MCT - Mars Colonial Transporter

Informace o vývoji a změnách na poli nosičů a kosmických lodí firmy SpaceX
Odpovědět
Uživatelský avatar
Raul
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 777
Reputace: 1
Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: [email protected]
Registrován: 11.6.2012 9:41
Re: Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon

Příspěvek od Raul »

No vidím že v poslední době z NSF o SpaceX přichází už docela rozporuplné informace. :-)
Nejprve odtud přišla informace že MCT je motor. Nikoliv nosič, jak se dříve uvádělo.
http://forum.nasaspaceflight.com/index. ... #msg969018
http://forum.nasaspaceflight.com/index. ... #msg969194

Nedávno tu byla z NSF informace že MCT je pravděpodobně spojena s LOX/LCH4 motorem.
http://forum.nasaspaceflight.com/index. ... =29476.660

A nyní zase že MCT není motor, ale tzv. "Mars Colonial Transport". Ale žádné konkrétní info o tom co to vlastně je se neuvádí.
http://forum.nasaspaceflight.com/index. ... #msg980058
Vychází ze včerejšího rozhovoru Royal Aeronautical Society s Muskem, který by se měl snad objevit také na videu. Zatím jsem ho ale bohužel nenašel.

To je už i na mně dost spekulací najednou :o . No třeba to může být tak že MCT je název technologie použité na motoru Raptor. ;) Každopádně MCT nemá být technologie založená na LOX/RP1 a má generovat tah 6.8MN, což je výkon srovnatelný motoru F1 prvního stupně rakety Saturn V.

Skvělá informace každopádně je, že technologie LOX/LCH4 s uzavřeným cyklem se připravuje právě pro Raptor. :tlesk: Připomínám že se jedná o připravovaný druhý stupeň pro rakety Falcon, který měl být dle dřívějších informací LOX/LH2, tedy kyslíkovodíkový stupeň. Je samozřejmě rozdíl zda udržovat tekutý vodík při teplotách -252°C než metan při -161°C. Je to dokonce méně náročné než LOX, který vyžaduje -183°C. Nemluvě také o hustotě tekutého paliva v nádržích, které je u kapalného metanu 6x vyšší než LH. Z Raptora tak může být docela dobrý znovupoužitelný meziplanetární tahač, který může dobře dotankovávat palivo. Specifický impuls 380s není špatný, přestože LOX/LH2 varianta by dávala o dost víc. Zajímavé je také že SpaceX hodlá spolupracovat s Rusy, kteří s touto technologií mají největší zkušenosti.

O stupni Raptor byla dnes také upravena info na EnWiki.

Co se týče toho Dragonu2, tak už v nějakém dřívějším rozhovoru s Muskem po přistání C2+ jsem slyšel, že se má jednat o znovupoužitelný Dragon již s motorickým přistáním, který by měl být někdy za 3-5 let.
Naposledy upravil(a) Raul dne 17.11.2012 16:08, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
JosVerstapen
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 187
Reputace: 0
Bydliště: Uherské Hradiště
Registrován: 12.9.2012 15:40
Re: Cesta na Mars

Příspěvek od JosVerstapen »

Dnes,včera a před 5.dny vyšly skvělé články o cestě na Mars a kdo jiný ho prezentoval než současný tahoun soukromé kosmonautiky E.Musk. A dokonce to prezentoval na setkání královské aeronautické společnosti v Londýně.
Chce vybudovat lidskou kolonii na Marsu, která má být až 80.tisíc!! ...tak to snad ani není možné, má fakt odvahu a klobouk dolů :palec nahoru:
Jedna letenka by prý měla stát 500 000 dolarů na osobu....nevím nevím
Taky zde hovořil o velkokapacitní raketě MCT-Mass Cargo Transport (poháněná tekutým kyslíkem a metanem), která by měla přepravit zásoby na Mars
Odkazy na články:
http://zpravy.ihned.cz/svet-usa/c1-5882 ... i-prepravu
http://www.novinky.cz/veda-skoly/286121 ... pacex.html
http://www.national-geographic.cz/detai ... rsu-34113/
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26959
Reputace: 2729
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Cesta na Mars

Příspěvek od Dugi »

80 tisíc lidí? No nevím, to je mimořádně odvážné, skoro bych řekl až nereálné prohlášení. Osobně bych to bral s hodně velkou rezervou.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Edemski
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1652
Reputace: 583
Bydliště: Ostrava
Registrován: 9.8.2012 15:58
Re: Cesta na Mars

Příspěvek od Edemski »

$500 000 :-D :-D :-D ... nechybí mu tam tři až čtyři nuly?!? :Drbe se na hlavě:
Uživatelský avatar
Snoopy
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 549
Reputace: 267
Registrován: 5.8.2012 11:23
Re: Cesta na Mars

Příspěvek od Snoopy »

Je to náklad na jednoho člena expedice. Když to vynásobíš 80tisíci, vypadá to jinak...
Pokud by se SpaceX podařilo rozjet úspěšné podníkání na LEO, tak těch 10-15 let není až tak šílených. V roce 1961 letěl Gagarin, v témže roce prohlásil Kennedy že do 9 let budou Američani na Měsíci. Už v r.1968 jej obletěli a půl roku později na něm přistáli. Když jsou peníze, jde to.
Uživatelský avatar
chobolatom
Znalec kosmonautiky
Znalec kosmonautiky
Příspěvky: 822
Reputace: 2
Registrován: 12.2.2012 15:37
Re: Cesta na Mars

Příspěvek od chobolatom »

Naprosto souhlasím.
Uživatelský avatar
Snoopy
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 549
Reputace: 267
Registrován: 5.8.2012 11:23
Re: Cesta na Mars

Příspěvek od Snoopy »

P.S. a samozřejmě nezapomínejme co věděla NASA o letech do kosmu a Měsíci v roce 1961 a z čeho může SpaceX vycházet dnes...
vosik
Zájemce o kosmonautiku
Zájemce o kosmonautiku
Příspěvky: 85
Reputace: 0
Registrován: 24.8.2012 17:39
Re: Cesta na Mars

Příspěvek od vosik »

Jak to pozoruji, tak by nebyl problém udělat tu loď a nosnou raketu, problém jsou jen peníze.
Přesně jak ste tady říkali, co NASA dokázala v 60. letech...
Jsem si celkem jistý, že kdyby zase nějaká společnost (např. SpaceX) dostávala to co tehdy NASA, tak už by sme na mars létali každé léto na dovolenou. (velmi obrazně řečeno :-D )
"Prorok je ten, kdo vidí daleko dopředu, ale zároveň vidí všechno kolem sebe, protože budoucnost zčíná dnes" - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Snoopy
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 549
Reputace: 267
Registrován: 5.8.2012 11:23
Re: Cesta na Mars

Příspěvek od Snoopy »

Přesně tak. Podstatné jsou dvě věci. 1) Motivace. Což nemusí být zrovna věda nebo komerce. Jestli chce Musk strávit důchod na Marsu, může to bohatě stačit. Pokud 2) (jsou) Peníze. U státních programů to vždycky bude problém. Ale když si to vytkne za cíl soukromá společnost, je větší šance že si zdroje zajistí.
Technicky to řešitelné je. Příkladem z historie můžou být třeba projekty Manhattan (vývoj atomové bomby) nebo Apollo. Silná motivace, téměř neomezené zdroje....
Uživatelský avatar
JosVerstapen
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 187
Reputace: 0
Bydliště: Uherské Hradiště
Registrován: 12.9.2012 15:40
Re: Cesta na Mars

Příspěvek od JosVerstapen »

Když jsou prachy jde všechno, jenže ani Muskova korporace tolik peněz nemá i on to dokonce říkal, že sice tak velký cash flow nemá, ale je to jen otázka byznisu jak to vymyslet!
Muselo by to být třeba na základě finančních záloh od daných turistů jako to udělal Virgin Galactic u SpaceShipTwo.
Taky oni ještě daný stroj vyvíjeli, respektivě stavěli a již měli dobře propracovanou logistiku prodeje letenek :)
Prostě když se chce jde všechno!

Odpovědět

Zpět na „Rakety a lodě“