Vzpomínka na Challenger a Columbii
-
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1032
- Reputace: 341
- Registrován: 14.9.2016 1:01
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii
Fráza "studená vojna" začína dostávať nový obsah...
- Adhara
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 150
- Reputace: 26
- Bydliště: Kremnica, Slovensko
- Registrován: 14.2.2015 18:24
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii
Dnes je to presne 20 rokov, odkedy havaroval raketoplán Columbia. Bola to (zatiaľ) posledná tragická nehoda v priebehu kozmického letu. Dovolila som si túto skutočnosť pripomenúť článkom na mojej stránke, presnejšie jeho druhou časťou, ktorá priamo opisuje priebeh nehody: https://www.adhara.sk/?page_id=7739
- Andy
- Vesmírný badatel
- Příspěvky: 499
- Reputace: 812
- Registrován: 14.8.2011 22:55
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii
Hypoteticka otazka - kdyby se stejne nestesti jako u Challengeru stalo nekdy behem prvnich ctyrech testovacich letu, kdy byli na palube jen dva astronauti a meli k dispozici katapultovaci kresla - dokazali by je pouzit a prezili by?
-----------------------------
Dare Mighty Things!
https://www.twitter.com/polar_andy_cz/
The cure for boredom is curiosity. There is no cure for curiosity.
Dare Mighty Things!
https://www.twitter.com/polar_andy_cz/
The cure for boredom is curiosity. There is no cure for curiosity.
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3889
- Reputace: 3055
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii
To by záleželo na parametrech toho křesla, kabina Challengeru výbuch přežila. Ale byla vysoko a přetížení byla velká. Reakční čas v okamžiku výbuchu byl velmi malý.
-
- VIP uživatel
- Příspěvky: 641
- Reputace: 273
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 2.9.2010 19:12
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii
Myslím, že o tom kdysi mluvil v této souvislosti John Young, když se ho na možnost katapultáže při prvních startech někdo ptal.
Že o tom přemýšleli (s Cripenem), ale protože by po katapultáži zůstali v dosahu plamenů z SRB, tak že se nakonec "rozhodli", že radši umřou uvnitř raketoplánu, a ne za živa v "krematoriu". Asi ho necituji přesně, ale takhle nějak si to pamatuji...
-
- Aktivní nováček
- Příspěvky: 19
- Reputace: 9
- Registrován: 19.8.2016 11:54
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii
Bob Crippen to zmiňuje v tomto rozhovoru: https://www.space.com/11350-space-shutt ... rsary.htmlMilanSpace píše: ↑15.2.2023 22:57 Myslím, že o tom kdysi mluvil v této souvislosti John Young, když se ho na možnost katapultáže při prvních startech někdo ptal.
Že o tom přemýšleli (s Cripenem), ale protože by po katapultáži zůstali v dosahu plamenů z SRB, tak že se nakonec "rozhodli", že radši umřou uvnitř raketoplánu, a ne za živa v "krematoriu". Asi ho necituji přesně, ale takhle nějak si to pamatuji...
SPACE.com: Uvnitř raketoplánu jste měli vystřelovací sedadla. Mohly by opravdu fungovat?
Crippen: Po pravdě, víte, nebyl jsem součástí rozhodovacího procesu, který rozhodl o umístění vystřelovacích sedadel v kokpitu. Naše vedení usoudilo, že bychom při testovacích letech měli mít vystřelovací sedačky. Proto byla posádka zpočátku omezena pouze na dvě osoby, protože se tam vešly pouze dvě takováto sedadla.
Pokud jste někdy sledovali start raketoplánu a viděli jste tu velkou plamennou stopu, která vychází z raket na pevné palivo, kdybychom se katapultovali, museli bychom proletět tím ohnivým ohonem a přežití by nebylo moc pravděpodobné.
Jediný případ, kdy jsem uvažoval, že by dávalo smysl katapultovací sedadla použít – bylo v situaci, kdyby se objevil problém až při přistání, kdy bychom nebyli schopni doletět k místu přistání, tak pak bychom je snad mohli použít. Ale opravdu jsem si nemyslel, že by se tím naše šance výrazně zvětšily.
-
- VIP uživatel
- Příspěvky: 641
- Reputace: 273
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 2.9.2010 19:12
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii
Jo, to je ten rozhovor, který jsem myslel. Takže Cripen, nikoliv jeho parťák YoungHonzaSkeptik píše: ↑16.2.2023 1:07 Bob Crippen to zmiňuje v tomto rozhovoru: https://www.space.com/11350-space-shutt ... rsary.html
- Edemski
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1661
- Reputace: 615
- Bydliště: Ostrava
- Registrován: 9.8.2012 15:58
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii
Nějak si nedokážu představit průlet spalinama, když po pár sekundách rotuje na záda a letí po oblouku. To křeslo snad od raketoplánu odletí o hodný kus, ne?
- Andy
- Vesmírný badatel
- Příspěvky: 499
- Reputace: 812
- Registrován: 14.8.2011 22:55
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii
Díky všem za reakce. Myslím, že v případě Challengeru by ty spaliny nebyly až takový problém - protože kabina se oddělila a letěla po vlastní ose a obě SRB i vybuchlá ET zůstala pod/byly někde kolem. A protože jsou důkazy o tom, že posádka ještě žila, přišlo mi pravděpodobné, že by to v případě pouze dvou osob ve skafandrech a s křesly jako u STS-1 až STS-4 možná dali...?
Naposledy upravil(a) Andy dne 17.2.2023 15:01, celkem upraveno 1 x.
-----------------------------
Dare Mighty Things!
https://www.twitter.com/polar_andy_cz/
The cure for boredom is curiosity. There is no cure for curiosity.
Dare Mighty Things!
https://www.twitter.com/polar_andy_cz/
The cure for boredom is curiosity. There is no cure for curiosity.
-
- VIP uživatel
- Příspěvky: 641
- Reputace: 273
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 2.9.2010 19:12
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii
Pozor! Pokud bys to chtěl aplikovat na konkrétní případ Challengeru, tak musíš vzít v úvahu i dopřednou rychlost stroje v okamžiku havárie.Andy píše: ↑17.2.2023 13:39 Díky všem za reakce. Myslím, že v případě Challengeru by ty spaliny nebyly až takový problém - protože kabina se odletěla a letěla po vlastní ose a obě SRB i vybuchlá ET zůstala pod/byly někde kolem. A protože jsou důkazy o tom, že posádka ještě žila, přišlo mi pravděpodobné, že by to v případě pouze dvou osob ve skafandrech a s křesly jako u STS-1 až STS-4 možná dali...?
Nemůžu to teď rychle najít, ale v okamžiku výbuchu měl Challenger rychlost nějak kolem 2000 km/hod, což odpovídá +/- hodnotě Mach2 (???)
Je při takovéto rychlosti vůbec ještě technicky možná katapultace? Resp. co by katapultace v takovéto rychlosti udělala s lidským organismem při enormním okamžitém prudkém brzdění pohybu v okolní atmosféře?
A pro zajímavost - ví někdo, při jaké maximální rychlosti byla provedena katapultace z letadla? A přežil jí pilot?
Díky.