Boe OFT (Orbital Flight Test)
Re: Boe OFT (Orbital Flight Test)
To bude mít souvislost také s tou poslední kontrolou, kdy NASA chtěla hloubkovější prověrku. SpaceX souhlasila, Boeing za to chtěl více peněz navíc, tak se udělala vlastně víceméně jen"papírová" kontrola. Buď v článcích nebo zde na fóru, případně na elonx nebo kde, jsou k tomu detailnější informace.
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 11255
- Reputace: 11363
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Boe OFT (Orbital Flight Test)
Ještě tu bude jeden faktor, který zřejmě může promluvit do rozhodnutí opakovat/neopakovat misi OFT ... mezinárodní partneři na ISS.
Celkem si dovedu představit situaci, že třebas ESA nebo Roskosmos řeknou NASA: heleďte, tahle loď měla za prvního letu hodně problému, to musíte prověřit letovým testem bez posádky ještě jednou, jestli je to bezpečný a samostatný stroj, který i bez ovládání posádkou nebo ze země dokáže bez problémů zadokovat k ISS.... něco v tomto smyslu.
.... možná by věděl Michal V. jaké v tomto směru panují nálady ve zmíněných partnerských agenturách.
Celkem si dovedu představit situaci, že třebas ESA nebo Roskosmos řeknou NASA: heleďte, tahle loď měla za prvního letu hodně problému, to musíte prověřit letovým testem bez posádky ještě jednou, jestli je to bezpečný a samostatný stroj, který i bez ovládání posádkou nebo ze země dokáže bez problémů zadokovat k ISS.... něco v tomto smyslu.
.... možná by věděl Michal V. jaké v tomto směru panují nálady ve zmíněných partnerských agenturách.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Boe OFT (Orbital Flight Test)
Tak jsem premyslel, proc si palubni pocitac stahl data v case +11 hodin. A napadl mne klasicky problem... Casova pasma... Seatle je ale jenom - 6 ZULU, takze tu bude jeste vetsi problem, nez se zda. Me totiz napadl problem Beagle (??? nejsem si jist) tedy rozdil mezi metrikou a imperialnimi jednotkami, tentokrate v casovych pasmech.
Kazdopadne, NORMALNE UVAZIJICI INTELIGENTNI clovek musi uznat, ze Starliner NENI ZPUSOBILY k letum k ISS.
Doufam, ze jak Roskosmos tak NASA si vzpomenou na problemy poradne neotestovanych systemu a problemu modulu Spektr...
Kazdopadne, NORMALNE UVAZIJICI INTELIGENTNI clovek musi uznat, ze Starliner NENI ZPUSOBILY k letum k ISS.
Doufam, ze jak Roskosmos tak NASA si vzpomenou na problemy poradne neotestovanych systemu a problemu modulu Spektr...
"Když se podíváš na nebe, sníš o tom být mezi hvězdami. Když jsi mezi hvězdami a podíváš se dolů, sníš o tom být zpátky na Zemi."
Chris Sembroski
Chris Sembroski
- Wopat
- Kosmonaut
- Příspěvky: 4729
- Reputace: 643
- Bydliště: Sluneční soustava
- Registrován: 8.8.2012 19:37
Re: Boe OFT (Orbital Flight Test)
Beagle neměl zmatek v různých jednotkách. Přistál úspěšně. Asi máš na mysli Mars Climate Orbiter.
The difficult we do immediately. The impossible takes a little longer.
Re: Boe OFT (Orbital Flight Test)
Diky, ano ten ...
"Když se podíváš na nebe, sníš o tom být mezi hvězdami. Když jsi mezi hvězdami a podíváš se dolů, sníš o tom být zpátky na Zemi."
Chris Sembroski
Chris Sembroski
- argus123
- Vesmírný badatel
- Příspěvky: 468
- Reputace: 226
- Bydliště: Trenčín
- Registrován: 10.1.2018 17:55
Re: Boe OFT (Orbital Flight Test)
Pre tích ktorí nechcu čítať anglicky text, vyšiel članok v slovenčine
https://zive.aktuality.sk/clanok/145177 ... 68c3020017
https://zive.aktuality.sk/clanok/145177 ... 68c3020017
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 11255
- Reputace: 11363
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Boe OFT (Orbital Flight Test)
Z automatického přepisu tiskovky tady vybírám detaily k technickým příčinám třech diskutovaných chyb:
1) Chybný Mission Elapsed Time byl do řídicího počítače Starlineru z nosné rakety nahrán proto, jelikož v kódu zcela chyběla neprogramovaná podmínka, že k tomu má dojít až poté, co je potvrzeno spuštění finálního odpočtu ke startu rakety (initiation of terminal count). V nosiči běží pořád nějaký čas, ale není to ten správný, který je srovnaný s reálným časem startu. Podmínka na nahrání času do lodi až po spuštění finálního odpočtu byla v požadavcích na sw, ale v letovém sw chyběla, nebo nebyla funkční.
2) Druhý problém se týkal chybného mapování ventilů raketových motorků (přiřazené označení ventilů v sw) u servisní sekce pro fázi jeho oddělení a vzdálení se od kabiny ve fázi návratu do atmosféry.
Během společného letu obou částí lodi jsou zážehy motorků servisní sekce řízeny počítačem ve velitelském modulu a používají určité mapování ventilů.
Během návratu se má po rozpojení obou částí lodi servisní modul sérií drobných zážehů bezpečně vzdálit od velitelského modulu, aby nemohlo dojít k jejich opětovnému kontaktu. Pro tyto zážehy jsou motorky v servisní sekci během konečné fáze letu řízeny jednodušším počítačem přímo v této sekci. Pro tyto “disposal & deorbit” zážehy má být mapování ventilů jiné, než je pro společný let s velitelským modulem, ale ono zůstalo stejné, což byla ona chyba sw.
Pokud by se na tuto chybu během letu nepřišlo a nebyla odstraněna, hrozilo by chaotické nebo nevhodné zapalování různých motorků servisní sekce, což by mohlo vést k nárazu zpět do velitelského modulu a například k poškození jeho tepelného štítu, nebo vychýlení kabiny ze správné polohy pro návrat...
3) Jako prozatím zjištěnou příčinu přerušeného spojení země-loď Boeing uvádí zesilné rušeni/rádiový šum a to na frekvencích blízkých komunikační frekvenci pro tento let. K tomuto rušení údajně došlo v době, kdy loď přelétala nad geografickou oblastí s větším množstvím vysílačů celularních sítí (mobily).
Myslím, že to souvisí se spojením přes komunikační družice TDRS.
1) Chybný Mission Elapsed Time byl do řídicího počítače Starlineru z nosné rakety nahrán proto, jelikož v kódu zcela chyběla neprogramovaná podmínka, že k tomu má dojít až poté, co je potvrzeno spuštění finálního odpočtu ke startu rakety (initiation of terminal count). V nosiči běží pořád nějaký čas, ale není to ten správný, který je srovnaný s reálným časem startu. Podmínka na nahrání času do lodi až po spuštění finálního odpočtu byla v požadavcích na sw, ale v letovém sw chyběla, nebo nebyla funkční.
2) Druhý problém se týkal chybného mapování ventilů raketových motorků (přiřazené označení ventilů v sw) u servisní sekce pro fázi jeho oddělení a vzdálení se od kabiny ve fázi návratu do atmosféry.
Během společného letu obou částí lodi jsou zážehy motorků servisní sekce řízeny počítačem ve velitelském modulu a používají určité mapování ventilů.
Během návratu se má po rozpojení obou částí lodi servisní modul sérií drobných zážehů bezpečně vzdálit od velitelského modulu, aby nemohlo dojít k jejich opětovnému kontaktu. Pro tyto zážehy jsou motorky v servisní sekci během konečné fáze letu řízeny jednodušším počítačem přímo v této sekci. Pro tyto “disposal & deorbit” zážehy má být mapování ventilů jiné, než je pro společný let s velitelským modulem, ale ono zůstalo stejné, což byla ona chyba sw.
Pokud by se na tuto chybu během letu nepřišlo a nebyla odstraněna, hrozilo by chaotické nebo nevhodné zapalování různých motorků servisní sekce, což by mohlo vést k nárazu zpět do velitelského modulu a například k poškození jeho tepelného štítu, nebo vychýlení kabiny ze správné polohy pro návrat...
3) Jako prozatím zjištěnou příčinu přerušeného spojení země-loď Boeing uvádí zesilné rušeni/rádiový šum a to na frekvencích blízkých komunikační frekvenci pro tento let. K tomuto rušení údajně došlo v době, kdy loď přelétala nad geografickou oblastí s větším množstvím vysílačů celularních sítí (mobily).
Myslím, že to souvisí se spojením přes komunikační družice TDRS.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Boe OFT (Orbital Flight Test)
Tak hold bude musieť mať Starliner zapnuté automatické aktualizácie. Nové verzie budú lepšie a lepšie
ale hlavne, že sú to len SW chyby a HW je asi ok
ale hlavne, že sú to len SW chyby a HW je asi ok
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 11255
- Reputace: 11363
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Boe OFT (Orbital Flight Test)
Hm, SW ale dnes řídí naprosto všechno. Od palubních hodin, přes práci motorů, systém zajištění životních podmínek až po sbližování a spojení s ISS. Pokud je SW chybový, je to nevyhovující loď.
Jinak ten HW zatím asi taky nemají 100 procentní, viz neotevřený 1 hlavní padák při pad abort testu.
Jinak ten HW zatím asi taky nemají 100 procentní, viz neotevřený 1 hlavní padák při pad abort testu.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Boe OFT (Orbital Flight Test)
Problém 2) chápu dobře, že počítač ve velitelském motoru si myslel, že ovládá tyto motorky a ten v servisní to měl rozházené jinak, tedy, že si myslel, že zapálí motor napravo, ale byl to ve skutečnosti motor nalevo apod.? Nebo to měl blbě ten PC ve velitelském motoru? Hmmmm Zajímavá chyba, taková jako u 2 letého dítěte.
Asi netesovali řízení z PC versus na jaký motor jde signál či co. To bude problém celkového přístupu ve firmě. když vezmu v potaz i další chyby + padák. Boeing je v rozpadu či co?.
Jinak se poletí naostro. Pokud jsou testonauti OK s tím, že sednou do potenciální rakve, a NASA to nevadí tak s tím nemám problém, vědí přece co dělají.
Asi netesovali řízení z PC versus na jaký motor jde signál či co. To bude problém celkového přístupu ve firmě. když vezmu v potaz i další chyby + padák. Boeing je v rozpadu či co?.
Jinak se poletí naostro. Pokud jsou testonauti OK s tím, že sednou do potenciální rakve, a NASA to nevadí tak s tím nemám problém, vědí přece co dělají.