Japonský "grasshopper" RV-X > Callisto
Japonský "grasshopper" RV-X > Callisto
Nevím, zda to tu už někde není, neb Japonsko, přiznám se, nesleduju. Zběžným hledáním jsem však nenašel.
Nesledující dva články hovoří o japonských plánech na vlastní zařízení podobné grasshopperu. Následují jeho stručné parametry.
Že prý v březnu 2019 začnou létat.
http://www.asahi.com/sp/ajw/articles/AJ ... 00031.html
https://www.nextbigfuture.com/2018/08/j ... -2019.html
Něco dalšího zde. 5 metrů výšky, 5 kilometrů vysoko, vodík s kyslíkem.
https://www.technewstokyo.com/articles/view/106
Před více než deseti lety to vypadalo nějak takto.
Tedy docela jako Delta Clipper.
Nesledující dva články hovoří o japonských plánech na vlastní zařízení podobné grasshopperu. Následují jeho stručné parametry.
Že prý v březnu 2019 začnou létat.
http://www.asahi.com/sp/ajw/articles/AJ ... 00031.html
https://www.nextbigfuture.com/2018/08/j ... -2019.html
Něco dalšího zde. 5 metrů výšky, 5 kilometrů vysoko, vodík s kyslíkem.
https://www.technewstokyo.com/articles/view/106
Před více než deseti lety to vypadalo nějak takto.
Tedy docela jako Delta Clipper.
Naposledy upravil(a) laik dne 11.7.2020 12:40, celkem upraveno 1 x.
- Meybe
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 2680
- Reputace: 2323
- Bydliště: Chlumec
- Registrován: 25.8.2015 8:46
Re: Japonský "grasshopper"
Motory z projektu RVT by měly být použity I v evropském projektu Callisto. Více v tomto článku:
https://www.kosmonautix.cz/2019/01/zkus ... ste-oziva/
Prezentace v japonštině
http://www.jaxa.jp/press/2018/08/files/ ... LLOSTO.pdf
Japonský hopper se nazývá (prozatím) RV-X a měl by poprvé vzlétnout v roce 2019. Tady jsou informace o motoru i o předešlém programu RVT
http://www.jasma.info/journal/wp-conten ... 330303.pdf
https://www.kosmonautix.cz/2019/01/zkus ... ste-oziva/
Prezentace v japonštině
http://www.jaxa.jp/press/2018/08/files/ ... LLOSTO.pdf
Japonský hopper se nazývá (prozatím) RV-X a měl by poprvé vzlétnout v roce 2019. Tady jsou informace o motoru i o předešlém programu RVT
http://www.jasma.info/journal/wp-conten ... 330303.pdf
---------------
"Nejhezčí sny jsou ty, které se uskuteční."
"Nejhezčí sny jsou ty, které se uskuteční."
Re: Japonský "grasshopper"
Článek Aerodynamic Studies in Preparation for CALLISTO - Reusable VTVL Launcher First Stage z roku 2018 se zabývá znovupoužitelností s odkazem na SpX a BO. Pro mě zajímavá je zmínka o ReFEx, resp. "Formation flight for in-Air Launcher 1st stage
Capturing demonstration" nešťastně zkráceném "FALCon" (což znemožňuje googlení), který má být při návratu zachycen letadlem.
Callisto je zkratkou pro "Cooperative Action Leading to Launcher Innovation in Stage Toss-back Operations" a je společným projektem Němců, Francouzů a Japonců. Podle článku má letět v r. 2022. Další demonstrátor zvaný THEMIS má letět s motorem Prometheus. Callisto má použít existující kyslíkovodíkový motor od JAXA.
Sám let má mít veskrze stejný průběh a fáze jako známe u SpX. Hovoří se o nutnosti velkého rozsahu škrcení motoru, resp. hmotnostních omezeních. Zajímavostí je z důvodu velkých namáhání zvažované převrácení rakety (zpět proti směru letu) vektorováním hlavního motoru namísto RCS. Tj. PTO (powered tilt-over).
Následují nezáživné analýzy tvaru a jeho vlivu na aerodynamiku, Machova čísla... Prozatím počítají s křidélky namísto roštů z důvodu lepší předvídatelnosti za transonických režimů. Srovnávací studie prý "probíhá".
Na straně 6 doporučuju si všimnout těch trojúhelníků na výpočtové síti. To k nedávné diskusi na téma trojúhelníků, resp, čtyřúhelníků na isogridu kosmických lodích a zavádějící informaci o zastaralých metodách vedoucích kdysi prý mylně k trojúhelníkové síti (jíž můžeme vidět na Dragonech). Potom docela hezké CFD výpočty a plány na větrný tunel.
Článek CALLISTO - Reusable VTVL launcher first stage demonstrator, také z r. 2018, hovoří stejně tak o společných německo-francouzských snahách vedoucích k opakovanému použití prvních stupňů. Callisto poprvé nadnesena r. 2015, následně přípravné fáze projektu, posuzování aj. Letos měla či má být flight readiness review, příští rok lety. Sestup stroje prý představuje riziko (pro pozemní zařízení) a možný změna trajektorie jej minimalizuje. Vzpomeňme na F9 naváděný mimo přistávací plochu a až později usměrněný na místo. Let jako takový počítá se čtyřiceti manévry a událostmi. Plánuje se pět letů s jejich postupným zařazováním. Ovládací plochy a nohy také přibydou postupně.
Píše se o posouzení životnosti komponent, kompromisech mezi nostností a rychlým opakovaným nasazením a další obecně známé myšlenky. Opět líbivé obrázky z analýz. O tom, jaká je funkce nohou se člověk tak nějak dovtípí o bez dalšího čtení. Ty jsou tak nějak copypastem kalifornských předloh.
Zde je letošní březnový článek v japonštině. Dá se rozumně přeložit googlem do angličtiny. Je to fakt dlouhý a ještě jsem to nepřečetl, jenom proletěl. Nejspíše se k tomu vrátím a poreferuju.
Letos prý má letět RV-X. Callisto v r. 2022 z Fr. Guyany. Potom, možná je to kostrbatým překladem, v. r. 2025 znovupoužití stupně v Evropě.
Capturing demonstration" nešťastně zkráceném "FALCon" (což znemožňuje googlení), který má být při návratu zachycen letadlem.
Callisto je zkratkou pro "Cooperative Action Leading to Launcher Innovation in Stage Toss-back Operations" a je společným projektem Němců, Francouzů a Japonců. Podle článku má letět v r. 2022. Další demonstrátor zvaný THEMIS má letět s motorem Prometheus. Callisto má použít existující kyslíkovodíkový motor od JAXA.
Sám let má mít veskrze stejný průběh a fáze jako známe u SpX. Hovoří se o nutnosti velkého rozsahu škrcení motoru, resp. hmotnostních omezeních. Zajímavostí je z důvodu velkých namáhání zvažované převrácení rakety (zpět proti směru letu) vektorováním hlavního motoru namísto RCS. Tj. PTO (powered tilt-over).
Následují nezáživné analýzy tvaru a jeho vlivu na aerodynamiku, Machova čísla... Prozatím počítají s křidélky namísto roštů z důvodu lepší předvídatelnosti za transonických režimů. Srovnávací studie prý "probíhá".
Na straně 6 doporučuju si všimnout těch trojúhelníků na výpočtové síti. To k nedávné diskusi na téma trojúhelníků, resp, čtyřúhelníků na isogridu kosmických lodích a zavádějící informaci o zastaralých metodách vedoucích kdysi prý mylně k trojúhelníkové síti (jíž můžeme vidět na Dragonech). Potom docela hezké CFD výpočty a plány na větrný tunel.
Článek CALLISTO - Reusable VTVL launcher first stage demonstrator, také z r. 2018, hovoří stejně tak o společných německo-francouzských snahách vedoucích k opakovanému použití prvních stupňů. Callisto poprvé nadnesena r. 2015, následně přípravné fáze projektu, posuzování aj. Letos měla či má být flight readiness review, příští rok lety. Sestup stroje prý představuje riziko (pro pozemní zařízení) a možný změna trajektorie jej minimalizuje. Vzpomeňme na F9 naváděný mimo přistávací plochu a až později usměrněný na místo. Let jako takový počítá se čtyřiceti manévry a událostmi. Plánuje se pět letů s jejich postupným zařazováním. Ovládací plochy a nohy také přibydou postupně.
Píše se o posouzení životnosti komponent, kompromisech mezi nostností a rychlým opakovaným nasazením a další obecně známé myšlenky. Opět líbivé obrázky z analýz. O tom, jaká je funkce nohou se člověk tak nějak dovtípí o bez dalšího čtení. Ty jsou tak nějak copypastem kalifornských předloh.
Zde je letošní březnový článek v japonštině. Dá se rozumně přeložit googlem do angličtiny. Je to fakt dlouhý a ještě jsem to nepřečetl, jenom proletěl. Nejspíše se k tomu vrátím a poreferuju.
Letos prý má letět RV-X. Callisto v r. 2022 z Fr. Guyany. Potom, možná je to kostrbatým překladem, v. r. 2025 znovupoužití stupně v Evropě.
Re: Japonský "grasshopper"
Ještě jsem nalezl (zámrně do svébytného příspěvku, kdyby ten předtím již měl někdo přečtený) něco k měření ve větrném tunelu. Z loňského podzimu Wind Tunnel investigations in CALLISTO - Reusable VTVL Launcher First Stage Demonstrator a také někdy z loňska First Wind Tunnel Data of CALLISTO Reusable VTVL Launcher First Stage Demonstrator.