Stránka 19 z 32

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Napsal: 9.1.2019 22:13
od rorejs
mnauprsk píše:K té Corriolisově síle. To stáčení větru u zemského povrchu je skutečně doleva, a jeho příčinou je tření o zemský povrch = viz https://www.google.com/search?q=p%C5%99 ... 9mgrWubdIM:
Ale to nedělá problém, protože se dá docela dobře spočítat. Problémem zde bude turbulence - http://portal.chmi.cz/files/portal/docs ... zika_2.pdf - od strany 17 , která znamená, že se rychlost a směr větru mění z praktického hlediska náhodně na sekundových škálách. A tření o zemský povrch je zdrojem turbulence, takže ta bývá nejsilnější v jeho blízkosti.
Turbulence způsobené třením o hladinu budou dosahovat maximálně do výšky tří až pětinásobku výšky vln, což za relativně klidného počasí nebude příliš moc. Podstatnější je vliv termiky, protože střídání vzestupných a sestupných proudů "rozhazuje" přechod mezi větry různých směrů do nestejných výšek. A to od nuly, až do mnoha desítek metrů. A nedá se to spočítat ani předvídat, protože ty proudy nevidíte.
Asi se tomu dá taky říkat turbulence, ale ne způsobená třením (alespoň ne přímo). Ale to už je spíš slovíčkaření, v zásadě si rozumíme, ne?

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Napsal: 9.1.2019 22:42
od rorejs
petrsida píše: ale jasně, vždyť v pohodě, neber to jako hádku, ale přečti si to pořádně, i zde se píše, stáčí se do leva

koneckonců další odkazy přidal i mnauprsk, děkuji

a osobně si myslím, že v té plachtařské příručce není úplně dobře popsán důvod toho stáčení

coriolisova síla je strašně slabá, i u tisíc kilometrů velkého útvaru to bude mít malý vliv
ale tenhle efekt můžeš sledovat i u tornáda o průměru 100 m, kde coriolisova síla nepůsobí vůbec

a odkaz, který tu uvedl mnauprsk to popisuje přesně

tím že brzdíš objekt pohybující se po kružnici kolem středu rotace, musí ten objekt klesnout na nižší poloměr, pohybuje se směrem do středu, vlevo od směru pohybu, žádné coriolisovy síly tady nehrají roli, jejich diference jsou na úrovni tahle velkých systémů řádově menší

krásný příklad stejného efektu je sestup družice na nižší orbitu bržděním o atmosféru

v případě velkých systémů a větru s relativně nízkou rychlostí ti i tenhle efekt přebijí turbulence, které bylo možné vidět i na tomto videu

čím je ale rotující systém menší a rotace rychlejší, tím je efekt brždění výraznější a snáz pozorovatelný (tornádo)
Pokud jde o ty směry: "více zleva" anebo "doleva", to je totéž. Znamená to prostě změnu ve smyslu "proti směru hodinových ručiček".
Jinak: Netvrdil jsem, že coirolisova síla je jedinou nebo hlavní příčinou vzniku a existence cyklóny (nebo jakéhokoli víru obecně). Způsobuje ale to, že ta cyklóna má daný a vždycky stejný smysl rotace. A že tedy ten přízemní vítr bude stočený daným směrem.
Ne že bych si na tom nějak moc zakládal, ale to, co jsem napsal na začátku bylo správně. Ve snaze o maximální stručnost jsem to ale hodně zjednodušil, což ve výsledku vedlo k této rozsáhlé debatě.
To jsou takové paradoxy :-)

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Napsal: 10.1.2019 7:38
od Stepan
Podstatnější je, že MR.Steven vyjel zase na moře, pravděpodobně kvůli misi Iridium :) tak snad se už konečně zadaří

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Napsal: 10.1.2019 12:24
od Meybe
Stepan píše:Podstatnější je, že MR.Steven vyjel zase na moře, pravděpodobně kvůli misi Iridium :) tak snad se už konečně zadaří
Už je zase zpět. Nejspíš šlo o nácvik. Každopádně čas na přesun k misi Iridium-8 tu ještě je. ;)

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Napsal: 12.1.2019 20:24
od westfall
Chci se zeptat, zda došlo k pokusu o záchraně nikde jsem si nevšiml žádných zpráv?

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Napsal: 12.1.2019 20:33
od Dugi
Nedošlo, loď ani nevyplula. Dokonce prý ani na krytu v tomto případě nebyly padáky.

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Napsal: 23.1.2019 6:29
od Pospíšil
Sem to říkal ... na dvě půlky stačí jedna loď a dvě sítě. 8-)


Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Napsal: 23.1.2019 9:28
od Trabis
No to mi udělalo radost a trochu zamotalo hlavu ;) . Kryty nejsou pod plachtou na palubě jako když "běžně" je vytáhnou z vody a ani k pokusu o záchranu nemělo dojít, myslím? Je to jen test? Nebo příjezd z ostrého testu- shozu? Nečekal bych ale dvojitou "utajenou" úspěšnou záchranu z 12.1? Datum fotky či nějaké info k ní by nebylo? :Drbe se na hlavě:

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Napsal: 23.1.2019 9:58
od Pospíšil
Fotka je ze včerejška a šlo pouze o test v přístavu - poloviny krytu byly do sítě shazovány jen z jeřábu v doku.

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Napsal: 23.1.2019 10:13
od Trabis
Pospíšil píše:Fotka je ze včerejška a šlo pouze o test v přístavu - poloviny krytu byly do sítě shazovány jen z jeřábu v doku.
výborně a díky ... tak alespoň jedna z dalších "tajemných" přípravků SpaceX rozlousknuta.