In-flight Abort test

Informace o zkouškách nových technologiích firmy SpaceX.
Odpovědět
Jardax
Znalec kosmonautiky
Znalec kosmonautiky
Příspěvky: 809
Reputace: 0
Registrován: 2.1.2015 15:33
Re: In-flight Abort test

Příspěvek od Jardax »

petrsida píše:
Jardax píše: Ale jo, vezicka Sojuzu tahne celou sestavu, o tom zadna, ma to akceleraci jako prase. Z toho jsem prave vychazel, ze to maji rusove moc dobre spocitane, a v podstate tretinove az (mozna) sestinove zrychleni pri nouzovem abortu mi prijde hodne zredukovane.
Oni by to na tom Sojuzu netahali, kdyby nemysleli ze je to potreba. Jak se nakonec i presvedcili...
Jinak koncepce Superdraco motoru je naprosto skvela, jen skoda ze neni viceucolova jak bylo puvodne planovano. U vezicky me vzdycky stvala ta mrtva vaha a vyhozeny nepouzity system. Na druhou stranu by mohli CD zase trochu pripostrkavat ISS, kdyz uz to palivo vytahnou nahoru :)
Není to proto, že to musí zvládnout všechno, včetně abortu z nulové výšky a rychlosti? Na to je dimenzovaný motor na TPH a ten se blbě reguluje

ono to navíc táhne hodně věcí, orbitální úsek, návratovou kabinu, aerodynamický kryt, váhu LAS

mají to vychytané, po separaci prvních stupňů LAS odhodí a nouzový únik zajišťují separační motory krytu
No jasne ze jo, z nuly to musi dat se vsim vsudy. A regulace tam je. Maji to vychytane, i kdyz je to TPH. Me naopak prekvapilo, ze v krytech Sojuzu jsou dalsi pomocne motory na tu chvili kdy je vezicka uz pryc a kryt jste ne. Viz ten pred-pred-minuly Sojuz. Cele je to desne slozite a tezke reseni, tolik ruznych motoru a soucasti...
Jardax
Znalec kosmonautiky
Znalec kosmonautiky
Příspěvky: 809
Reputace: 0
Registrován: 2.1.2015 15:33
Re: In-flight Abort test

Příspěvek od Jardax »

Amper píše:taky myslim. Nikdy jsem to nepocital ale zachrana z nuly je napr. u katapultovacich sedacek v letadlech nejnarocnejsi. Protoze krome odneseni do bezpeci musi nabrat jeste dostatecnou vejsku.

Coz je imho dusledek toho proc pri zachrane ve vetsi vysce napali LAS Sojuzu do kosmonautu 20Gcek. V tomdle jsou kapalinove motory s moznosti nejake redukce tahu rozhodne znacnou vyhodou.

A mimochodem - myslim ze toto je duvod proc NASA pozadovala test z rampy. To je totiz nejhorsi mozny scenar i kdyz se to laicky nezda
Taky myslim ze MaxQ je sice narocny, ale z hlediska zachrany je start z nuly narocnejsi. Vysoky tlak vzduchu, dosah tlakove vlny i strepin, nutnost nabrat dostatecnou vysku a jeste timk spravnym smerem.... zadna sranda.
Jinak nemas pravdu, TPH motory jsou v tomhle sice drsne, ale to se da tvarovat profilem zrna, ale jsou predevsim mnohem spolehlivejsi.
Uživatelský avatar
Amper
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2129
Reputace: 214
Bydliště: Plzeň
Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: In-flight Abort test

Příspěvek od Amper »

tvarem zrna nebo kanalu muzes nastavit cely motor ale neudelas to aby zabral jinak na zemi, jinak v MaxQ a jinak po nem. Musis udelat takovy prubeh tahu ktery bude vyhovovat vsem pripadum a dusledkem je pretizeni.

Ohledne spolehlivosti - ja ti nevim, ono to sice vypada ze je to jednoduche, skrtnes sirkou a tradaaaa ale failu tph motoru taky bylo dost - nejvic me skace do hlavy Challenger ,pak urychlovaci blok pro SLS a pokud se nepletu tak za failem Vegy stalo prohoreni dna taky u motoru na tuhe latky.

Ale to bylo vse za behu, jak spolehlive je zapaleni netusim, u hypergolik staci proste nacpat dve latky do trysky a hotovo. Ale jsou tam jine problemy.
Jardax
Znalec kosmonautiky
Znalec kosmonautiky
Příspěvky: 809
Reputace: 0
Registrován: 2.1.2015 15:33
Re: In-flight Abort test

Příspěvek od Jardax »

Nevim jestli to maji rusove aplikovane na Sojuzu, ale dneska se uz bezne dela rizeni TPH motoru tak, ze se hrst vystupnich trysek vice ci mene zakryva tak, aby tahl spravnym smerem a nebo spravnym tahem...
Vetsina armadnich raket kratkeho a stredniho dosahu ma neco podobneho aplikovano, co se tyce startovaci sekvence... ostatne Boeing to ma na Starlineru taky. jak myslis ze nataci celou sestavu aby letela spravnym smerem a pak se spravne rozdelila?

AD spolehlivost - mozna to neni uplne trivialni samo o sobe, ale v porovnani s kapalinovym motorem...?
Uživatelský avatar
Amper
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2129
Reputace: 214
Bydliště: Plzeň
Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: In-flight Abort test

Příspěvek od Amper »

Starliner ma escape na TPH ? Jsem nekde cetl ze maj normalni kapalinovej
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26964
Reputace: 2730
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: In-flight Abort test

Příspěvek od Dugi »

Ano, Starliner má únikové motory LAE na kapalné pohonné látky.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Jardax
Znalec kosmonautiky
Znalec kosmonautiky
Příspěvky: 809
Reputace: 0
Registrován: 2.1.2015 15:33
Re: In-flight Abort test

Příspěvek od Jardax »

Dugi píše:Ano, Starliner má únikové motory LAE na kapalné pohonné látky.
Pardon. Myslel jsem samozrejme ORION.
Furt samej Boeing okolo... :)
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26964
Reputace: 2730
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: In-flight Abort test

Příspěvek od Dugi »

Jasně, to se mi už taky párkrát stalo, takže to plně chápu. ;-)
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
JHošek
Znalec kosmonautiky
Znalec kosmonautiky
Příspěvky: 843
Reputace: 725
Registrován: 18.1.2014 12:35
Re: In-flight Abort test

Příspěvek od JHošek »

Amper píše:failu tph motoru taky bylo dost ..... urychlovaci blok pro SLS
Myslíte OmegA?
https://www.kosmonautix.cz/2019/09/nort ... -anomalie/
Uživatelský avatar
Amper
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2129
Reputace: 214
Bydliště: Plzeň
Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: In-flight Abort test

Příspěvek od Amper »

aha, tak jsem si to pamatoval blbe :-(

Odpovědět

Zpět na „Testování“