H-3
- Meybe
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 2680
- Reputace: 2323
- Bydliště: Chlumec
- Registrován: 25.8.2015 8:46
Re: H-3
Raketa H-3 se blíží a proto není naškodu si shrnout co vše se událo. Jaxa vydala pěkné video, které ukazuje cestu k nové raketě. Nejvíc žeru ty japonské přepravní trucky.
---------------
"Nejhezčí sny jsou ty, které se uskuteční."
"Nejhezčí sny jsou ty, které se uskuteční."
- Meybe
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 2680
- Reputace: 2323
- Bydliště: Chlumec
- Registrován: 25.8.2015 8:46
Re: H-3
Test z února roku 2020 motorů LE-9 připravované rakety H-3. Raketa má také už připravený nový transportér mobilní věže. Je hodně podobný tomu pro stávající nosiče třídy H.
---------------
"Nejhezčí sny jsou ty, které se uskuteční."
"Nejhezčí sny jsou ty, které se uskuteční."
- Meybe
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 2680
- Reputace: 2323
- Bydliště: Chlumec
- Registrován: 25.8.2015 8:46
Re: H-3
Premiéra nové japonské rakety se blíží. Hlavní motor LE-9 je hotov a odzkoušen. Hotovy jsou také nové transportéry mobilní odpalovací věže, která je taky nová. Vozidla vyrobila společnost Nippon Sharyo, ale od předešlých se zas tolik neliší. Prvním, na pohled patrným rozdílem, je barva. Staré typy jsou zelené a více připomínají housenku, nové jsou naopak převážně bílé. Na vozidle je použita kombinace tří barev. Modrá symbolizuje agenturu Jaxa, černá vesmír a bílá neznámou budoucnost. Uvnitř každého transportéru se nachází čtyři dieselové generátory a dvě hydraulická čerpadla, a pokud jedno selže, tak stále lze zaručit úspěšné dokončení přepravy na místo.Jejich délka činí 25,4 metru a šířka je 3,3 metru a rozměrově jsou prakticky identické z předešlou sérií těchto vozů.
Oba transportéry vždy zajíždějí pod mobilní věž a poté jí nadzdvihnou. Zdvih je 60 cm a maximální výška 3,44 metru. Hmotnost jednoho vozidla je asi 150 tun.
Maximální nosnost je úctyhodných 1460 tun a maximální rychlost s nosičem je 2 km/h a bez zatížení 3-4km/h. Vozidlo se skládá z neuvěřitelných 56 kol na 14 osách. Jeden pár kol tvoří samostatnou jednotku, kterou lze nezávisle ovládat pomocí elektromotoru. U každého páru najdeme i hydraulický systém, který se stará o zdvih. Každá jednotka vydrží zatížení 44 tun. Na každou nápravu připadají pak čtyři kola. Pneumatiky jsou z uretanové pryže vyrobené na zakázku a díky tomu pohlcují i nežádoucí vibrace.
Vozidlo lze bez problémů ovládat z obou stran kabiny. Vysoké nároky jsou kladeny na celkovou přesnost včetně polohy pro zastavení, která musí být provedena s maximální odchylkou pouze plus mínus 25 mm ve všech směrech a to kvůli připojení palivového vedení v místě startu. Kosmická raketa je velmi choulostivý náklad a proto po celou dobu přepravy nesmí přetížení překročit max. 0,08 G. Čas nutný k přepravě na místo je pak asi 30 minut.
Nová je i mobilní platforma. Středová plošina, na které je umístěn nosič, má výšku 7 metrů a v průměru měří 22 metrů. Výška obou postranních věží je pak 66, 5 metru. Hmotnost ani výška se oproti předešlé generaci mobilní startovní věže moc neliší a tak se obě konstrukce od sebe odlišují spíše v detailech. Asi největším rozdílem je zapuštění rakety H-3 pod úroveň středové platformy. Díky tomu už protihlukový systém zalévání vody není na horní palubě, ale jen pod její úrovní, což šetří peníze i čas. V poslední řadě došlo také na změnu tvaru horních částí věže z hranaté na kulatou, kvůli lepší stabilitě a větší odolnosti proti povrchovému větru. Jaxa bude mít k dispozici pro novou raketu dvě garáže a tři transportní vozy stejně, jako je tomu v současnosti u raket H-2.
Porovnání obou plošin:
Specifikace pohonu:
Pokud to někoho zajímá, tak takto vypadají akustické simulace startu:
A proudění spalin v rozvaděčích
Verze H3-22
Silnější verze H3-24
Tady plánované verze rakety:
https://www.jss.jaxa.jp/en/h3/
Oba transportéry vždy zajíždějí pod mobilní věž a poté jí nadzdvihnou. Zdvih je 60 cm a maximální výška 3,44 metru. Hmotnost jednoho vozidla je asi 150 tun.
Maximální nosnost je úctyhodných 1460 tun a maximální rychlost s nosičem je 2 km/h a bez zatížení 3-4km/h. Vozidlo se skládá z neuvěřitelných 56 kol na 14 osách. Jeden pár kol tvoří samostatnou jednotku, kterou lze nezávisle ovládat pomocí elektromotoru. U každého páru najdeme i hydraulický systém, který se stará o zdvih. Každá jednotka vydrží zatížení 44 tun. Na každou nápravu připadají pak čtyři kola. Pneumatiky jsou z uretanové pryže vyrobené na zakázku a díky tomu pohlcují i nežádoucí vibrace.
Vozidlo lze bez problémů ovládat z obou stran kabiny. Vysoké nároky jsou kladeny na celkovou přesnost včetně polohy pro zastavení, která musí být provedena s maximální odchylkou pouze plus mínus 25 mm ve všech směrech a to kvůli připojení palivového vedení v místě startu. Kosmická raketa je velmi choulostivý náklad a proto po celou dobu přepravy nesmí přetížení překročit max. 0,08 G. Čas nutný k přepravě na místo je pak asi 30 minut.
Nová je i mobilní platforma. Středová plošina, na které je umístěn nosič, má výšku 7 metrů a v průměru měří 22 metrů. Výška obou postranních věží je pak 66, 5 metru. Hmotnost ani výška se oproti předešlé generaci mobilní startovní věže moc neliší a tak se obě konstrukce od sebe odlišují spíše v detailech. Asi největším rozdílem je zapuštění rakety H-3 pod úroveň středové platformy. Díky tomu už protihlukový systém zalévání vody není na horní palubě, ale jen pod její úrovní, což šetří peníze i čas. V poslední řadě došlo také na změnu tvaru horních částí věže z hranaté na kulatou, kvůli lepší stabilitě a větší odolnosti proti povrchovému větru. Jaxa bude mít k dispozici pro novou raketu dvě garáže a tři transportní vozy stejně, jako je tomu v současnosti u raket H-2.
Porovnání obou plošin:
Specifikace pohonu:
Pokud to někoho zajímá, tak takto vypadají akustické simulace startu:
A proudění spalin v rozvaděčích
Verze H3-22
Silnější verze H3-24
Tady plánované verze rakety:
https://www.jss.jaxa.jp/en/h3/
---------------
"Nejhezčí sny jsou ty, které se uskuteční."
"Nejhezčí sny jsou ty, které se uskuteční."
- Meybe
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 2680
- Reputace: 2323
- Bydliště: Chlumec
- Registrován: 25.8.2015 8:46
Re: H-3
JAXA potvrdila, že byly zjištěny problémy se spalovací komorou a turbočerpadlem nového motoru LE-9 a premiéra nové rakety bude odložena. Společnost JAXA provedla testy s cílem izolovat příčinu problému se spalovací komorou a pokračuje v nápravných opatřeních. Chlazení komory bude posíleno a spalovací sekvence bude znovu přezkoumána podle výsledků zkoušky. Předpokládá se, že problém s turbočerpadlem je způsoben rezonancí. Poškození lopatek je zásadní a je nutný redesign.
https://spacenews.com/japans-new-h3-lau ... nt-issues/
https://spacenews.com/japans-new-h3-lau ... nt-issues/
---------------
"Nejhezčí sny jsou ty, které se uskuteční."
"Nejhezčí sny jsou ty, které se uskuteční."
- Meybe
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 2680
- Reputace: 2323
- Bydliště: Chlumec
- Registrován: 25.8.2015 8:46
Re: H-3
První H3 je téměř hotová. Centrální stupeň nyní dostal i pomocné motory a tak je dost pravděpodobné, že první start se uskuteční tento rok.
---------------
"Nejhezčí sny jsou ty, které se uskuteční."
"Nejhezčí sny jsou ty, které se uskuteční."