MCT - Mars Colonial Transporter

Informace o vývoji a změnách na poli nosičů a kosmických lodí firmy SpaceX

Re: MCT - Mars Colonial Transporter

Příspěvekod MartinH » 22 říj 2016, 18:43

Předem se omlouvám za hodně dlouhý příspěvek, ale komentuji několik příspěvků a přišlo mi to takto vhodnější, než psát několik příspěvků pod sebe.

mnauprsk píše:Zajímavá myšlenka, ale nevím, jestli ještě bude ISS, až bude v provozu ICT. A potom možná bude efektivnější a levnější dělat pokusy přímo v ICT na oběžné dráze, než udržovat při životě ISS a řešit dokování ICT u ní.

Některé pokusy jsou dlouhodobé a vyžadují stálou stanici na orbitu, proto myslím bude stále potřeba ISS či jení nástupce. Navíc pokaždé sebou tahat nahoru vybavení které lze používat dlouhodobě (některé vědecké přístroje, postele, atd.) mi přijde zbytečné. Výhodnější je dokování a přenechání ušetřeného nákladu třeba zásobám či vědeckým experimentům.

Pospíšil píše:Ano, je to jistě velmi lákavá představa, vynést na LEO celou vědeckou stanici s posadkou a zásobami na dejme tomu 3-6 měsíců, udělat v mikrogravitaci spoustu vědy a pak s tím celým sednout znovu na zem.
Vyloučit se to nedá, nicméně SpX s těmito velkokapacitními loděmi chce primárně létat na Mars a že by měli finance na nějaký exemplář navíc, poletující dlouhodobě pouze na LEO, na to bych moc nesázel.
Ale, ... nikdy neříkej nikdy. 8-)

Však finance mít nemusí, tu loď by zaplatili jiní (ti co chtějí dělat tu vědu). SpaceX by jen vydělala na již jednou vyvinuté technologii a zajistila si tak další starty pro BFR.

jregent píše:
nevím, jestli ještě bude ISS, až bude v provozu ICT

Vznikne nová ISS spojením několika ICT 8-)

To si nemyslím, ICT je o znovupoužitelnosti, takhle by se jim hromadili znovupoužitelné lodě na orbitu a to by bylo dost drahé.
MartinH
Zájemce o vesmír
Zájemce o vesmír
 
Příspěvky: 56
Registrován: 26 dub 2016, 23:06

Re: MCT - Mars Colonial Transporter

Příspěvekod Navi » 22 říj 2016, 18:51

MartinH píše:Některé pokusy jsou dlouhodobé a vyžadují stálou stanici na orbitu, proto myslím bude stále potřeba ISS či jení nástupce. Navíc pokaždé sebou tahat nahoru vybavení které lze používat dlouhodobě (některé vědecké přístroje, postele, atd.) mi přijde zbytečné. Výhodnější je dokování a přenechání ušetřeného nákladu třeba zásobám či vědeckým experimentům


Z dnešního pohledu je určitě výhodnější stále dokola nahoru netahat podpůrné systémy. Ale pokud se cena za vnesený kilogram diametrálně změní, může se změnit i toto.
Uživatelský avatar
Navi
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
 
Příspěvky: 390
Registrován: 20 črc 2013, 18:45

Re: MCT - Mars Colonial Transporter

Příspěvekod Malky » 22 říj 2016, 19:02

Ikdyž by stanice z MCT mělo zůstat na vždy na orbitě, a tudíž by byla potřeba zaplatit její úplnou cenu, tak se to pořád vyplatí, v porovnání s tím, kolik stála ISS. To cenu samozřejmě nebude platit SpaceX, ale někdo jiný, možná NASA, možná nějaká soukromá firma, univerzita nebo tak... A aby se nahoru netahaly znovu a zas ty samé věci, na to existuje jednoduché řešení, jedna MCT bude stanice, navždy na orbitu (a může na to být optimalizována - odstraněním sedaček apod. co jsou potřeba jen na start a přistání - nemyslím zas nějakou výraznou přestavbu, čímž by se zvýšila cena), druhá MCT bude zásobovací. Pokud se podaří ty plány (hlavně cenu) realizovat tak jak si představují, k tomuhle nepochybně dojde.
"Lidé obvykle věří, že uspokojivá budoucnost vyžaduje návrat k idealizované minulosti, k minulosti, jaká ve skutečnosti nikdy neexistovala."
Frank Herbert - Božský Imperátor Duny
Malky
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
 
Příspěvky: 288
Registrován: 28 bře 2014, 22:26

Re: MCT - Mars Colonial Transporter

Příspěvekod Pospíšil » 23 říj 2016, 15:34

Jeden mladý student architektury si z cvičných důvodů zadal úkol navrhnout "ubytovací kapacitu" v meziplanetární lodi ITS. Ze zveřejněných údajů věděl, že SpX hodlá přepravovat cca 100 pasažérů ve dvou obytných patrech přetlakové části lodi. Sám přiznává, že nemá hlubší technické (strojařské/aerokosmicko inženýrské) vzdělání a znalosti, takže v jeho studii bychom hledali mnoho prvků zajištění podpory života a další nezbytnosti pro kosmické lety marně, nicméně na studenta je to myslím pěkný počin a zajímavý dizajnerský návrh.
Ještě podotknu, že jednomístné kajuty navrhnul pro využití jak při startu >1 g, přeletu - 0 g, tak i pro pobyt ve snížené gravitaci Marsu - 0,38 g. Proto ty klasicky vyhlížejíci postele, nafukovací matrace a "deky".

https://i.imgur.com/0Hajtqv.jpg

https://i.imgur.com/iHecu7Y.jpg

https://i.imgur.com/PHluovL.jpg

https://i.imgur.com/XfIQhiz.jpg

https://i.imgur.com/4Dy138J.jpg

https://i.imgur.com/bx02FmC.jpg

https://i.imgur.com/MtybCmP.jpg
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 6013
Registrován: 22 črc 2012, 19:00
Bydliště: Pardubice

Re: MCT - Mars Colonial Transporter

Příspěvekod MartinH » 23 říj 2016, 19:10

Navi píše:Z dnešního pohledu je určitě výhodnější stále dokola nahoru netahat podpůrné systémy. Ale pokud se cena za vnesený kilogram diametrálně změní, může se změnit i toto.
Zajímavá myšlenka, pokaždé by se mohlo letět na jinou dráhu (třeba mimo ochranu magnetickým polem Země), něco potobného tu už bylo v podobě raketoplánu a evropského vědeckého modulu. Stejně cena za kilogram bude dosti vysoká (také na chatu pokaždé nestěhujete postel atd... a to bude o několik řádů levnější doprava) a pak ten dlouhodobý výzkum. Možná se budou obě metody kombinovat... Stálá stanice plus vědecké lety mimo stanici, pokud to budou vyžadovat experimenty.

Malky píše:Ikdyž by stanice z MCT mělo zůstat na vždy na orbitě, a tudíž by byla potřeba zaplatit její úplnou cenu, tak se to pořád vyplatí, v porovnání s tím, kolik stála ISS. To cenu samozřejmě nebude platit SpaceX, ale někdo jiný, možná NASA, možná nějaká soukromá firma, univerzita nebo tak... A aby se nahoru netahaly znovu a zas ty samé věci, na to existuje jednoduché řešení, jedna MCT bude stanice, navždy na orbitu (a může na to být optimalizována - odstraněním sedaček apod. co jsou potřeba jen na start a přistání - nemyslím zas nějakou výraznou přestavbu, čímž by se zvýšila cena), druhá MCT bude zásobovací. Pokud se podaří ty plány (hlavně cenu) realizovat tak jak si představují, k tomuhle nepochybně dojde.
Nemyslím si, že přestavba by byla tak jednoduchá... Například ITC bude nejspíš celou dobu letu natočená motory ke Slunci a tudíž nepotřebuje natáčecí solární panely, kdežto orbitální stanice nejspíše podobně jako ISS bude orientovaná bůči Zemi a tudíš se musí panely natáčet. Navíc u stanice nepotřebujete tvar pro návrad do atmosféry a tak může být větší (konfortnější) a bez tepelného štítu.
MartinH
Zájemce o vesmír
Zájemce o vesmír
 
Příspěvky: 56
Registrován: 26 dub 2016, 23:06

Re: MCT - Mars Colonial Transporter

Příspěvekod Pospíšil » 23 říj 2016, 22:39

Od dnešní půlnoci bude na redditu probíhat AMA (ask me anything) s Elonem na téma ITS.
Nevím, jestli do té doby vydržím ponocovat, ale zítra by určitě mohlo být hodně nových témat k diskusi. :)
Naposledy upravil Pospíšil dne 23 říj 2016, 22:55, celkově upraveno 2
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 6013
Registrován: 22 črc 2012, 19:00
Bydliště: Pardubice

Re: MCT - Mars Colonial Transporter

Příspěvekod Dugi » 23 říj 2016, 22:43

Pokud bys měl čas a chuť, nebránil bych se ani tomu, pokud bys své dojmy zhmotnil do podoby článku pro blog. :-)
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 23224
Registrován: 23 říj 2009, 15:36
Bydliště: Jihlava

Re: MCT - Mars Colonial Transporter

Příspěvekod Raul » 24 říj 2016, 08:39

Prozatím tedy otázky a odpovědi z r/SpaceX AMA kampaně s EM zpracované do následujících grafik.

http://imgur.com/a/NlhVD
Uživatelský avatar
Raul
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 777
Registrován: 11 čer 2012, 09:41
Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: [email protected]

Re: MCT - Mars Colonial Transporter

Příspěvekod Raul » 24 říj 2016, 14:18

Raul píše:Prozatím tedy otázky a odpovědi z r/SpaceX AMA kampaně s EM zpracované do následujících grafik.

http://imgur.com/a/NlhVD


... a pro neangličtináře i volný překlad

Současný plán:
1. RedDragon mise zpočátku k ověření způsobu přistání a nalezení nejlepšího způsobu těžby vody pro Sabatierovu reakci.
2. První starty ITS (Heart of Gold) budou hlavně nákladní lety za účelem vybudování palivové základny.
3. První lety s menší posádkou s vybavením pro výstavbu prvotní obytné základny a dokončení palivové základny.
4. Snaha zdvojnásobení počtu letů každé 26 měsíční okno do doby, než marsovská základna-město začne být schopna soběstačného rozvoje.

Co se týče dalšího vývoje Raptoru, zaměření na vývoj nových slitin extrémně odolných vůči oxidaci, tj. hlavně v na kyslík bohatém prostředí horkých plynů kyslíkového turbočerpadla, operující s tlakem spalovací komory 300bar.
Turbočerpadla (zmenšeného) Raptoru při zkušebním zážehu sice nevykazovaly opotřebení, ale stále je zde prostor k optimalizaci.


Zásadní otázkou je těsnící schopnost LOX nádrže z uhlíkových vláken za použití autogenního tlakování ohřátým kyslíkem a také oxidační vlastnosti samotného uhlíku v tomto prostředí. Téměř jistě bude potřeba aplikace nějakého druhu inertní vrstvy na vnitřní straně nádrže - ideálně nastříkané. Nebo pokud bude třeba, tenkých plátů určité slitiny svařených uvnitř nádrže.
Letová nádrž by měla být o něco delší než představený prototyp. Průměr by ale měl být už zachován.
Při výrobě prototypu uhlíkové nádrže byly použity nejmodernější vlákenné vrstvy. Teoreticky by měly dobře těsnit kryogenické palivo i bez dodatečného dotěsňování, což naznačily i první testy.
V nejbližších týdnech by se měl také provést test natlakování až na 2/3 maximální meze, který by měl být uskutečněn na plovoucí plošině.

Na otázku, zda některou technologii považuje Musk za již zvládnutou, odpověděl že snad nastartování motorů. :)


Detaily obytné sekce lodi ITS (interně stále používaný název BFR/BFS) budou zveřejněny až tak za rok či dva.

Konstrukce lodi ITS by měla při vstupu do atmosféry odolávat přetížení nominálně 5g s maximem až 20g. Booster nominálně 20g s maximem možná až 30-40g .
Při vstupu do atmosféry by mělo být klopení a klonění ITS (loď i tanker) řešeno pomocí dělených aerodynamických klapek (pravděpodobně tedy na způsob evropské IXV). Pomocí RCS tedy pouze zatáčení.
Samotné motorické přistání pak opět samozřejmě s přetížením, bez zbytečného visu.


První stupeň ITS by také díky nižšímu poměru váhy k objemu, měl ve srovnání s F9 do atmosféry vstupovat i méně razantně.

V nádržích ITS boosteru i lodi jsou umístěny malé kulové nádrže pro palivo určené pro přistání. Měly by tak zajistit lepší tepelnou izolaci, zamezit přelévání paliva, nebo nutnost tlakování hlavní nádrže. V případě LOX prvního stupně by pak tuto funkci mělo plnit samotné přívodní potrubí.


Ohlášená finální verze F9, plánovaná na příští rok, by měla obsahovat několik modifikací, z nichž ta hlavní bude opět zvýšený tah a vylepšené přistávací nohy.
Tato finální verze by měla mít tedy ještě vyšší výkon a učená k ještě snadnější znovupoužitelnosti, která by mohla být s plánovanou údržbou a pečlivou kontrolou prakticky nekonečná. Tato verze interně nese označení Falcon 9 Block 5, její výroba by se měla spustit za 3 měsíce a první lety za 6-8 měsíců. Nemá tedy moc smysl testovat předchozí verze více než na několik znovupoužití.
Uživatelský avatar
Raul
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 777
Registrován: 11 čer 2012, 09:41
Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: [email protected]

Re: MCT - Mars Colonial Transporter

Příspěvekod Pospíšil » 24 říj 2016, 14:25

Po krátkých chvilkách dnes v práci překládám AMA Q&A pro článek, ale vidím, že byl Raul rychlejší, takže to balím - ušetřil mi práci, vše podstatné už bylo v kostce vše řečeno, totiž napsáno. :)


Edit:
Snad bych mohl doplnit dotaz na Elonovu představu o způsobu výstavby permanentní základny, zda sestavování z dovezených obytných modulů, nebo využití ISRU stavebních materiálů.
Odpověď: Na počátku geodetické povrchové dómy ze skleněných panelů a rámů z uhlíkatých vláken, plus mnoho droidů pro těžbu a budování podzemních tunelů. Droidi mohou vybudovat velké množství přetlakového podpovrchového prostoru pro průmyslový provoz a skleněné dómy pak vyhradit pro obyvatelný prostor "v zeleni".

Dále otázka na počet 42 Raptorů na prvním stupni (... odpověď na základní otázku života, vesmíru a vůbec :-D ), zda jejich velmi těsné uspořádání může způsobovat vedlejší efekt "virtuálního aerospajku" a tedy umožňuje použití kratších trysek a nebo je to jen výsledek požadavku na maximální T/W?
Odpověď: Musí to být 42 z důležitých vědeckých a fiktivních důvodů! Těsné uspořádání je dáno pouze za účelem maximalizovat tah k hmotnosti, ale bylo by dost dobré, kdyby se projevil i vedlejší efekt virtuální trysky.
Naposledy upravil Pospíšil dne 24 říj 2016, 15:49, celkově upraveno 5
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 6013
Registrován: 22 črc 2012, 19:00
Bydliště: Pardubice

PředchozíDalší

Zpět na Rakety a lodě

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník