Stránka 4 z 42

Re: MCT - Mars Colonial Transporter

PříspěvekNapsal: 09 bře 2014, 22:32
od Agamemnon
áno, približne áno...

z ťahu sa dá určiť celková štartovacia hmotnosť... z toho sa dá cca určiť hmotnosť paliva...
už len treba urobiť odhad na to, čo bude v prvom a čo bude v druhom stupni...
potom sa dá nosnosť dopočítať v pohode

Re: MCT - Mars Colonial Transporter

PříspěvekNapsal: 09 bře 2014, 22:41
od petrsida
Jasně, rozumím, celkovou architekturu nezvěřejnili

pokud by ale postupovali podle logiky F9, tak by druhý stupeň táhl stejný jeden motor (??)


odvození startovací hmotnosti vychází z předpokladu, že přebytek tahu na počátku startu není moc velký?

Pak by ta raketa mohla mít něco kolem 4000 tun? Odpovídá to?

Re: MCT - Mars Colonial Transporter

PříspěvekNapsal: 09 bře 2014, 22:58
od Pajos
Na předešle strance se přece píše že motor se ma jmenovat Raptor, je tam i odkaz na nsf

předpokládám že to bude ten na metan, o kterem Elon Musk parkrát už mluvil

Re: MCT - Mars Colonial Transporter

PříspěvekNapsal: 09 bře 2014, 23:21
od rexino
V angličtine moc dobrý niesom ale v tom článku vidím že je tam Raptor uvádzaný s ťahom 4,5 MN to znamená že ak máme 9 motorov na prvom stupni tak to tvorí 40,5 MN ťahu čo vie viniesť 4050 ton nákladu. Samozrejme musí to byť menej kedže musí tam mať "rezervu na zdvih". Tu to ale porovnávať je dosť ťažké. Taká N1 mala ťah 50MN a váhu "len" 2735 ton čiže mala k dobru takmer polovicu ťahu čiže nejakých 2265 ton ťahu. Saturn V zas ma ten rozdiel ťah a váha "iba(oproti N1)" 600 ton. Samozrejme pri N1 sa zrejme aj počítalo s tým že pár motorov nepôjde. Taký SLS bude mať viac než 1000 ton "k dobru" (ale samozrejme opäť to je iné palivo, iná hustota, hmotnosť atď....). Tam to je ale trocha iný prípad kedže sa používajú boostre a tie potrebuju dodať trocha viac rýchlosti aby vodíkové motory pracovali až mimo atmosféru prakticky. Takže zoberme si že cca spriemerujem 800 ton bude mať ťah navyše. To znamená že raketa bude vážiť 3200 ton. Tu teraz ide o to či bude mať raketa 2 alebo 3 stupne a hlavne s akým palivom bude horný stupeň pracovať. Predpokladám ale že nosnosť rakety sa bude pohybovať niekde okolo 150t. Samozrejme ale nepočítam hmotnosť paliva atď to je len veľmi amatérsky odhad + nepočítam s Isp metánu, jeho hustotou atď. to je tak hrubý odhad že každý odborník sa búcha o stenu keď to číta :lol: ale približne tak by to mohlo byť :Drbe se na hlavě: :krčící rameny:

Re: MCT - Mars Colonial Transporter

PříspěvekNapsal: 10 bře 2014, 00:23
od AlesH
150 tun na LEO mi připadá jako dobrý počáteční odhad. Pokud si tu raketu zhruba nasimuluju na svojí stránce http://mek.kosmo.cz/zaklady/vypocty.htm (dole), tak se dokážu dostat i nad 170 tun nosnosti na LEO, ale ten můj simulační skript bývá dost optimistický, takže realisticky bych raději zůstal někde u 150 tun na LEO (je to asi minimum, co by ta raketa měla dokázat).

Z těch mých hrubých simulací mi taky vychází, že na přeletovou dráhu k Marsu (po TMI) by taková raketa dostala možná i méně, než 40 tun (pokud by byla jen dvojstupňová a neměla kyslíkovodíkový horní stupeň). Pro "koloniální transport" je to docela málo, ale provozovat by se to tak určitě dalo :)

Re: MCT - Mars Colonial Transporter

PříspěvekNapsal: 10 bře 2014, 09:20
od Agamemnon
@rexino:
rozlisuj nosnost, hmotnost a pod.

@nosnost:
simulacie (nie moje) davaju 174 t pri startovacej hmotnosti cca 3300 t...
mne sa to simulovat nechce - musel by som upravit svoj kod prv a na to nemam cas momentalne...

Re: MCT - Mars Colonial Transporter

PříspěvekNapsal: 10 bře 2014, 12:21
od petrsida
Kluci díky, takhle mi to úplně stačí, je to docela pecka, pokud by se jim to povedlo, tak klobouk dolů

proti SLS by to byl víc jak dvojnásobek základní verze


ještě k nosnosti k Marsu, pokud jsem ten anglický článek dobře pochopil, tak konečný MCT by měl být v konfiguraci, jako Falcon Heavy, což by zase dalo zcela jiné číslo


a v tomhle světle dává smysl snaha o návrat stupňů, který snižuje nosnost, u takhle obří rakety by ten efekt na snížení ceny byl mnohonásobně výraznější a ztráta nosnosti by tolik nebolela

k tomu i volba paliva - jasně tam píšou, že jde o to snížit nároky na údržbu před znovupoužitím

tož teď už nám zbývá jenom doufat, že to opravdu zrealizují, zatím se nedočkavě těším aspoň na FH

Re: MCT - Mars Colonial Transporter

PříspěvekNapsal: 10 bře 2014, 12:45
od rexino
No SpaceX podľa mňa aj keď sa im strašne nechce musia začať vyvýjať aj lh/lox horný stupeň a to dvojnásobne ak chcú jeho návrat. Aj keď nechápem ako chcú vyriešiť že chcú vrátiť na zem stupeň ktorý urýchli loď na 2. kozmickú k Marsu, keďže to bude dosť náročné na palivo. Takisto aj pre FH, ak s ním chcú počítať pri zásobovaní Marsu potrebovali by v druhom stupní niečo účinnejšie ako kerolox.

Re: MCT - Mars Colonial Transporter

PříspěvekNapsal: 10 bře 2014, 13:22
od Agamemnon
@petrsida:
ten MCT v heavy configu... dava nejakych 560 t nosnost pri trochu menej ako 11000 t startovacej hmotnosti... rovnaka simulacia ako predtym...

Re: MCT - Mars Colonial Transporter

PříspěvekNapsal: 10 bře 2014, 14:53
od petrsida
Díky moc: to je pořádná pecka ...


Rexino: tady je asi třeba zapomenout na lineární architekturu, v rámci šetření při pravidelných letech by se mnohem víc vyplatil pendlující transportér, ke kterému by startovalo ze Země jenom palivo a náklad


ale to už se dostáváme do oblasti SciFi

když do deseti let zrealizují tu menší verzi, tak to samo o sobě bude něco úžaného