Ještě mě napadla jedna věc, díky které by se mohl ambiciozní plán s návratem celé rakety Falcon podařit.
Když děláte jednorázově použitelnou raketu, tak jí uděláte z běžných dostupných materiálů. Pokud ovšem vyrábíte něco, co vám po prvním použití nemá shořet v atmosféře, pak si můžete dovolit i kvalitnější a lehčí materiály.
Když američané v 80. letech vyvíjeli raketoplán s vědomím jeho vícenásobného použití, mohli použít na jeho výrobu titan. Na jednorázový projekt by to byl velmi drahý špás. Také, když se podíváte na raketoplán, tak je to jeden z největších objektů v poměru velikosti k nosné raketě (v jeho případě k nádrži a SRB)
V dnešní době známe zase nové materiály, které se začínají prosazovat v leteckém průmyslu a sice uhlíkové kompozity.
Představte si raketu, která bude mít v prázdném stavu pouze 20 % hmotnosti současných raket. To je pouze ideální případ, protože všechny komponenty rakety nejdou uhlíkovými kompozity nahradit. Ale myslím si, že i 50% úbytku hmotnosti rakety (vyjma paliva) by bylo velkým úspěchem. Většina komponetů se již jednotlivě realizovala.
Například obal druhého stupně rakety
Vega je z nich vyroben, nebo rovnou celé letadlo (Dreamliner). Nádrže na kapalný vodík byly také vyrobeny a to dokonce už v roce 2003.
Další výhodou je teplotní odolnost. Uhlíkové kompozity běžně odolají teplotám okolo 1000°C. Při speciální úpravě tzv. grafitizaci vydrží až 2000°C. Vždyť také tepelný štít raketoplánu byl tvořen právě uhlíkovými destičkami.
Použitím uhlíkového tepelného štítu by se ušetřila další hmotnost a sice u druhého stupně.
Poslední věcí, proč si myslím, že se uhlíkové kompozity prosadí je neustálý pokles ceny. Průměrné ceny vláken pro letectví se snížily ze 120 US $ v roce 1985 na cca 40 US $/kg na začátku tohoto století.
Vlákna s nižším obsahem uhlíku, s nižší pevností a vlákna z nově vyvíjených prekurzorů (použití např. pro automobilový průmysl) jsou podstatně levnější než vlákna pro letectví. V příštích letech se počítá se snížením průměrné ceny na 15-30 dolarů/kg.
I při dnešních cenách se vyplatí použít uhlíkové kompozity na části jednorázových raket, natožpak vícenásobně použitelných. Space X také naznačila, že o uhlíkových kompozitech bude uvažovat.
zdroje: mmspektrum, bibus.cz, wikipedie