Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvekod Geo » 08 led 2019, 08:32

Na tom videu je zajímavé, že padák s krytem chvilku před dosednutím zabočí vpravo. To mne zaujalo, myslíc, že by měl být nějak řízen na určité souřadnice.
Geo
Zájemce o vesmír
Zájemce o vesmír
 
Příspěvky: 96
Registrován: 22 říj 2016, 13:09

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvekod Pospíšil » 08 led 2019, 08:36

Geo píše:Na tom videu je zajímavé, že padák s krytem chvilku před dosednutím zabočí vpravo. To mne zaujalo, myslíc, že by měl být nějak řízen na určité souřadnice.

On samozřejmě JE řízen na určité souřadnice, ale protože je to dost těžký náklad a i na moři dochází v různých výškách ke střihu větru, není lehké to uřídit tak přesně jako při motorickém přistání 1. stupeň F9.
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 4718
Registrován: 22 črc 2012, 18:00
Bydliště: Pardubice

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvekod laik » 08 led 2019, 08:40

Uživatelský avatar
laik
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
 
Příspěvky: 326
Registrován: 19 čer 2016, 07:52

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvekod petrsida » 08 led 2019, 09:24

Co to zase je, to tady budeme druhým korigovat češtinu místo smysluplné diskuse?
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 1467
Registrován: 27 led 2012, 22:17

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvekod jakubv » 08 led 2019, 09:42

je to poměrně složitá úloha, loď je velká, pohybuje se rychle a reakce na řízení má nezanedbatelné dopravní zpoždění
a kryt i když má říditelný padák, tak je tam taky nějaká reakční doba, navíc je to hodně citlivé na přízemní větry

z toho videa je vidět, že se snaží naladit ty reakce na sebe tak, aby se to potkalo v cílovém bodě :-)

A ještě se jim to o pár metru nepovedlo. Vypadá to, že se to navíc navzájem asi ovlivňuje..
-----------------
xx jakubv
Uživatelský avatar
jakubv
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
 
Příspěvky: 341
Registrován: 04 úno 2017, 23:23

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvekod Pospíšil » 08 led 2019, 09:54

Z toho videa bych řekl, že tak ve 30-40 metrech došlo ke směrovému střihu větru, kdy najednou začalo na padák s krytem foukat ostře zleva a proto je tam ta nečekaná zatáčka/snos doprava, kterou se snaží MrSteven kompenzovat a taky ostře uhnul doprava pod padák. Bohužel, ještě ne dostatečně rychle. Vítr je svi*a. :twisted:
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 4718
Registrován: 22 črc 2012, 18:00
Bydliště: Pardubice

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvekod rorejs » 08 led 2019, 12:50

Pospíšil píše:Z toho videa bych řekl, že tak ve 30-40 metrech došlo ke směrovému střihu větru, kdy najednou začalo na padák s krytem foukat ostře zleva...

Ono to není tak neočekávané. Kvůli Coirolisově síle totiž bývá přízemní vítr (na severní polokouli) běžně stočený zhruba o 30 st. zleva. Počítám, že navigátoři manévru tohle vědí, ale problém je v tom, že je těžké odhadnout, v jaké výšce ten střih bude. To totiž záleží na vertikální termice, protože vzestupné proudy vynáší přízemní vítr nahoru, ale v sestupných proudech jde naopak výškový vítr skoro až k hladině.
rorejs
Aktivní nováček
Aktivní nováček
 
Příspěvky: 20
Registrován: 30 čer 2017, 23:37

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvekod petrsida » 08 led 2019, 13:06

rorejs píše:
Pospíšil píše:Z toho videa bych řekl, že tak ve 30-40 metrech došlo ke směrovému střihu větru, kdy najednou začalo na padák s krytem foukat ostře zleva...

Ono to není tak neočekávané. Kvůli Coirolisově síle totiž bývá přízemní vítr (na severní polokouli) běžně stočený zhruba o 30 st. zleva. Počítám, že navigátoři manévru tohle vědí, ale problém je v tom, že je těžké odhadnout, v jaké výšce ten střih bude. To totiž záleží na vertikální termice, protože vzestupné proudy vynáší přízemní vítr nahoru, ale v sestupných proudech jde naopak výškový vítr skoro až k hladině.


něco takového (rozuměj střih u země) coriolisova síla nemůže způsobit
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 1467
Registrován: 27 led 2012, 22:17

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvekod rorejs » 08 led 2019, 13:48

petrsida píše:
rorejs píše:
Pospíšil píše:Z toho videa bych řekl, že tak ve 30-40 metrech došlo ke směrovému střihu větru, kdy najednou začalo na padák s krytem foukat ostře zleva...

Ono to není tak neočekávané. Kvůli Coirolisově síle totiž bývá přízemní vítr (na severní polokouli) běžně stočený zhruba o 30 st. zleva. Počítám, že navigátoři manévru tohle vědí, ale problém je v tom, že je těžké odhadnout, v jaké výšce ten střih bude. To totiž záleží na vertikální termice, protože vzestupné proudy vynáší přízemní vítr nahoru, ale v sestupných proudech jde naopak výškový vítr skoro až k hladině.


něco takového (rozuměj střih u země) coriolisova síla nemůže způsobit


Popravdě může. I když by se asi dalo říci, že nepřímo:
Coirolisova síla způsobuje, že se vítr v cyklóně nebo anticyklóně pohybuje po spirále. Přízemní vítr je ale bržděn o povrch Země (moře) a proto na něj Coirolisova síla působí mnohem méně. Přízemní vítr tedy směřuje víc po radiále. A jsme u toho: přízemní vítr je proto stočený více zleva.
rorejs
Aktivní nováček
Aktivní nováček
 
Příspěvky: 20
Registrován: 30 čer 2017, 23:37

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvekod skeblon » 08 led 2019, 13:56

Tak mne napadlo - nešlo by ten kryt "harpunovat" ve vzduchu? To je obrazně řešeno - prostře vystřelit lano mezi kryt a padák tak, aby se omotalo o lana toho padáku?
Pak už by stačilo jen přitáhnout.
skeblon
Aktivní nováček
Aktivní nováček
 
Příspěvky: 26
Registrován: 04 říj 2016, 21:05

PředchozíDalší

Zpět na Kosmodromy, startovací rampy a přistávací plochy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků