Boe CFT (Crew Flight Test)
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)
zatím jsme

CAPCOM to ISS. L-7 weather brief is green and launch is a go.
- Vaclavik
- VIP uživatel
- Příspěvky: 3717
- Reputace: 4675
- Registrován: 9.1.2013 16:26
- Kontaktovat uživatele:
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)
Dnešní odpoledne přinesl dlouho, ale opravdu velmi dlouho, očekávanou událost. Ze vzletové rampy SLC-41 na kosmodromu CCSFS odstartovala v 16:52:15 SELČ nosná raketa Atlas V N22. Na oběžnou dráhu bezpečně dopravila kosmickou loď CST-100 Starliner k misi Boe-CFT. Jde o první let této kosmické lodi s posádkou, kterou při této premiéře tvoří zkušená dvojice Barry Wilmore a Sunita Williams. Mise Boe-CFT byla postupně odkládaná až bylo dosaženo kumulované doby přesahující sedm let. Což je i na pilotovanou kosmonautiku dost. Důvodem byla téměř nekonečná série problémů, které provázely vývoj, stavbu i testování. Ne vždy byl na vině Boeing, ale rozhodně nemůže prohlásit, že jeho kosmická divize zvládla vše bez ztráty kytičky.
Bezpilotní mise Boe-OFT měla koncem prosince 2019 za cíl otestovat kosmickou loď bez posádky a provést také připojení a odpojení od Mezinárodní kosmické stanice ISS. Problém s palubním počítačem nedovolil provést většinu úkolů. Mise byla předčasně ukončena po dvou dnech a kabina kosmické lodi přistála zpět na Zemi. Testovací let tak bylo třeba opakovat. Mise Boe-OFT 2 se uskutečnila v květnu 2022 a tu již bylo možné prohlásit za úspěšnou a přistoupit k letu s posádkou. Vracíme se tak k událostem dnešního dne.
Někoho možná zmátlo u nosné rakety Atlas V netypické označení N22. To se používá pouze pro lety s kosmickou lodí Starliner. První znak („4“ nebo „5“) v označení totiž odkazuje na průměr aerodynamického krytu. V případě letů se Starlinerem, se ale aerodynamický kryt nepoužívá a „N“ tedy značí, že tam není. První dvojka je pak odkazem na dva použité pomocné urychlovací stupně SRB s motory na tuhé pohonné látky. Druhá dvojka určuje, že je použit ve druhém stupni Centaur nikoli jeden, ale zdvojený kyslíko-vodíkový raketový motor RL10A-4-2. To je rarita a v případě Atlas V je k nalezení pouze u verze N22. Co se týče prvního stupně, tak ten je klasický jako u jiných raket Atlas V. Nosná raketa Atlas V N22 využívá také speciální adaptér pro připojení kosmické lodi. Změny doznala také řada senzorů a software (systém EDS) sledujících chování rakety a slouží k detekci a vyhodnocení případných anomálií. Přece jen jsou na palubě lidé.
Pro aktuálně probíhající misi Boe-CFT je použita třetí vyrobená kosmická loď Starliner pojmenovaná Calypso. Letěla také na misi Boe-OFT, proto lze na některých částech jejího povrchu vidět opotřebení a známky použití. Kosmická loď Starliner se skládá z kuželové kabiny pro až sedmičlennou posádku a válcového přístrojového modulu. Celkový výška sestavy je 5,03 m, průměr 4,56 m a startovní hmotnost může (dle požadavků mise) dosáhnout až 13,2 tun.
Co posádku čeká první den letu (časy v SELČ):
*17:07 Oddělení Starlineru
*17:23 Navedení na stabilní oběžnou dráhu
*18:07 Fázový manévr
*18:12 Vysvlečení skafandrů
*19:37 Zahájení testování ručního manévrování
*21:37 Ukončení testování ručního manévrování
*22:17 Zahájení testování systému VESTA
*23:17 Ukončení testování systému VESTA
*01:32 Posádka jde spát
*10:32 Posádka vstává
Zítra v noci bude pokračovat další fáze, a to přílet a připojení k Mezinárodní kosmické stanici ISS. To je naplánováno na 18:16 SELČ.

Bezpilotní mise Boe-OFT měla koncem prosince 2019 za cíl otestovat kosmickou loď bez posádky a provést také připojení a odpojení od Mezinárodní kosmické stanice ISS. Problém s palubním počítačem nedovolil provést většinu úkolů. Mise byla předčasně ukončena po dvou dnech a kabina kosmické lodi přistála zpět na Zemi. Testovací let tak bylo třeba opakovat. Mise Boe-OFT 2 se uskutečnila v květnu 2022 a tu již bylo možné prohlásit za úspěšnou a přistoupit k letu s posádkou. Vracíme se tak k událostem dnešního dne.
Někoho možná zmátlo u nosné rakety Atlas V netypické označení N22. To se používá pouze pro lety s kosmickou lodí Starliner. První znak („4“ nebo „5“) v označení totiž odkazuje na průměr aerodynamického krytu. V případě letů se Starlinerem, se ale aerodynamický kryt nepoužívá a „N“ tedy značí, že tam není. První dvojka je pak odkazem na dva použité pomocné urychlovací stupně SRB s motory na tuhé pohonné látky. Druhá dvojka určuje, že je použit ve druhém stupni Centaur nikoli jeden, ale zdvojený kyslíko-vodíkový raketový motor RL10A-4-2. To je rarita a v případě Atlas V je k nalezení pouze u verze N22. Co se týče prvního stupně, tak ten je klasický jako u jiných raket Atlas V. Nosná raketa Atlas V N22 využívá také speciální adaptér pro připojení kosmické lodi. Změny doznala také řada senzorů a software (systém EDS) sledujících chování rakety a slouží k detekci a vyhodnocení případných anomálií. Přece jen jsou na palubě lidé.
Pro aktuálně probíhající misi Boe-CFT je použita třetí vyrobená kosmická loď Starliner pojmenovaná Calypso. Letěla také na misi Boe-OFT, proto lze na některých částech jejího povrchu vidět opotřebení a známky použití. Kosmická loď Starliner se skládá z kuželové kabiny pro až sedmičlennou posádku a válcového přístrojového modulu. Celkový výška sestavy je 5,03 m, průměr 4,56 m a startovní hmotnost může (dle požadavků mise) dosáhnout až 13,2 tun.
Co posádku čeká první den letu (časy v SELČ):
*17:07 Oddělení Starlineru
*17:23 Navedení na stabilní oběžnou dráhu
*18:07 Fázový manévr
*18:12 Vysvlečení skafandrů
*19:37 Zahájení testování ručního manévrování
*21:37 Ukončení testování ručního manévrování
*22:17 Zahájení testování systému VESTA
*23:17 Ukončení testování systému VESTA
*01:32 Posádka jde spát
*10:32 Posádka vstává
Zítra v noci bude pokračovat další fáze, a to přílet a připojení k Mezinárodní kosmické stanici ISS. To je naplánováno na 18:16 SELČ.
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)
Ide o prvy start po 55 rokoch, 7 mesiacoch a 25 dnoch, kedy z USA pilotovana lod startovala z ineho komplexu ako LC-39.
Posledny start z inej rampy a to z SLC-34 bola misia Apollo 7 dna 11.10.1968.
Kennedy Space Center, alebo ostrov Merritt bol po dobu vyse 55 rokov jedinym miestom odkial sa z USA lietalo na obeznu drahu s posadkou.
- 10x Apollo (8-17)
- 1x Apollo-Soyuz
- 3x Apollo-Skylab
- 135x Space Shuttle
- 13x CrewDragon
Boeing teda svojim startom prerusil dost dlhu snuru
Posledny start z inej rampy a to z SLC-34 bola misia Apollo 7 dna 11.10.1968.
Kennedy Space Center, alebo ostrov Merritt bol po dobu vyse 55 rokov jedinym miestom odkial sa z USA lietalo na obeznu drahu s posadkou.
- 10x Apollo (8-17)
- 1x Apollo-Soyuz
- 3x Apollo-Skylab
- 135x Space Shuttle
- 13x CrewDragon
Boeing teda svojim startom prerusil dost dlhu snuru

- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 11570
- Reputace: 12011
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)
A sakra … únik helia pro tlakování nádrží pohonného sytému!
Další upřesnení. Úniky jsou na třech různých místech:
- jeden v horním rozvodu 1 paliva
- druhý v rozvodu 1 paliva na levoboku
- třetí (malý únik) v rozvodu 2 paliva na levoboku
První dva úniky byly izolovány uzavřením ventilů rozvodů helia do palivových nádrži pro 6 reakčních trysek orientačních motorků RCS. Třetí rozvod s malým únikem zatím uzavřen nebyl.

Další upřesnení. Úniky jsou na třech různých místech:
- jeden v horním rozvodu 1 paliva
- druhý v rozvodu 1 paliva na levoboku
- třetí (malý únik) v rozvodu 2 paliva na levoboku
První dva úniky byly izolovány uzavřením ventilů rozvodů helia do palivových nádrži pro 6 reakčních trysek orientačních motorků RCS. Třetí rozvod s malým únikem zatím uzavřen nebyl.

---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 11570
- Reputace: 12011
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)
Posádka šla spát a pozemní tým řeší jakou cestou zajistit tlakování nádrží RCS, aby bylo možné bezpečné přiblížení a dokování k ISS. Ještě před 3 hodinami to bylo stále v plánu. Původní čas připojení ke stanici byl dnes v 16:15 UTC. Jestli to tak zůstane a povolení k přiblížení ke stanici dostanou i v tomto stavu lodě, to je otázka.

---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
- Vaclavik
- VIP uživatel
- Příspěvky: 3717
- Reputace: 4675
- Registrován: 9.1.2013 16:26
- Kontaktovat uživatele:
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)
U příležitosti včerejšího startu nosné rakety Atlas V N22 s pilotovanou kosmickou lodí Starliner se hodí uvést pár zajímavostí. Šlo v pořadí o 100. start nosné rakety Atlas V, z nichž všechny byly úspěšné (2 s drobnými problémy). Nosné rakety rodiny Atlas se také po desetiletích vrátily do role nosičů pilotovaných kosmických lodí. Dne 20. února 1962 vynesla nosná raketa Atlas LV-3B (Atlas D) prvního amerického astronauta Johna Glenna na oběžnou dráhu okolo Země v rámci programu Mercury. V následujících 14 měsících se uskutečnily další tři pilotované výpravy. Poslední 15. května 1963. Rakety rodiny Atlas tak na svůj návrat do elitní skupiny čekaly 61 let, 21 dní, 1 hodinu, 48 minut a 1 sekundu. Včerejší start nosné rakety Atlas V N22 proběhl ze vzletové rampy SLC-41 na kosmodromu CCSFS (Cape Canaveral Space Force Station), tedy vojenského kosmodromu na Mysu Canaveral. Většina amerických pilotovaných misí se však uskutečnila z kosmodromu KSC (Kennedy Space Center). To se týkalo většiny misí Apollo, všech letů amerických raketoplánu i kosmických lodí Crew Dragon od SpaceX. První americké pilotované kosmické lety však probíhaly z již zmíněného CCSFS. V té době známém jako CCMTA a CCAFS. Do včerejška byla poslední pilotovanou výpravou z CCSFS mise Apollo 7, která byla na oběžnou dráhu dopravena nosnou raketou Saturn 1B 11. října 1968. Návrat pilotovaných letů na CCSFS tak trval 55 let, 7 měsíců, 24 dnů, 23 hodin, 49 minut a 29 sekund.

- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 11570
- Reputace: 12011
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)
Nechci malovat čerta na zeď … ale nejbližší pilotovaný let bude Polaris Dawn, někdy kolem 12.6. , kdy bylo potřeba záchrannou misi … just saying. 

---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
- Andy
- Zkušený vesmírný badatel
- Příspěvky: 615
- Reputace: 1086
- Registrován: 14.8.2011 22:55
- Kontaktovat uživatele:
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)
12.7. ne? Navic co by delala? Nema docking port. Starliner tak dlouho sam nevydrzi a kdyz se k ISS dostane a bali by se zpet, tak maji kde cekat…
Me by spis zajimalo, jak s tim chteji litat na pulrocni expedice, kdyz maji problem s uniky po dni (a jeste pred startem)…
Me by spis zajimalo, jak s tim chteji litat na pulrocni expedice, kdyz maji problem s uniky po dni (a jeste pred startem)…
-----------------------------
Dare Mighty Things!
https://www.twitter.com/polar_andy_cz/
The cure for boredom is curiosity. There is no cure for curiosity.
Dare Mighty Things!
https://www.twitter.com/polar_andy_cz/
The cure for boredom is curiosity. There is no cure for curiosity.
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 11570
- Reputace: 12011
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)
No jo, sorry, až 12.7. Ale i tak, byla by to možná jediná cesta, jak posádku zachránit, pokud by se nedokázala s vlastní lodí dostat na Zemi. Otzkou je, jestli by museli nějak nouzově a velkým rizikem u ISS zadokovat, ale kdyby ani to nemohli a nebyli schopni deorbitace, jak jinak by se to dalo řešit?
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong