Grasshopper
- Amper
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 2129
- Reputace: 214
- Bydliště: Plzeň
- Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: Grasshopper
Je potreba si uvedomit ze spoustu veci muzou otestit pri normalnich letech. Protoze pokud bude prvni stupen vybaveny spravnym programem (jsem presvedceny ze IMU uz v sobe ma pro rizeni letu na dostatecne urovni) tak jde jen o to aby nevycucli nadrze uplne do prazdna. Tj. pokud bude nejaka kapacita v rezerve tak nacepujou vic paliva (stejne si myslim ze vezou rezervu) a cestou zpet muzou testovat o sto sest az do situace kdy bude stupen "pristavat" na hladinu more takovou rychlosti ze by stacila na pristani na podvozek. Nevim jak moc jsou motory Merlin navalizovany ale dovedu si predstavit ze v tomdle pripade by stacil na vrsek nejaky nafukovaci limec nebo pristavat do relativne melke vody a budou schopni z toho stupne neco pouzit (jiste ze ne vsechno ale myslim ze titanovym soucastkam nejaka ta chvilka v morske vode asi nejak zasadne neuskodi). Pak doplni nozicky a maj vyrizeno. SpX je vsechno mozny ale rozhodne jim neschazi rozumny pristup (skoro se me chce rict selsky rozum ktery obcas u NASA postradam)
Re: Grasshopper
Ano, však také hned při prvním startu Falcona ve verzi 1.1 chtějí zkusit před dopadem na hladinu zážehem motoru snížit rychlost.
- modelar
- Vesmírný badatel
- Příspěvky: 557
- Reputace: 39
- Bydliště: Slovensko
- Registrován: 4.8.2012 21:40
Re: Grasshopper
"It was going well until it exploded."
Re: Grasshopper
Nepotvrzená informace:
19.4. mělo dojít k dalšímu letu zařízení Grasshopper. Tentokrát údajně do výšky 200 metrů. K vypnutí motoru nedošlo. SpaceX zatím let nepotvrdila.
Zdroj informací: Kosmo.cz příspěvek uživatele Raul
19.4. mělo dojít k dalšímu letu zařízení Grasshopper. Tentokrát údajně do výšky 200 metrů. K vypnutí motoru nedošlo. SpaceX zatím let nepotvrdila.
Zdroj informací: Kosmo.cz příspěvek uživatele Raul
Re: Grasshopper
Během zítřka bychom se mohli dočkat videa!
Let trval zhruba stejně dlouho, jako ten poslední, tedy zhruba 45 sekund. Grasshopper ale vyletěl do výšky cca. 200 - 250 metrů (čekáme na definitivní potvrzení). Nevypnul motor, ale vzhledem k větší výšce a stejnému času byly všechny rychlosti mnohem větší.
Tímto letem by měla být zakončena 2. testovací fáze. V té třetí, která nás čeká už se bude létat do tzv. řízeného vzdušného prostoru- Podle zveřejněných plánů by měly být lety postupně odstupňovány takto - 366 metrů - 762 metrů - 1524 metrů - 2286 metrů a nakonec 3505 metrů. To jsou opravdu velmi smělé plány a já se už teď těším na video z posledního letu. Jen zatím není jisté, zda se bude při prvních leteh ve 3. fázi používat stávající Grasshopper, nebo zda se použije vylepšený Grasshopper2.
Zdroj informací: Kosmo.cz příspěvek uživatele Mirek Pospíšil
Let trval zhruba stejně dlouho, jako ten poslední, tedy zhruba 45 sekund. Grasshopper ale vyletěl do výšky cca. 200 - 250 metrů (čekáme na definitivní potvrzení). Nevypnul motor, ale vzhledem k větší výšce a stejnému času byly všechny rychlosti mnohem větší.
Tímto letem by měla být zakončena 2. testovací fáze. V té třetí, která nás čeká už se bude létat do tzv. řízeného vzdušného prostoru- Podle zveřejněných plánů by měly být lety postupně odstupňovány takto - 366 metrů - 762 metrů - 1524 metrů - 2286 metrů a nakonec 3505 metrů. To jsou opravdu velmi smělé plány a já se už teď těším na video z posledního letu. Jen zatím není jisté, zda se bude při prvních leteh ve 3. fázi používat stávající Grasshopper, nebo zda se použije vylepšený Grasshopper2.
Zdroj informací: Kosmo.cz příspěvek uživatele Mirek Pospíšil
Re: Grasshopper
Máme video!
Let byl do výšky 820 stop, tedy 250 metrů! Celý let probíhal úspěšně (ale ve třicáté vteřině si všimněte, že motor zřejmě sežehl nějakou nečistotu, po které se objevil malý černý obláček). Záběry jsou díky použití vrtulníku přímo úžasné.
Let byl do výšky 820 stop, tedy 250 metrů! Celý let probíhal úspěšně (ale ve třicáté vteřině si všimněte, že motor zřejmě sežehl nějakou nečistotu, po které se objevil malý černý obláček). Záběry jsou díky použití vrtulníku přímo úžasné.
- JosVerstapen
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 187
- Reputace: 0
- Bydliště: Uherské Hradiště
- Registrován: 12.9.2012 15:40
Re: Grasshopper
Geniální video a navíc ta hudba lol, je taky krásně vidět jak koriguje kobylka náklonem poryvy větru (spaliny raketového motoru se ohýbají na jednu stranu).
Takže gyroskopy a motory pracují jak mají.
Takže gyroskopy a motory pracují jak mají.
Re: Grasshopper
Ahoj, zajímá mě jakým způsobem Grasshopper vyrovnává svoji stabilitu, jestli využívá jenom natáčení hlavního motoru nebo si pomáhá motory přídavnými, dále jaké je rozložení váhy rakety, jestli využívájí nejpřirozenější rozložení tak aby bylo těžiště co nejníž a uprostřed nebo zkoušejí nějaký challenge s nerovnoměrným rozložením hmotnosti a nakonec jestli existují limitní hodnoty pro počasí (vítr) v době testu? Jak jinak pokračuje testování této znovupoužitelné metody? Mám na mysli přistání druhého stupně rakety, tepelný štít a tak. Jo a nemá někdo info o zážehu Falconu 9 před pádem do moře u posledního Dragona? Někdo říkal, že se o to mají pokusit, ale zda-li tak učinili to nevím. Trochu jsem se rozepsal, tak sorry...
Re: Grasshopper
Joj, to je otázek, zkusím odpovědět na všechny a na žádnou nezapomenout.
Pokud vím, tak o korekce dráhy se stará jen hlavní motor. Jak už psal JosVerstapen, právě na tomhle videu je to moc pěkně vidět.
Rozložení je klasické, takže těžiště je umístěno nízko, což usnadňuje manévrovatelnost.
Co se limitů větru týče, tak nějaké určitě budou. Osobně si myslím, že to bude srovnatelné s běžnými starty. Pokud fouká vítr rovnoměrně, tak to nevadí. škodlivé jsou samozřejmě nárazy větru, nebo náhlé změny jeho směru. Limitní hodnoty jsou +/- u všech amerických raket stejné, mrkni se třeba na tenhle detailně zpracovaný příspěvek o limitech při startu rakety Antares.
Druhý stupeň je zatím jen v představách. Až se podaří tuhle technologii zavést do praxe, bude se dlouho využívat jen u prvního stupně. Pár let si ještě budeme muset počkat na druhý stupeň. ale tepelný štít by mohl být podobný tomu, který používá Dragon - poloměr mají stejný.
Ten zážeh před dopadem se má uskutečnit až při prvním startu vylepšené rakety Falcon 9 v1.1 s družicí Cassiope, který by se měl uskutečnit v červnu.
Pokud vím, tak o korekce dráhy se stará jen hlavní motor. Jak už psal JosVerstapen, právě na tomhle videu je to moc pěkně vidět.
Rozložení je klasické, takže těžiště je umístěno nízko, což usnadňuje manévrovatelnost.
Co se limitů větru týče, tak nějaké určitě budou. Osobně si myslím, že to bude srovnatelné s běžnými starty. Pokud fouká vítr rovnoměrně, tak to nevadí. škodlivé jsou samozřejmě nárazy větru, nebo náhlé změny jeho směru. Limitní hodnoty jsou +/- u všech amerických raket stejné, mrkni se třeba na tenhle detailně zpracovaný příspěvek o limitech při startu rakety Antares.
Druhý stupeň je zatím jen v představách. Až se podaří tuhle technologii zavést do praxe, bude se dlouho využívat jen u prvního stupně. Pár let si ještě budeme muset počkat na druhý stupeň. ale tepelný štít by mohl být podobný tomu, který používá Dragon - poloměr mají stejný.
Ten zážeh před dopadem se má uskutečnit až při prvním startu vylepšené rakety Falcon 9 v1.1 s družicí Cassiope, který by se měl uskutečnit v červnu.
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10832
- Reputace: 10279
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Grasshopper
Pokud jsou mé informace správné, tak vyrovnávání náklonu pomáhají také cold gas thrusters, tedy plynové trysky na špici GH.Dugi píše:Pokud vím, tak o korekce dráhy se stará jen hlavní motor.
Ano, těžiště je ve spodní polovině GH, ale ne zase až úplně dole, u motorové sekce. Každý stupeň rakety na KPL obsahuje dvě nádrže - dole je menší palivová, nad ní větší s okysličovadlem. Taky GH má při startu a v průběhu letu částečně naplněny obě nádrže, přičemž v horní je víc okysličovadla, než ve spodní paliva. Obě složky se během letu spotřebovávají, takže při přistání je těžiště níže než při vzletu. Orientační množství KPL u testovacího letu GH letos v březnu někdo na NSF nahrubo vypočtem odhadnul na 18 tun.Dugi píše:Rozložení je klasické, takže těžiště je umístěno nízko, což usnadňuje manévrovatelnost.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong