Stránka 3 z 42

Re: Raptor

Napsal: 27.9.2016 18:52
od Samo
Chalani kľud vysvetliť ste si to hádam už vysvetlili ;)

Re: Raptor

Napsal: 27.9.2016 19:01
od Jardax
Pospíšil píše:Ty máš vystudované raketové motory? Tak to klobouk dolů. :klaní se: Na jaké univerzitě jsi to dělal?
V případě, že máš všecho o Raptoru nastudováno, tak ti gratuluju, protože asi máš nějaké tajnější zdroje než já. :-D

Taky budeš asi určitě vědět, jakým způsobem mají vyřešeno utěsnení hřidele v obou čerpadlech, prostor mezi turbínou a kompresorem. To je totiž jeden z největších ořechů u těchto motorů a není to vůbec triviální. Hřidel se nesmí přidřit/shořet, ani nesmí propouštět vysokotlakou a horkou směs spalin od turbiny z preburneru na stranu kompresoru čerpajícího vysoce podchlazené palivo nebo okysličovadlo.
Jelikož bude palivový kompresor poháněn turbínou do které půjde předspálená směs 100% paliva + trochu LOX a na druhé straně LOX kompresor bude poháněn turbínou, do které půjde úplně jinak předspálená směs 100% kyslíku s trochou metanu, tak termodynamické poměry v obou čerpadlech budou zcela jiné. Když do toho přidáme různé průtoky, tak absolutně nelze oboje zabezpečit identickým turbočerpadlem.
Mozna sis vsiml, ze jsem to nadhodil pouze jako kacirkou myslenku, ne jako fakt.
Opomel jsi zminit vysoky nepomer teplot mezi palivem a okyslicovadlem, dany regenerativnim chlazenim, ale to nevadi, ja s tim pocital...
Kazdopadne nevidim technicky duvod proc by to neslo, pokud to bude davat ekonomicky smysl. To je ten zakladni uhel pohledu, ne jestli se to tobe nebo komukoliv jinemu zda nebo nezda jako idealni reseni :)

Re: Raptor

Napsal: 27.9.2016 19:10
od Pospíšil
No a já jsem se ti tu kacířskou myšlenku pokusil vyvrátit věcnými argumenty.
Btw. Mnoho tvarově složitých dílů na Raptoru je vyrobeno 3D tiskem. Z hledisky "ekonomie výroby" tedy dvě rozdílná, ale hlavně optimalizovaná čerpadla neznamenají žádný problém.
Jak jsem už jednou psal, hlavními kritérii jsou spolehlivost, výkon a znovupoužitelnost Raptorů.
Toho se dosáhne špičkově vyladěnými komponenty, ne nějakými univerzálními prvky, které nebudou optimální ani pro jeden z účelů.

Re: Raptor

Napsal: 28.9.2016 19:06
od Pospíšil
Pokud mne můj odhad neklame, tak palivové turbočerpadlo by měl být ten separátní agregát vlevo od spalovací kmory, s preburnerem dole. Turbočerpadlo okysličovadla je pak posazeno přímo nad vstřikovací hlavou v ose motoru.
Ruku do ohně za to sice nedám, co je ovšem naprosto evidentní - každé z čerpadel vypadá zcela jinak.



Re: Raptor

Napsal: 29.9.2016 23:04
od Pospíšil
Zdá se, že s odhadem hlavních částí Raptoru jsem ve shodě s několika dalšími uživateli z NSF, kteří se pokusili identifikovat ještě více detailů, nebo dokonce načrtli svou představu vnitřního uspořádání nového motoru.
3D tisk složitých dílů dokáže divy; o to hůř se ale jednotlivé funkční části tohoto slepence identifikují. :Drbe se na hlavě: :roll:
Takže brát s rezervou / bez záruky správnosti. ;)

Obrázek


Re: Raptor

Napsal: 30.9.2016 10:06
od Jardax
Dvoucestne chlazeni? Zajimava myslenka... ackoliv vzhledem k vykonu a velikosti tam musi prohanet palivo skoro 4x rychleji. Hmmmm...

Re: Raptor

Napsal: 3.10.2016 17:24
od Pospíšil
Dva dříve neveřejné snímky Raptoru na testovacím stendu, pořízené teleobjektivem kosmo-fanouška z NSF zpoza hranic testovací základny McGregor. Při focení musel použít 2,5 m prodlužovací tyč, aby foťák dostal do dostatečné výšky a překonal tak terénní val, vychylující spaliny nahoru (a bránící přímému výhledu na testovací stav).

Obrázek

Obrázek

Re: Raptor

Napsal: 4.10.2016 0:24
od Dugi
Cítím, že i tady by bylo potřeba, abych se ozval, byť opět se zpožděním, za což se omlouvám, ale na cestě to nešlo. Chtěl bych Jardaxe poprosit, aby příště nestrhával diskusi do OT roviny. Z věcné úrovně se totiž vybočilo právě tvým příspěvkem o tom, zda je Mirek uražený. Jsi u nás už dost dlouho na to, abys věděl, že podobné reakce tu nemáme ve zvyku a byl bych rád, kdyby to platilo i nadále.
Pokud se podívám na argumenty obou stran, přijde mi ten Mirkův pohled logičtější a reálnější. Stejně tak si myslím, že je dobře, že Mirek všechno podrobně vysvětluje, protože tím neodpovídá jen původnímu tazateli, ale všem, kdo tohle fórum čtou. Stejně tak chválím i vkládání obrázků, které mnoha čtenářům pomohou lépe pochopit celý princip.

Suma sumárum - snažme se držet diskusi na věcné úrovni a nesnižme se k podobnému handrkování. Pokud budete mít kdokoliv v budoucnu potřebu řešit něco osobního s jiným uživatelem fóra, využijte k tomu, prosím, soukromé zprávy, nebo maily. Čtenáři se chtějí dozvědět něco o technice a podobné jízlivé poznámky sem nepatří. Děkuju za pochopení, Jardaxi, je to jen takové přátelské upozornění. ;-)

Re: Raptor

Napsal: 4.10.2016 9:05
od Jardax
Dekuji za pratelske upozorneni, Dugi. Udelam si mentalni poznamku, ze zatimco komentovat emocionalni projevy ostatnich diskuteru je spatne, tak svadet technickou debatu od technickych argumentu k lustrovani vzdelani je v poradku. Abych vedel pro priste... ;)

Re: Raptor

Napsal: 4.10.2016 13:14
od Dugi
Poslední vyjádření k tomuhle tématu. Ano, Mirek Pospíšil udělal to, o čem píšeš. Ale neudělal by to, pokud by nebylo Tvého předchozího popíchnutí. Každá akce má svou reakci. Proto vždycky všem říkám, aby do svých příspěvků nedávali takovéhle jedové trny, jak tomu říkám. Většinou na ně totiž někdo zareaguje stylem „Na hrubý pytel hrubá záplata“ a najednou je věcná diskuse ta tam. Byl bych opravdu rád, kdyby podobných projevů bylo na naše fóru minimum. Tímto končím debatu k tomuhle případu a ve vlákně se bude řešit už jen Raptor. Pokud by měl kdokoliv potřebu pokračovat v debatě, může mi klidně napsat soukromou zprávu. Mou snahou není umlčet cizí názory, ale udržet tady pohodovou a věcnou atmosféru, na kterou jsme všichni zvyklí. :)