" 6 astronauti.
Starliner je teda schopny letu s posadkou a navratu na Zem. Aktualne testuju na zemi a pravdepodobne to chcu potom overit aj na Starlineri, ktory je pripojeny k ISS. Ak by sa teraz vratili, uz by to overenie nebolo mozne.
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 11563
Reputace: 12005
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Příspěvek od Pospíšil »

Jen pro připomenutí, jaké funkce lehký IVA skafandr (podle mých znalostí) zajišťuje.
Možná je toho i víc, kdyžtak doplňte.

1) ochrana astronauta před nedostatečným tlakem dýchatelné atmosféry - dekomprese v kabině lodi
2) ochrana atronauta před nedýchatelnou atmosférou v kabině - kouř, dým, únik toxických látek
3) ochrana před požárem / nadměrným teplem v kabině prostřednictvým nehořlavých vrstev skafandru a dodávkou klimatizované vnitřní atmosféry
4) zajištění komunikace mezi členy posádky, se stanicí, s pozemním řídicím střediskem během dynamických manévrů, nebo v případě 1), 2), 3) výše
5) sběr odpadu fyziologických procesů astronauta

Nejsem si jistý, jestli by bylo pro NASA přijatelné poslat posádku v nouzi dolů na Zemi v jiné než defoltní lodi úplně bez skafandrů. Pokud by posádka Starlineru měla dolů letět v Crew Dragonu, jejich původní IVA skafandry ze Starlineru by jim byly k ničemu. Asi by musely existovat nějaké redukce / interface pro datové a pneumatické propojení se systémy CD. Snad by to bylo řešitelné navrhnout, vyrobit a otestovat ve velmi krátké době. Asi rychleji, než výroba celých nových skafandrů pro záchrannou misi.
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Alchymista
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1163
Reputace: 466
Registrován: 14.9.2016 1:01
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Příspěvek od Alchymista »

Nebolo by jednoduchšie priamo pripraviť pre tých dvoch nešťastníkov kreslá a skafandre pre Crev Dragon?

Koľko trvá výroba skafadru pre CrevDragon?
Koľko trvá úprava na mieru daného astronauta?
Detto kreslá: Koľko trvá príprava kresla CrevDragon na mieru daného astronauta?
Že rusom trvá výroba "anatomického" amortizačného kresla Kazbek dlho (pol roka?), je celkom známa vec, daná technologiou a konštrukciou, ale kreslá CrevDragon vyzerajú o dosť jednoduchšie a univerzálnejšie...

Pospíšil - neni prekvapivé a desivé, že doteraz NASA nerozhodla o nejakom "jednotnom" pripojovacom systéme skafandrov? Ako píše aj jakubv... Lode a skafandre sa zatiaľ robia vždy znovu nové, takže prípadná zmena by nebola až tak zložitá. Holt optimisti...

Navi - dôvody budú asi rovnaké ako tie, prečo zobrali pilotom SpaceShuttle vystrelovacie kreslá... "všetci na jednej lodi"...
:naštvaný: Fráza "studená vojna" začína dostávať nový obsah...
Uživatelský avatar
MrG
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 462
Reputace: 558
Registrován: 21.6.2023 8:00
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Příspěvek od MrG »

Pospíšil píše: 3.7.2024 14:22 Jen pro připomenutí, jaké funkce lehký IVA skafandr (podle mých znalostí) zajišťuje.
Možná je toho i víc, kdyžtak doplňte.

Nejsem si jistý, jestli by bylo pro NASA přijatelné poslat posádku v nouzi dolů na Zemi v jiné než defoltní lodi úplně bez skafandrů.
So vsetkym co ste pisali o lahkych skafandroch suhlasim, ale stale sa jedna o extra ochranu pre astronautov v pripade poruchy lode.
Kozmicky let bez skafandru je mozny. Samozrejme bezpecnost pre posadku je nizia.

No vsetko by to zalezalo od konkretnej situacie na ISS, lode, posadky, ....
Postupy na to NASA urcite ma vypracovane, mozno nie pre vsetky teoreticke moznosti, ale pre vacsinu ano
Naposledy upravil(a) MrG dne 3.7.2024 22:36, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
MrG
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 462
Reputace: 558
Registrován: 21.6.2023 8:00
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Příspěvek od MrG »

Alchymista píše: 3.7.2024 21:19 Nebolo by jednoduchšie priamo pripraviť pre tých dvoch nešťastníkov kreslá a skafandre pre Crev Dragon?

Koľko trvá výroba skafadru pre CrevDragon?
Koľko trvá úprava na mieru daného astronauta?
Detto kreslá: Koľko trvá príprava kresla CrevDragon na mieru daného astronauta?

Že rusom trvá výroba "anatomického" amortizačného kresla Kazbek dlho (pol roka?), je celkom známa vec, daná technologiou a konštrukciou, ale kreslá CrevDragon vyzerajú o dosť jednoduchšie a univerzálnejšie...
SX vyraba skafandre na mieru pre konkretnu osobu.
Pokial viem, tak kresla v CrewDragone su univerzalne, neupravuju sa specialne pre konkretnu osobu

Kreslo v Soyuze ako take je tak isto univerzalne, co sa vyraba je anatomicka vlozka do kresla.
- vyraba sa podobnmy sposobom ako otlacok zubov
https://www.flickr.com/photos/thom_astr ... 6408449970
https://www.youtube.com/watch?v=jY6drFCyl0U
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 11563
Reputace: 12005
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Příspěvek od Pospíšil »

MrG píše: 3.7.2024 22:36 Pokial viem, tak kresla v CrewDragone su univerzalne, neupravuju sa specialne pre konkretnu osobu
Sice se dostáváme lehce off topic, nicméně cítím potřebu poopravit tuto nepravdivou informaci.

Křesla v Crew Dragonu se vyrábějí ve 3 velikostech a pěnová výplň je odlévána na každého konkrétního astronauta pro jeho maximální pohodlí.

Zdroj: https://www.bbc.com/news/science-environment-52840482
"Crew Dragon has three different seat sizes, with foam that's moulded around the astronaut's body to make the journey to and from space as comfortable as possible."


Jinak by ani nebylo možné mít tak široký rozsah pro rozměrové parametry členů posádek CD - vzpomeňme např. misi Inspiration4 s velikostně velmi nestejnorodou posádkou. :)

Obrázek
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Tjov
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2490
Reputace: 3490
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Příspěvek od Tjov »

V kostce včera (3.7.2024) prováděli "acceptance" testy motorků co mají v Novém Mexiku (tj. kontrolu kvality) , následně na začátku příštího týdne rozjedou testovací kampaň, kde budou simulovat na těchto motorcích kompletní rekonstrukci letu od startu po dokování. Zajímavý přístup - já bych je naopak týral co nejvíce v režimu kdy selhávají při náběhu stále dokola (tj. nechat vychladnout a znovu) a snažil se z toho získat co nejvíce vzorků.
Protože co jsem pochopil tak největší problém pro analýzu selhání náběhu těch motorků je bídná vzorkovací frekvence (10Hz), tj. z celého náběhu dostanou cca jen 3 údaje o tlaku
Chamber pressure telemetry is 10 Hz (only 2-3 data points during the hot fire test), so not able to see full thrust profile and confirm
Akorát by mě zajímalo jestli tam mají kompletní Starliner včetně trunku a nebo jen nějakou testovací stolici ?

Nicméně 10. července bude další update resp. telekonference

aktuality o
Starlineru
Tjov
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2490
Reputace: 3490
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Příspěvek od Tjov »

Volný překlad

V komunikaci zaznělo hlášení o selhání senzoru koncentrace CO2. Senzor vykazoval nestabilní data a nakonec selhal v poloze kdy vrací údaj mimo horní limit stupnice a byl vyřazen - na lodi je pouze jeden senzor.

Sunny byla požádána, aby změnila postupy pro případný budoucí režim bezpečného útočiště (“safe heaven”) instalací kanystrů s hydroxidem lítia. Sunny potvrdila požadavek a zeptala se, které má použít. 4 byly použity pro start/ dokování a 4 během poslední aktivace bezpečného útočiště a zůstává 8 kusů.

CAPCOM update from this morning. The CO2 sensor in Starliner, apparently there is only one, behaved erratically overnight before finally failing off scale high and has been suppressed. Sunny was instructed to alter any possible future safe haven procedures to insert installation of lithium hydroxide scrubber canisters earlier. Sunny acknowledged and asked which canisters to use. 4 were used during launch/docking, 4 during the last safe haven and 8 remain. This exchange was at about 7 am eastern. The Starliner team was already off console and they did not inform the crew directly before departing...
Edit: pro srovnání Dragon má 5 senzorů CO2

Odpovědět

Zpět na „Boeing“