Falcon Heavy

Informace o vývoji a změnách na poli nosičů a kosmických lodí firmy SpaceX
Odpovědět
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 3884
Reputace: 3050
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od petrsida »

Jaké byly maximální hmotnosti modulů, které vynášel nahoru proton, ty byly také integrovány horizontálně, jenom pro srovnání
Uživatelský avatar
jakubv
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1579
Reputace: 1864
Registrován: 4.2.2017 23:23
Kontaktovat uživatele:
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od jakubv »

Proton nosil náklady okolo 21 tun - Saljut/Mir/ISS/Moduly
N1 se také integrovala horizontálně, je to o celkové konstrukci, jasně, jde to vyřešit, ale otázka je, zda to neznamená kg navíc....
-----------------
xx jakubv
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10832
Reputace: 10279
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od Pospíšil »

jakubv píše:...je to o celkové konstrukci, jasně, jde to vyřešit, ale otázka je, zda to neznamená kg navíc....
Znamená. Některé optické a elint špionážní satelity USA jdou se svou konstrukcí na hranici nosnosti nosiče, přičemž se uvažuje pouze zatížení v podélném směru. Pokud by musely odolávat byť jen 1g i v příčném směru, musely by všechny části konstrukce tomuto vyhovět a být dimenzovány i pro toto zatížení. A jelikož jsou to někdy obrovské obludy velikosti školního autobusu, tak by se to projevilo stovkami kg navíc, které by se musely ušetřit na přístrojovém vybavení družice. Podlouhlá konstrukce lépe odolá zatížení ve vzpěru než v ohybu.
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26964
Reputace: 2730
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od Dugi »

Takhle nějak by mohl vypadat FH s prodlouženým aerodynamickým krytem a speciální obslužnou věží.

Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
jakubv
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1579
Reputace: 1864
Registrován: 4.2.2017 23:23
Kontaktovat uživatele:
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od jakubv »

aktuálně nasmlouvané mise
Updated SpaceX Falcon Heavy manifest:
- USSF-44 (NET Fall 2020)
- USSF-52 (NET 2021)
- ViaSat-3 (NET mid-2021)
- Psyche (NET July 13, 2022)
- GLS-1 (NET mid-2020's)
- GLS-2 (NET mid-2020's)
-----------------
xx jakubv
todtv
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1333
Reputace: 183
Registrován: 18.11.2018 23:11
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od todtv »

Máte někdo odkaz na jasné přehledné stránky, kde lze zadat palivo, váhy, ISP apod pro 1., 2. stupeň a dle toho orientačně zjistit nosnost rakety na LEO apod.? Už jsem to někde viděl.
Mně to nedá, přepočítám orientačně nosnost FH na 2. stupeň s metanem a 1 Raptorem. Jeho tryska do vakua by měla mít průměr 2,4 m. Tedy se do 3,6 m vejde. :Drbe se na hlavě:
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26964
Reputace: 2730
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od Dugi »

Mám matný dojem, že něco podobného (nevím jestli úplně přesně tohle) bylo někde na kosmo.cz. :Drbe se na hlavě:
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10832
Reputace: 10279
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od Pospíšil »

Mno, pokud se ti s tím chce skutečně pohrát, máš možnost: :)
https://www.kosmo.cz/modules.php?op=mod ... ypocty.htm
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 3884
Reputace: 3050
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od petrsida »

todtv
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1333
Reputace: 183
Registrován: 18.11.2018 23:11
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od todtv »

Tak jsem udělal 1 výpočet náhrady Merlina 1D VAc za Raptor VAc pro FH, dle toho výpočtu jak jste dali odkaz + idee ze stránek jako např. https://www.reddit.com/r/spacex/comment ... ges_maths/ atd.

Poznámky:
1. Je to hrubý výpočet, detailněji na to ... :lol:
2. Výpočet byl zaměřen nikoliv za zachování stejné velikosti 2. stupně, ale aby měl stejnou celkovou hmotnost, jinak bych musel sám přepočítávat celý FH pro boostery a centrální stupeň, udělat na to tabulku a pak optimalizovat. To se mi nechce dělat. Tedy modifikovaný druhý stupeň bude muset mít při stejné hmotnosti asi o 20 %, hmotnost konstrukce nádrží odhad navýšení o 10 %. Tedy modifikovaný 2. stupeň bude při stejné celkové hmotnosti i spalivem delší.
3. Požívám RAPTOR VAC, s odhadem hmotnosti 1,6 t - Merlin VAC má asi 0,55 t. Raptor je moc naddimenzovaný - má 2x vyšší tah a 2. stupeň tak by měl velké zrychlení nebo by musel být přiškrcený na minimum nebo použit původní zmenšený Raptor, který by byl taky lehčí a k dobu by tak bylo možná 1 tuna hmotnosti pro palivo - což dokáže hýbat s celk. nosností klidně nahoru i o až 2 tuny na LEO.
4. ISP použito 3700, konstrukce 2. stupně i s motorem hmotnost 5500 kg celková hmotnost paliva 102600, aby celková hmotnost 2 ° byla zase stejně 108100 kg jako mají ve výpočtu na kosmo.cz. Počítány podchlazené kapaliny - vyšší hustoty než při bodu varu.
5. Výpočet na kosmu uvádí o něco nižší hmotnosti. Závěrečná % navýšení nosnosti jsou spodní mezí - odhad navýšení hmotnosti konstrukce je při 10 % naddimenzovaný + je použit zbytečně velký a těžký Raptor, kde je možná další úspora. V optimální verzi s vyšším ISP u optimalizovaného Raptoru se pak s nosností na LEO dostaneme přes 71 až přes 72 tun. A % navýšení nosnosti se zvýší o 2 -3 %ní body (např. ze 7 % na 9 - 10 %, z 13 % na 16 % apod.). U 2. stupně jsou hmotnosti konstrukce + motoru dost citlivé pro celkovou nosnost.

FH expendable LEO 64273 kg GTO 25742 kg TLI 19782 kg GEO 14502 kg
FH expendable modifikovaný 2° Raptor: LEO 69080 kg GTO 28288 kg TLI 21889 kg GEO 16135 kg

FH záchrana obou boosterů + záchrana centr. stupně: LEO 41304 kg GTO 15565 kg TLI 11568 kg GEO 8079 kg
FH záchrana obou boosterů + záchrana centr. stupně modifikovaný 2 ° Raptor: LEO 45008 kg GTO 17294 kg TLI 13016 kg GEO 9090 kg

Tedy
FH expendable verze bude mít vyšší nosnost o:
LEO 7 % GTO 10 % TLI 11 % GEO 11 %
FH záchrana všech 3 1. stupňů bude mít vyšší nosnost o:
LEO 9 % GTO 11 % TLI 13 % GEO 13 %

Tak a dál na to defekuji, tohle stačilo. :lol:

Odpovědět

Zpět na „Rakety a lodě“