Grasshopper

Informace o zkouškách nových technologiích firmy SpaceX.

Grasshopper

Příspěvekod Dugi » 29 zář 2011, 22:10

Firma SapceX se nevzdává myšlenky na znovupoužívání prvních stupňů raket Falcon. Pokud by bylo možné stupeň zachránit, znamenalo by to snížení již tak neobvykle nízkých cen. Kdo ví, třeba bude jednou podobný obrázek naprosto běžný.

http://www.spacex.com/assets/img/20110929-f9-landing-l.jpg
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 22854
Registrován: 23 říj 2009, 15:36
Bydliště: Jihlava

Re: Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon

Příspěvekod tomas » 01 říj 2011, 11:01

Tady je celá animace startu a návratu jednotlivých stupňů.
Musím se přiznat, že je to oproti dosavadním zvyklostem v raketové technice dost silná káva. Těžko říct o kolik bude muset raketa nést více paliva, aby celou operaci zvládla.
Celý článek si o tom můžete přečíst zde
Uživatelský avatar
tomas
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 4789
Registrován: 02 dub 2011, 23:20

Re: Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon

Příspěvekod Dugi » 01 říj 2011, 11:14

To video vypadá fantasticky! Sám nevím, co z toho mi přijde úžasnější! Možná návrat druhého stupně, protože dát mu tepelný štít a pak s ním motoricky přistát to je skutečně machrovina. V podstatě jediná část, která by se musela vždy vyrobit nová je (kromě tepelného štítu) servisní část Dragonu, jinak vše ostatní by bylo znovupoužitelné!
Každopádně SpaceX už chystá demonstrátor této technologie, který se nazývá Grasshopper (luční koník). Tato novinka se má skládat z imitace prvního stupně (nádrž), jednoho motoru Merlin D a přistávacích nohou. Zatím se sice neví, kdy k testům dojde, známe ale už místo - polygon McGregor v Texasu. Při prvním testu má těleso vystoupat do výšky 200 metrů. Ta se bude stále zvyšovat, až při poslední zkoušce dosáhne 3,5 km.
Jinak další zajímavostí jsou motory lodi Dragon určené k přistání. Jmenují se SuperDraco a SpaceX je chce využít i pro nouzovou záchranu astronautů při startu. Každá pilotovaná kosmická loď s sebou musí při startu nést záchrannou věž, která by ji v případě nouze odnesla pryč. Věž ale něco váží, čímž se snižuje nosnost rakety. Pokud by bale bylo možné k záchraně využít motory, které jsou součástí lodi, nebyla by záchranná věž vůbec potřeba.

Zdroj informací: kosmonaut.cz
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 22854
Registrován: 23 říj 2009, 15:36
Bydliště: Jihlava

Re: Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon

Příspěvekod tomas » 01 říj 2011, 11:34

To umístění motorů na Dragonu mi přijde geniální. Divím se, že to předtím nikoho nenapadlo.
Uživatelský avatar
tomas
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 4789
Registrován: 02 dub 2011, 23:20

Re: Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon

Příspěvekod Lakely » 01 říj 2011, 12:21

To je úchvatná podívaná... SpaceX nám vytrvale dokazuje, jakým směrem by se mohl ubírat pokrok raketových nosičů, že hranice ještě dávno nejsou překonány a že státní agentury dlouho klimbaly na vavřínech. Je to až neuvěřitelné, pokud je takový projekt uskutečnitelný. Zdá se mi, že bude nutná poměrně velká zásoba paliva, které zbrzdí přistání, pokud tedy nebudou kombinovat padákový a brzdný systém, což by nebylo od věci. No, tak snad půjdou stále dál a stále jim to tak půjde, jako doposud.
Vesmír je nekonečný a realita překoná veškeré naše představy.
A. C. Clarke
Uživatelský avatar
Lakely
Správce profilu na FB a G+
Správce profilu na FB a G+
 
Příspěvky: 1027
Registrován: 11 úno 2010, 22:50
Bydliště: Plzeň

Re: Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon

Příspěvekod rebus » 01 říj 2011, 13:18

Tak tohle je fakt ambiciózní, doufám, že taky ukážou, že to jde. Fandím jim hodně! :tlesk:
Uživatelský avatar
rebus
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
 
Příspěvky: 149
Registrován: 25 črc 2011, 16:40
Bydliště: Dačice

Space X

Příspěvekod tomas » 24 říj 2011, 14:01

Ještě mě napadla jedna věc, díky které by se mohl ambiciozní plán s návratem celé rakety Falcon podařit.
Když děláte jednorázově použitelnou raketu, tak jí uděláte z běžných dostupných materiálů. Pokud ovšem vyrábíte něco, co vám po prvním použití nemá shořet v atmosféře, pak si můžete dovolit i kvalitnější a lehčí materiály.
Když američané v 80. letech vyvíjeli raketoplán s vědomím jeho vícenásobného použití, mohli použít na jeho výrobu titan. Na jednorázový projekt by to byl velmi drahý špás. Také, když se podíváte na raketoplán, tak je to jeden z největších objektů v poměru velikosti k nosné raketě (v jeho případě k nádrži a SRB)
V dnešní době známe zase nové materiály, které se začínají prosazovat v leteckém průmyslu a sice uhlíkové kompozity.
Obrázek
Představte si raketu, která bude mít v prázdném stavu pouze 20 % hmotnosti současných raket. To je pouze ideální případ, protože všechny komponenty rakety nejdou uhlíkovými kompozity nahradit. Ale myslím si, že i 50% úbytku hmotnosti rakety (vyjma paliva) by bylo velkým úspěchem. Většina komponetů se již jednotlivě realizovala.
Například obal druhého stupně rakety Vega je z nich vyroben, nebo rovnou celé letadlo (Dreamliner). Nádrže na kapalný vodík byly také vyrobeny a to dokonce už v roce 2003.
Další výhodou je teplotní odolnost. Uhlíkové kompozity běžně odolají teplotám okolo 1000°C. Při speciální úpravě tzv. grafitizaci vydrží až 2000°C. Vždyť také tepelný štít raketoplánu byl tvořen právě uhlíkovými destičkami.
Obrázek

Použitím uhlíkového tepelného štítu by se ušetřila další hmotnost a sice u druhého stupně.
Poslední věcí, proč si myslím, že se uhlíkové kompozity prosadí je neustálý pokles ceny. Průměrné ceny vláken pro letectví se snížily ze 120 US $ v roce 1985 na cca 40 US $/kg na začátku tohoto století.
Vlákna s nižším obsahem uhlíku, s nižší pevností a vlákna z nově vyvíjených prekurzorů (použití např. pro automobilový průmysl) jsou podstatně levnější než vlákna pro letectví. V příštích letech se počítá se snížením průměrné ceny na 15-30 dolarů/kg.
I při dnešních cenách se vyplatí použít uhlíkové kompozity na části jednorázových raket, natožpak vícenásobně použitelných. Space X také naznačila, že o uhlíkových kompozitech bude uvažovat.
zdroje: mmspektrum, bibus.cz, wikipedie
Uživatelský avatar
tomas
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 4789
Registrován: 02 dub 2011, 23:20

Re: Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon

Příspěvekod Dugi » 24 říj 2011, 14:12

Uhlíkové kompozity mají určitě budoucnost a nejen v kosmonautice. Věřím, že SpaceX jich využije. Firma totiž při konstrukcích svých strojů využívá v široké míře nové technolgie - například svařování nádrží třením. Takže i kompozity budou v jejich hledáčku. :)
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 22854
Registrován: 23 říj 2009, 15:36
Bydliště: Jihlava

Grasshoper má zelenou

Příspěvekod Dugi » 13 lis 2011, 17:50

SpaceX dostala povolení k testování technologie Grasshopper. K prvnímu letu by mělo dojít už v prvním čtvrtletí příštího roku. Testy by měly obsahovat 3 fáze:
1) Stroj vystoupá do výšky 73 metrů a po 45 sekundách přistane na místě startu.
2) Charakteristiky budou podobné jako v prvním případě. I zde bude doba testu 45 sekund. Stroj ale vystoupá do výšky 204 metrů - bude jiný tah motoru.
3) V této fázi už demonstrátor vystoupá do výšky, kterou má pod palcem řízení letového provozu. Postupně se bude zvyšovat dostupová výška - 1200 ft, 2500 ft, 5000 ft, 7500 ft až do hodnoty 11500 ft (3505 m). Doba letu má být maximálně 160 sekund.

Zdroj informací: Kosmo.cz příspěvky uživatelů Agamemnon a Mirek Pospíšil
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 22854
Registrován: 23 říj 2009, 15:36
Bydliště: Jihlava

Re: Základní informace o raketách Falcon a lodi Dragon

Příspěvekod indian22 » 13 lis 2011, 23:22

Tak to je prima, jen mě trochu zaráží, že minimálně ten první stupeň neklesá aspoň částečně na padáku, celá jeho cesta se odehrává v atmosféře, je poměrně těžký, tak by se to z hlediska hmotnosti (a o tu jde především) mělo vyplatit.
No uvidíme kudy se bude ubírat další vývoj.
indian22
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 954
Registrován: 07 říj 2011, 10:25
Bydliště: Sušice

Další

Zpět na Testování

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: sima a 2 návštevníků