Stránka 2 z 42

Re: Raptor

Napsal: 26.9.2016 20:44
od kopapaka
Jardax píše:Napada me takova kacirska otazka... ty dve turbiny pro metan a kyslik jsou stejne a lisi se jen otackami, nebo dela SpaceX dve velikosti turbin...?
Pokud seka vsechny na jedne vyrobni lince, je to dost mazacky...
Mám takový pocit že SpaceX turbíny kupuje...
http://www.barber-nichols.com/products/ ... turbopumps

Re: Raptor

Napsal: 27.9.2016 13:46
od Pospíšil
kopapaka píše:
Jardax píše:Napada me takova kacirska otazka... ty dve turbiny pro metan a kyslik jsou stejne a lisi se jen otackami, nebo dela SpaceX dve velikosti turbin...?
Pokud seka vsechny na jedne vyrobni lince, je to dost mazacky...
Mám takový pocit že SpaceX turbíny kupuje...
http://www.barber-nichols.com/products/ ... turbopumps
Myslím, že od Barber-Nichols brali turbočerpadla jen u nižších verzí Merlinu. U poslední verze M1D a možná už i u M1C měli, pokud mě paměť neklame, vlastní čerpadlo. U Raptoru bych to viděl na 100% vlastní vývoj a výrobu všech komponent, snad kromě nějakých malých trubiček a spojovacího materiálu.

Re: Raptor

Napsal: 27.9.2016 14:18
od Jardax
Ja si umim predstavit turbocerpadlo navrzene pro metan, a zpomalene mensi spalovaci komorou na ctvrtinu otacek, proc ne... tomu cerpadlu je relativne jedno jak rychle podava, jestli ma 100k nebo 25k za minutu.

Re: Raptor

Napsal: 27.9.2016 16:25
od Pospíšil
Jardax píše:Ja si umim predstavit turbocerpadlo navrzene pro metan, a zpomalene mensi spalovaci komorou na ctvrtinu otacek, proc ne... tomu cerpadlu je relativne jedno jak rychle podava, jestli ma 100k nebo 25k za minutu.
Tak to určitě čerpadlu jedno není. Motor Raptor pracuje s "full-flow staged combustion cycle", tedy s uzavřeným stupňovitým spalovacím cyklem paliva i okysličovadla. Každé z turbočerpadel je poháněno jinou pohonnou směsí ze separátního preburneru a bude dodávat dvě různé kapaliny s jinými hustotami, teplotami, průtoky, a tlaky.
To rozhodně nelze řešit nějakým jedním "univerzálním" čerpadlem, ale vyžaduje to optimalizovanou konstrukci turbočerpadla pro každou ze dvou větví pohonné směsi, a to obzvláště u motoru, který má pracovat mnohanásobně opakovaně a po dobu několika desítek let, což se právě u Raptoru požaduje.

Obrázek

Re: Raptor

Napsal: 27.9.2016 18:13
od Jardax
No prave proto, ze bude pracovat s velmi podobnym materialem v obou vetvich, a spalovaci cyklus je naprosto identicky, az na objemy a pomery, tak to dava smysl.
Nemusis nutne vysvetlovat zakladni charakteristiky ani to plevelit obrazky, tohle vsechno uz vsichni videli, cetli a vedi :)
To je ostatne duvod proc me to napadlo. Kdyby se jednalo o naprosto rozdilne postupy, neresim to.

Re: Raptor

Napsal: 27.9.2016 18:22
od Pospíšil
Jardax píše:Nemusis nutne vysvetlovat zakladni charakteristiky ani to plevelit obrazky, tohle vsechno uz vsichni videli, cetli a vedi
Drzost ti rozhodně nechybí.
V čem budeš asi slabši je termodynamika, hydro/aerodynamika, chemie a nauka o materiálech.
Mohl bych se zeptat na tvou profesní odbornost, nebo dokončené vzdělání?

Re: Raptor

Napsal: 27.9.2016 18:25
od Jardax
Aleale, dotceny? Procpak? Ja jsem strojar, co ty?

Re: Raptor

Napsal: 27.9.2016 18:28
od Pospíšil
Jardax píše:Aleale, dotceny? Procpak? Ja jsem strojar, co ty?
Taky strojař, konstrukce letadel na VUT/LÚ. Co ty?

Re: Raptor

Napsal: 27.9.2016 18:32
od Jardax
Ja to jenom vystudoval.
Nicmene drzy jsi rekl bych spise ty, kdyz apripori predpokladas, ze nevim o cem mluvim a mas potrebu mi vysvetlovat jak ten motor funguje... kdyz to visi n webu uz nejakou dobu a ASI jsem to uz videl a ASI mam predstavu jak to funguje, kdyz to komentuju, ne?
Anebo ty vyznavas takovy ten nadrazeny pristup, ze jsou vsichni blby a jenom ty budes letadlo...?

Re: Raptor

Napsal: 27.9.2016 18:49
od Pospíšil
Ty máš vystudované raketové motory? Tak to klobouk dolů. :klaní se: Na jaké univerzitě jsi to dělal?
V případě, že máš všecho o Raptoru nastudováno, tak ti gratuluju, protože asi máš nějaké tajnější zdroje než já. :-D

Taky budeš asi určitě vědět, jakým způsobem mají vyřešeno utěsnení hřidele v obou čerpadlech, prostor mezi turbínou a kompresorem. To je totiž jeden z největších ořechů u těchto motorů a není to vůbec triviální. Hřidel se nesmí přidřit/shořet, ani nesmí propouštět vysokotlakou a horkou směs spalin od turbiny z preburneru na stranu kompresoru čerpajícího vysoce podchlazené palivo nebo okysličovadlo.
Jelikož bude palivový kompresor poháněn turbínou do které půjde předspálená směs 100% paliva + trochu LOX a na druhé straně LOX kompresor bude poháněn turbínou, do které půjde úplně jinak předspálená směs 100% kyslíku s trochou metanu, tak termodynamické poměry v obou čerpadlech budou zcela jiné. Když do toho přidáme různé průtoky, tak absolutně nelze oboje zabezpečit identickým turbočerpadlem.