Provoz NASA
Re: Provoz NASA
Zvlaste kdyz se trh sam "napravuje" soudnimi zalobami (BO & co.).
Ostatne pribeh Starlineru hovori za vse...
Ostatne pribeh Starlineru hovori za vse...
"Když se podíváš na nebe, sníš o tom být mezi hvězdami. Když jsi mezi hvězdami a podíváš se dolů, sníš o tom být zpátky na Zemi."
Chris Sembroski
Chris Sembroski
Re: Provoz NASA
Akorát doprava na ISS to je otázka na maximálně “pár” let s nulovým potenciálem rozvoje a na LEO nic jiného NASA neplánuje, a to si ještě užije se Starlinerem :-/. Jak vidím tu společnou fotku těch hlavounů z NASA , no nic . Zbývá doufat, že FAA alespoň nebude bránit SpX ve vývoji …
Re: Provoz NASA
Jen k tomu "nulovemu potencialu"Tjov píše: ↑22.9.2021 18:33 Akorát doprava na ISS to je otázka na maximálně “pár” let s nulovým potenciálem rozvoje a na LEO nic jiného NASA neplánuje, a to si ještě užije se Starlinerem :-/. Jak vidím tu společnou fotku těch hlavounů z NASA , no nic . Zbývá doufat, že FAA alespoň nebude bránit SpX ve vývoji …
ISS mela puvodni zivotnost nekdy do roku 2016? A zatim se stale prodluzuje, Gateway ji nahradit nemuze.
Dale se pripravuji komercni aktivity a nove moduly k ISS(Axiom).
Re: Provoz NASA
Spojím to do jedné odpovědi . Kathy byla u toho (skoro se dá říct bojovala ) když se podařilo úspěšně dokončit a certifikovat Com.Crew program, a stála u toho že HLS vyhrálo SpX. Logicky bych očekával, že vzhledem k jejím úspěchům to bude ona ta kdo povede Moon-Mars sekci - středobod dalšího kosmického programu. Proto říkám že její nová pozice, kdy bude dohlížet na rutinní lety posádek a provoz ISS no nevím ... Vám to přijde jako kariérní posun ?
A samozřejmě že výzkum na ISS má potenciál, to nezpochybňuji . Akorát ISS je technicky za zenitem a Axiom bude komerční platforma kde NASA asi moc velké housle hrát nebude.
A samozřejmě že výzkum na ISS má potenciál, to nezpochybňuji . Akorát ISS je technicky za zenitem a Axiom bude komerční platforma kde NASA asi moc velké housle hrát nebude.
Re: Provoz NASA
Samozřejmě že ne. Ideální (z hlediska establishmentu) by bylo Kathy vyhodit, ale to bylo zřejmě politicky neprůchodné - první žena na této pozici, navíc s nezpochybnitelnými úspěchy...
Rozdělení lidských letů na dvě oddělenní a přidělení toho s menším potenciálem Kathy je ideální kompromis mezi vyhazovem a tím, co je politicky možné.
Jen bych upřesnil, že LEO má minimální potenciál z hlediska NASA. ISS nahradí (v ideálním případě) komerční platformy, dopravu budou zajišťovat soukromí dopravci (SpaceX, do budoucna se snad objeví nějaká konkurence, bohužel od Starlineru se toho moc nedá očekávat), a zákazníky (zadavateli výzkumu) budou zas jiné soukromé společnosti. O to NASA celou dobu usilovala - aby se mohli odprostit od relativně rutiních aktivit na nízké dráze a věnovat se tomu, k čemu NASA (alespoň v myslích mnoha lidí) má sloužit - k pokořování hranic, k expedicím do hlubokého vesmíru.
Míra aktivit na LEO bude do budoucna snad jen růst a logicky se dá očekávat že hodně dlouhou dobu půjde o nejaktivnější místo v kosmu. Jen podíl NASA na těch aktivitách bude - doufejme - minimální. Dalo by se to přirovnat k tomu, jak FAA není zodpovědná za nijak významnou část leteckých spojů.
"The meek will inherit the Earth." ..and the rest of us, Universe.
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10891
- Reputace: 10441
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Provoz NASA
Není od věci připomenout, že pilotovaný program NASA byl rozdělen i v minulosti na provozní a průzkumnou část organizace a byl sloučen pod jedno ředitelství až v roce 2011, v souvislosti s ukončením programu Constellation a koncem letů raketoplánů. Za 10 let (2011-2021) se toho událo hodně a opětovné rozdělení na "operations" a "exploration" je asi na místě.
Na toto rozdělení se dá podívat pozitivně i z hlediska rozpočtu NASA, kdy se z programů pro pilotovaný průzkum a programů pro pilotovaný provoz stanou oddělené kapitoly rozpočtu, které by se neměly navzájem tolik ovlivňovat.
Kathy bude řídit tu kapitolu, kde jsou miliardové kontrakty v programech ISS, CPP, CRS, atd., spolupráce s mezinárodními partnery, další komercionalizace provozu na LEO, pravidelné lety posádek do kosmu, souvislý vědecký výzkum na ISS, atd. což všechno dohromady je i tak hodně velký balík zajímavé práce a zodpovědnosti.
Že bychom ji možná rádši viděli ve vedení průzkumných programů? No, možná ano, ale třeba by se tam ráda neviděla ona sama... Je to část činnosti NASA, kde jsou velké politické tlaky, soudní spory, hrozby rušení projektů, spousty změn, které nemůže sama ovlivnit a podobně. To všechno dohromady může být poměrně nepříjemná práce plná stresu, bez pilotovaných letů v brzké budoucnosti a nakonec i s nejistým výsledkem. Taky nezapomeňme, že Kathy L. už může být přes 60 a do něčeho takového se jí třeba už nechce pouštět a ráda si do důchodu odkoučuje ISS a aktivity na LEO.
I ona je jen člověk.
Edit:
Podle tohoto zdroje je Kathy L. letos 58 let. https://www.asij.ac.jp/asij-stories/return-to-the-moon
Na toto rozdělení se dá podívat pozitivně i z hlediska rozpočtu NASA, kdy se z programů pro pilotovaný průzkum a programů pro pilotovaný provoz stanou oddělené kapitoly rozpočtu, které by se neměly navzájem tolik ovlivňovat.
Kathy bude řídit tu kapitolu, kde jsou miliardové kontrakty v programech ISS, CPP, CRS, atd., spolupráce s mezinárodními partnery, další komercionalizace provozu na LEO, pravidelné lety posádek do kosmu, souvislý vědecký výzkum na ISS, atd. což všechno dohromady je i tak hodně velký balík zajímavé práce a zodpovědnosti.
Že bychom ji možná rádši viděli ve vedení průzkumných programů? No, možná ano, ale třeba by se tam ráda neviděla ona sama... Je to část činnosti NASA, kde jsou velké politické tlaky, soudní spory, hrozby rušení projektů, spousty změn, které nemůže sama ovlivnit a podobně. To všechno dohromady může být poměrně nepříjemná práce plná stresu, bez pilotovaných letů v brzké budoucnosti a nakonec i s nejistým výsledkem. Taky nezapomeňme, že Kathy L. už může být přes 60 a do něčeho takového se jí třeba už nechce pouštět a ráda si do důchodu odkoučuje ISS a aktivity na LEO.
I ona je jen člověk.
Edit:
Podle tohoto zdroje je Kathy L. letos 58 let. https://www.asij.ac.jp/asij-stories/return-to-the-moon
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Provoz NASA
To je spravny argument, casem uvidime zda-li to bylo o ni bez ni, a nebo to bylo po vzajemne domluve .Pospíšil píše: ↑23.9.2021 15:42Že bychom ji možná rádši viděli ve vedení průzkumných programů? No, možná ano, ale třeba by se tam ráda neviděla ona sama... Je to část činnosti NASA, kde jsou velké politické tlaky, soudní spory, hrozby rušení projektů, spousty změn, které nemůže sama ovlivnit a podobně. To všechno dohromady může být poměrně nepříjemná práce plná stresu, bez pilotovaných letů v brzké budoucnosti a nakonec i s nejistým výsledkem. Taky nezapomeňme, že Kathy L. už může být přes 60 a do něčeho takového se jí třeba už nechce pouštět a ráda si do důchodu odkoučuje ISS a aktivity na LEO.
I ona je jen člověk.
Edit:
Podle tohoto zdroje je Kathy L. letos 58 let. https://www.asij.ac.jp/asij-stories/return-to-the-moon
Re: Provoz NASA
NASA vypsala RFI - Request For Information - pro dopravu Commercial Crew Transportation Services
Řeší se období 2024+ , tj. období po odlétání stávajících letů
https://sam.gov/opp/3ae9296c494a4e3698c ... 5b764/view
"NASA recognizes the significant advancement of the commercial spaceflight industry and requests information on the availability of existing NASA certified capabilities, estimated timelines on the availability of future capabilities to be certified by NASA, and whether commercial services are available for crewed space transportation services delivering NASA and International Partner astronauts to and returning them from the ISS."
Takže ne jen stávající , ale i budoucí možnosti - tj. Dream Chaser, Starship, New Glenn ?
Akorát Boeing má asi peška, protože má 6 kusů Atlasů V a Vulcan není certifikovaný a ULA řekla že sama nemá důvod certifikovat. Jedině že by inicioval certifikaci a pak je otázka kdo by jí zaplatil ...
Řeší se období 2024+ , tj. období po odlétání stávajících letů
https://sam.gov/opp/3ae9296c494a4e3698c ... 5b764/view
"NASA recognizes the significant advancement of the commercial spaceflight industry and requests information on the availability of existing NASA certified capabilities, estimated timelines on the availability of future capabilities to be certified by NASA, and whether commercial services are available for crewed space transportation services delivering NASA and International Partner astronauts to and returning them from the ISS."
Takže ne jen stávající , ale i budoucí možnosti - tj. Dream Chaser, Starship, New Glenn ?
Akorát Boeing má asi peška, protože má 6 kusů Atlasů V a Vulcan není certifikovaný a ULA řekla že sama nemá důvod certifikovat. Jedině že by inicioval certifikaci a pak je otázka kdo by jí zaplatil ...
- Amper
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 2129
- Reputace: 214
- Bydliště: Plzeň
- Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: Provoz NASA
A DreamChaser by letal na cem ?