Starship SN3 v Texasu
Re: Starship SN3 v Texasu
Pozn: Nemám presný čas, ale z počiatku bola kúsok omrznutá aj nádrž LOX na úrovni dna. To znamená že s istotou tlakovali spodnú nádrž dopĺňaním LN2 čo nebolo priam šťastné riešenie. Zaujímavé je že to vyzerá na problémy s tlakovaním ktoré mali dlhšie, konkrétne asi hodinu.[/quote]
Pokud si dokážete představit teplotní a tlakové poměry v nádrži LOX, ve které se udržuje tlak dopouštěním a odpařováním LN2, je vám jasné, že to nemohlo skončit dobře. Za takových podmínek se konstantní tlak udržet prostě nedá.
Pokud si dokážete představit teplotní a tlakové poměry v nádrži LOX, ve které se udržuje tlak dopouštěním a odpařováním LN2, je vám jasné, že to nemohlo skončit dobře. Za takových podmínek se konstantní tlak udržet prostě nedá.
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3884
- Reputace: 3051
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Starship SN3 v Texasu
To ano, ty ale nepotřebuješ konstantní tlak, potřebuješ aby neklesl pod určitou mez, to by mělo jít za předpokladu, že správně fungují všechny ventily
Uvidíme, můj osobní tip je zaseklý výpustní ventil
Uvidíme, můj osobní tip je zaseklý výpustní ventil
Re: Starship SN3 v Texasu
Pokud do nádrže plné plynného N2 vpustíš LN2 o teplotě o 50 - 100oC nižší, co se stane? Tlak ti prudce klesne a žádné ventily s tím nic nenadělají.
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3884
- Reputace: 3051
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Starship SN3 v Texasu
jenže tomuhle scénáři neodpovídá probíhající intenzivní venting, pokud by prudce poklesl tlak tímhle způsobem, bylo by to na něm znát (reguluje ho tlakový ventil)
je otázky, kolik by bylo na dně tekutého dusíku a jakou teplotu by měl ten, co doplňuje, ve skutečnosti by jenom mohlo dojít k omezení varu, bez efektu na plynnou fázi (teplotní výměna mezí ni a doplněnou kapalinou je minimální) a to by právě měl regulovat tlakový ventil
ale jinak je pravda, že vaříme z ničeho a scénáře mohly být různé, tudíž mě neber jako zarytého oponenta (je pravděpobné, že nemám pravdu), bohužel nám nezbývá než spekulovat, sám jsem zvědavý na to, co se zvrtlo
je otázky, kolik by bylo na dně tekutého dusíku a jakou teplotu by měl ten, co doplňuje, ve skutečnosti by jenom mohlo dojít k omezení varu, bez efektu na plynnou fázi (teplotní výměna mezí ni a doplněnou kapalinou je minimální) a to by právě měl regulovat tlakový ventil
ale jinak je pravda, že vaříme z ničeho a scénáře mohly být různé, tudíž mě neber jako zarytého oponenta (je pravděpobné, že nemám pravdu), bohužel nám nezbývá než spekulovat, sám jsem zvědavý na to, co se zvrtlo
Re: Starship SN3 v Texasu
Byl jsem pomalejší
Re: Starship SN3 v Texasu
S ohledem na ohřívání a vypařování LN2 muselo odpouštění probíhat stále. V okamžiku havárie v LOX nádrži žádný LN2 nebyl. Je to, vidět na videu, že tam už není ten ojíněný proužek kolem dokola. V té době zřejmě docházelo pouze k ohřevu vypařeného N2, tím zvyšování jeho tlaku a odpouštění. Pokud tam v tomto okamžiku začali přidávat LN2, muselo to vést k poklesu tlaku vlivem skokového snížení teploty až za únosnou mez. (Teplota LN2 -200o a teplota okolí +20o, delta T 220oC, jaký asi musel být teplotní profil v nádrži při takovém rozdilu teplot?)
A při testu prováděný postutp udržování přetlaku dopouštěním LN2 byl prostě špatný a vůbec k němu nemělo dojít. Určitě se to již vícekrát opakovat nebude.
A při testu prováděný postutp udržování přetlaku dopouštěním LN2 byl prostě špatný a vůbec k němu nemělo dojít. Určitě se to již vícekrát opakovat nebude.
Re: Starship SN3 v Texasu
LN2 mohl být v přepážce "u motorů", jen ho bylo tak málo, že nedosahoval až ke stěně a tak nebyla vidět námraza. Jinak s vámi (všemi) souhlasím.
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3884
- Reputace: 3051
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Starship SN3 v Texasu
To je právě to co nevíš, protože nádrž je dole kulatá, tak se tam tekutiny vejde hodně, aniž bys viděl námrazu.jirka4000 píše: V okamžiku havárie v LOX nádrži žádný LN2 nebyl. Je to, vidět na videu, že tam už není ten ojíněný proužek kolem dokola.
musí tam být ventil, který kontroluje tlak v nádrži, to je podle mě nejpravděpodobnější příčina selhání - uvidíme
Re: Starship SN3 v Texasu
Já si jen dovolím připomenout střípek, který v té mozaice může, ale taky nemusí hrát roli. Vzpomeňte si na Elonův tweet, ve kterém psal o problémech ventilů při kryogenních teplotách, kvůli kterým se musela zkouška opakovat. Možná některý selhal i tentokrát - fatálně.
Re: Starship SN3 v Texasu
Asi u těch ventilů bude klasický problém - námraza vody z okolí. Snad nebude problém v tom, že při změnách teploty se různě roztahují části ventilu a buď netěsní nebo se zadře. To by byl trochu "diletantský" ventil když se má používat za takovýchto podmínek.