Stránka 19 z 42

Re: Raptor

Napsal: 22.7.2019 7:00
od Pospíšil
Tryska s hlavní spalovací komorou Raptoru ve srovnání s Merlinem 1D, vystavené včera na Hyperloop soutěži v Hawthorne.




Re: Raptor

Napsal: 22.7.2019 14:29
od todtv
Dle tvaru vršku spalovací komory je vidět, že kyslíkové turbočerpadlo s přivodem metanu z boku na Raptoru přímo sedí na vršku spalovací komory (O2 turbočerpadlo je demontováno).
Je někde informace zda je vystavené torzo Raptoru SN1-5, tedy po zdestruování při testech vhodné max na tyto výstavy nebo je to nový kousek s číslem vyšším jak 6? Nový letový hardware Raptoru by takto asi venku nevystavovali.

Spalovací komora Raptoru je proti Merlinu relativně menší, sice má cca 2x vyšší výkon, ale pracuje také při vyšším tlaku.

Re: Raptor

Napsal: 26.7.2019 13:57
od Pospíšil
Včerejšek se zapíše do historie kosmonautiky jako den prvního (suborbitálního) letového testu raketového motoru s Full Flow Staged Combustion, jelikož Raptor včera začal létat! :tlesk:

První volný skok Starship Hopperu s jedním Raptorem SN06 trval cca 12 sekund a vystoupal přibližně 20 m vysoko, jak bylo plánováno.
Další testovací skoky přibližně za týden.


Re: Raptor

Napsal: 2.8.2019 11:35
od Pospíšil
Ze včera zveřejněné EIA pro starty SS/SH na 39a máme k dispozici také pár rozměrů trysky Rapror.
https://netspublic.grc.nasa.gov/main/20 ... arship.pdf
Originální míry v palcích, můj překlad s přepočtem na centimetry.

Raptor Nozzle Characteristics
Charakteristiky trysky Raptoru

Throat Radius (in) 4.362
Poloměr hrdla (cm) 11,1

Downstream radius of curvature (in) 1.309
Poloměr výstupního zakřivení (cm) 3,32

Tangency angle (deg) 32.0
Tangenciální úhel

Nozzle lip exit angle (deg) 6.0
Výstupní úhel okraje trysky

Nozzle exit diameter (in) 51.226
Výstupní průměr trysky (cm) 130,11

Nozzle throat to exit length (in) 60.06
Délka trysky od hrdla po výstup (cm) 152,55

Re: Raptor

Napsal: 1.9.2019 19:10
od Samo
Nová podrobná fanúšikovská schéma motoru raptor. Ako vidieť objavujú sa v schéme aj héliové a dusíkové armatúry tá dusíková slúži na preplach systému a héliová roztáča turbíny. COPV sa teda nezbavia úplne autogénnym tlakovaním len výrazne znížia počet. Tak isto zaujímavé sú 4 prepady z toho sú 2 pre preplach a chladenie tzv. "engine chill" ako to poznáme zo štartov F9. Ďaľšie 2 sú z hydrostatických ložísk či skôr separátorov medzi turbínami a pumpami rovnako pre metán aj kvapalný kyslík. V schéme rovnako nechýba ani hydraulický akutátor v pravo. Pozor je to len ako by to mohlo fungovať na základe autorových vedomostí a dostupných faktov, realite sa to zhodovať nemusí.



https://www.reddit.com/r/spacex/comment ... 26_gimbal/

Re: Raptor

Napsal: 1.9.2019 20:34
od Pospíšil
Samo píše:Pozor je to len ako by to mohlo fungovať na základe autorových vedomostí a dostupných faktov, realite sa to zhodovať nemusí.
No právě... po grafické stránce moc fajn, ale to je právě na tom to matoucí.
Za posledních několik hodin ruský autor vydal už třetí update/opravu a některé parametry má stále chybně, například rozsah tahu 25-100% je nesmysl, redukce tahu bude jen někam k 50%, atd.

Re: Raptor

Napsal: 16.9.2019 10:13
od Pospíšil
Na veřejné části NSF se objevil tento snímek Raptoru z Boca Chica ve velkém rozlišení. Přidávám ho sem jako studijní materiál pro ty, kdo by si chtěli trošku potrénovat představivost a případně poopravit schéma motoru o dva příspěvky výše. V té změti trubiček, hadiček a kablíků aby se čert vyznal... :)


Re: Raptor

Napsal: 22.9.2019 18:26
od Pospíšil
Rapror dnes v BC před instalací do SS Mk1 ve srovnání s lidskou postavou. Tento kus SN vysší než 6, je evidentně skromější co se drátů, trubiček a hadiček týče. Zřejmě u něj už není třeba sledovat tolik parametrů.


Re: Raptor

Napsal: 2.10.2019 7:51
od jakubv
Elon se zase v noci trochu rozpovídal o Raptoru a ostatně celé vlákno je zajímavé
https://twitter.com/elonmusk/status/1179107539352313856
Raptor cost is tracking to well under $1M for V1.0. Goal is <$250k for V2.0 is a 250 ton thrust-optimized engine, ie <$1000/ton

cena za verzi Raptoru V1.0 je pod 1M USD, vezer V2.0 bude mít cenu okolo 250k USD a tah 250T, tj cena pod 1000USD na tunu.

Re: Raptor

Napsal: 2.10.2019 8:03
od Amper
cena RD-180 je cca $10M a pokud jsem se nekde nesekl tak vychazi 24 tisic na tunu. Uz ted vychazi ty 2.3 raptory nutne pro tah odpovidajici RD-180 (ktery je dvoukomorovy takze "defacto" je to zastavbove velmi podobne) na 1/3 ceny za "levny" rusky motor.

Cenu BE-4 se me nepovedlo najit