StarShip Hopper

Informace o zkouškách nových technologiích firmy SpaceX.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26959
Reputace: 2729
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: StarShip Hopper

Příspěvek od Dugi »

Dnes ve 4:15 SELČ došlo k testu předspalovací komory(preburneru) motoru Raptor. V noci na zítřek by mohl přijít statický zážeh, poskočení pak někdy v dalších dnech. Tím se zvyšuje šance, že bych to mohl odkomentovat. :-)
Zdroj
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
JanKučera
Vesmírný nováček
Vesmírný nováček
Příspěvky: 6
Reputace: 0
Registrován: 7.2.2018 14:34
Re: StarShip Hopper

Příspěvek od JanKučera »

Zdá se mi to, nebo se na Starhopperovi netvoří, v době kdy je naplněn kapalným kyslíkem a metanem, žádná námraza? Je to opravdu tak, nebo jsem prostě jen neviděl žádnou fotku s námrazou?
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26959
Reputace: 2729
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: StarShip Hopper

Příspěvek od Dugi »

Velmi dobrý postřeh! Takovou fotku jsem taky neviděl a nevím, čím to je. Spekuluju možná, že v tom hraje svou roli celokovový design, který se postará o rozložení teplot na větší ploše.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26959
Reputace: 2729
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: StarShip Hopper

Příspěvek od Dugi »

Jedna pěkná fotečka před zážehem preburneru.

Obrázek
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10800
Reputace: 10176
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: StarShip Hopper

Příspěvek od Pospíšil »

JanKučera píše:Zdá se mi to, nebo se na Starhopperovi netvoří, v době kdy je naplněn kapalným kyslíkem a metanem, žádná námraza?
Patrně důsledek malého množství pohonných látek ve velkých nádržích s kulovým dnem - kryogenní kapaliny se možná zatím vůbec nedotýkaly bočních válcových stěn.
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
todtv
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1331
Reputace: 183
Registrován: 18.11.2018 23:11
Re: StarShip Hopper

Příspěvek od todtv »

Bude tam také určitý vliv těch lehčích nerez plechů přihaftnutých bodově na vlastní stěnu nádrží. Mezi hlavní stěnou nádrže a plechy jsou mezery, tak je vidět z blízka, a tak i palivo, které by z kulového spodku dosáhlo až k válcové stěně by mělo kolem nádrží slabší izolaci vzduchem mezi stěnou a plechy, a to také omezuje námrazu. Hlavně aby se jim při případném větším naplnění nedělala námraza mezi plechy a stěnou.
Na vrchlíku námraza nebude, protože kapalný podchlazený plyn sedí dole a přímo se tak nedotýká vrchlíku a plynný methan nad ním zase chlad/teplo moc dobře nevede, pokud neproudí, stejně jako vzduch.

Bohužel nemáme fotky z blízka zespodu z doby testů, kde by asi už námraza byla vidět minimálně na přivodních potrubích Raptoru a jistě přiléhající části spodku nádrže. Pokud nemají nějak např. dvojité izolační dno - ale toto by spíše řešíli až na full verzi SS, pokud chtějí kolem motrů mít nějaká zásobní přepraví místa, tak není dobře, aby byla poblíž bez izolace kapalina kolem -200 ° C. V momentě, kdy se palivo dostává do motoru a níže to potrubí pod nádrží před např. testem trubín je vidět, jak zespodu začne hodně klesat k zemi zkondenzovaná pára.


Ano, je vidět, že to zde SpaceX sleduje a jistě tak vyhovělo našim poznámkám k termínu, že se nám to v úterý nehodí. Pro mě je lepší až pátek případně záložně čtvrtek. A možná to i vyjde. :lol:
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10800
Reputace: 10176
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: StarShip Hopper

Příspěvek od Pospíšil »

V noci proběhl statický zážeh a byl i trochu dramatický - došlo k menšímu požáru a byly aktivovány vodní kanony kolem startovací plochy. Zatím má na místo přístup jenom tým požárníků, takže více detailů později.

---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
todtv
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1331
Reputace: 183
Registrován: 18.11.2018 23:11
Re: StarShip Hopper

Příspěvek od todtv »

Můj názor. Moc se situaci nedivím. K zahoření došlo v prostoru čerpacího standu pro metan nebo poblíž tam procházejícího potrubí s metanem. Část níže napsaného mě napadlo již předtím dříve a i jsme zde o tom občas něco napsali.
Příčina?:
1. Plocha nemá odvodní kanály s deflektorem a odvodem spalin mimo startovací plochu. Přívodní hadice/potrubí jsou úrovní, kde staticky šlehají spaliny - to u jiných raket není. Přívody se odklopí/odpadnou a raketa kolem nich proletí.
2. Plocha není intenzivně zkrápěna velkým proudem vody z více chrličů. Na ploše kousek od středu je jen 1 chrlič vystupující několik dm nad betonem pro ochlazování nejintenzivněji namáhaných částí betonu. Jeho funkce je proti klasickému launchpadu dost omezená (na klasickém launchpadu slouží vodní rozstřik i k částečnému tlumení zvuku).
3. Podmínky takto vzniklé se nedají na horizontálním standu v McGregoru nasimulovat. I testovací vertikální standy pro motory SLS apod. poblíž řeky Missisippi mají spodní deflektor, odvod spalin a intenzivní proud vody.
Na druhou stranu SS musí být schopná přistávat a startovat z takto jednoduché srovnané plochy bez velkého vybavení odvody spalin a rozstřikem vodou (Mars, měsíc apod.). Je to první loď takových rozměrů, která toho musí být schopna (startu přistání za těchto spartánských podmínek). Není to malá sonda nebo relativně menší lunární modul jako v Apollu a ještě navíc ve skoro vakuu. Tedy výkon motorů působících na povrch je mnohem větší + intenzivní cirkulace okolo.
4. Za této situace se spaliny stáčejí u povrchu horizontálně a v prostředí hustší atmosféry (Země) se intenzivně následně po obvodu Skokana stáčejí termikou a přisáváním vzduchu k trysce s poklesem tlaku kolem ní nahoru (na Měsící se rychle rozplynou do vakua a tento vzestup po obvodu skoro zmizí a ani ono toroidní roztočení spalin a vzduchu se díky neexistenci atmosféry neprojeví, viz fotky/videa z přístání sond). Tedy pod Skokanem je tak intenzivní žár který poblíž jeho obvodu začne stoupat nahoru a částečně se vracet zpět pod skokanem k trysce.
5. Již dříve jsem zde nebo na Elonx psal, že jak mají ty čerpací stojany zabezpečené proti šlehání plamenů kolem nich? Hlavně je kritický stojan kde je nějaké potrubí s metanem nebo poblíž jeho spojů.
6. Pokud netěsní spoje kolem stojanu nebo potrubí poblíže od začátku (viz různé ventingy kolem Skokana, kde byl kyslík a asi možná i občas metan - nejen do fléry - hned asociovali, aby to kolem něj, když bude správně foukat vítr + jiskra, neblaflo), tak za této situace při delším zážehu tyto uniky vzplanuly.
7. Nebo intenzivní žár a spaliny v prostoru stojanu poškodil nějaké těsnění nebo méně odolnou část a začal unikat i zbytkový metan z potrubí a vzplanul.
8. Větší vzplanutí po po postřiku vodou bylo způsobeno zamířením do problémového místa kolem stojanu, které se tak více ještě poškodilo vahou padající vody nebo prudkým ochlazením a prasknutím a uniklo více metanu.
9. Odlétávající jiskry byly buď kusy betonu nebo oheň něco jiného sebral sebou a zapálil/rozžhavil. Tedy něco co není moc OK. Ovšem s poškozením betonu se nějak počítá.
10. Předchozí 2 zážehy byly kratší a toto se tak tolik neprojevilo.

Také mě dříve napadlo co přívodní potrubí i kolem stojanu po zemi, jsou něčím obalené, ale jak dlouho vydrží žár? To samé co lana napojená na řetězí a držící ho u země. Vydrží jejich ochrana?

Skokana bodu nyní kontrolovat a opravovat. Zahořením byly poškozeny kabely nebo jejich úchyty poblíž míst plamene, případně pohyblivé prvky a kabeláž stojanu. Bylo dříve vidět že některá uchycení na Skokanovi poblíž tohoto místa byla udělána kabelovými utahovacími plastovými páskami.
Do konce týdne/měsíce se skákat nebude.

Toto musí vyřešit zamezením úniků, detektory na metan kolem problémovým míst, záložně intenzivním vodním rozstříkem vody/pěny v problémových místech (pro rychlou likvidaci případného zahoření - cmrndání hrubého rozstřiku vody z dálky je nedostatečné a i může místo více poškodit). Případně deflektorovou ochranou stojanů, pokud problém je přímo v hlavních spojích k potrubí Skokanaa bude s tím dále problém.

Celkově je tam nyní situace jako při čerpání plynu (a i benzínu) do auta, s tím, že to kolem spoje občas uniká a hadice je stále zapojena do auta i po odstavení čerpání a ještě kolem toho různě kroužíte zapalovačem.

Že metan občas uniká i přímo ze Skokana můžete vidět na tomto videu, kde po konci zážehu je vidět zahoření stojanu u Skokana a poté směrem, doprava nahoru mohutné zahoření metanového ventingu ze Skokana od cca času 1:27:


Konec románodomněnek. :x Uvidíme jak moc jsem v tomto mimo od toho co se zjistí.
Stepan
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 465
Reputace: 187
Bydliště: Brno
Registrován: 4.11.2015 20:56
Re: StarShip Hopper

Příspěvek od Stepan »

Napíšu asi klasickou frázi: "Jděte pracovat do SpaceX." Asi je zábavné a i zajímavé dělat takovéhle rozbory, ale myslím že je dělali i ve SpaceX. Možná něco z toho bude pravda, ale většinou je problém někde úplně jinde, kde člověka moc nenapadne (viz Crew Dragon).
todtv
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1331
Reputace: 183
Registrován: 18.11.2018 23:11
Re: StarShip Hopper

Příspěvek od todtv »

I domněnky a postřehy si sem obecně píšeme. Soudy mého románu si pro sebe nechám po oficiálním prohlášení. Vím na vlastní oči co dokáže nejen vzplanutí, ale výbuch většího množství metanu v technologii, i opatření kolem něj. Přece jen se kolem prostor s metanem pohybuji. Lidé si někdy neuvědomí relativně detail, a pak bum a je pohřeb. A prouděním tekutin se částečně také zabývám. I vím jak vypadá požár zblízka a jak se chová, ono se to odkouká hlavně při hašení většího požáru zblízka.
Zde naštěstí, vzhledem k okolnostem, jde jen o zahoření úniků apod.

Co se týče práce ve SpaceX, tak jsem na požadavky koukal. Ale mohl bych tam dělat spíše v podpůrných sekundárních činnostech. Primární vzdělání nemám v tom co by mě tam bavilo rep. táhlo tam jít. Je to vhodnější šspíše pro materiálové inženýři z ČVUT ze strojárny nebo strojírenských konstrukcí. Max bych tam nejblíže mohl dělat v oblasti palivových směsí a jejich reakcí, vodního hospodářství apod. Takže jste se spíše trefil, ale jinak než jste zamýšlel.

Celkově to toto v takových rozměrech i novinka pro SpaceX a potřebují získávat zkušenosti i reálnými testy. S kapalným metanem je horší manipulace než s RP1. Je to vlastnostmi blíže manipulaci s vodíkem. Až to doladí, tak vše poběží hladce. Proto je to také technologický demonstrátor a nikoliv prototyp.
Proto upozorňuji, že v takovém velkém rozsahu za těchto podmínek nejsou v tomto velké praktické zkušenosti.

Odpovědět

Zpět na „Testování“