Falcon Heavy
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3884
- Reputace: 3050
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Falcon Heavy
Jaké byly maximální hmotnosti modulů, které vynášel nahoru proton, ty byly také integrovány horizontálně, jenom pro srovnání
- jakubv
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1579
- Reputace: 1864
- Registrován: 4.2.2017 23:23
- Kontaktovat uživatele:
Re: Falcon Heavy
Proton nosil náklady okolo 21 tun - Saljut/Mir/ISS/Moduly
N1 se také integrovala horizontálně, je to o celkové konstrukci, jasně, jde to vyřešit, ale otázka je, zda to neznamená kg navíc....
N1 se také integrovala horizontálně, je to o celkové konstrukci, jasně, jde to vyřešit, ale otázka je, zda to neznamená kg navíc....
-----------------
xx jakubv
xx jakubv
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10832
- Reputace: 10279
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Falcon Heavy
Znamená. Některé optické a elint špionážní satelity USA jdou se svou konstrukcí na hranici nosnosti nosiče, přičemž se uvažuje pouze zatížení v podélném směru. Pokud by musely odolávat byť jen 1g i v příčném směru, musely by všechny části konstrukce tomuto vyhovět a být dimenzovány i pro toto zatížení. A jelikož jsou to někdy obrovské obludy velikosti školního autobusu, tak by se to projevilo stovkami kg navíc, které by se musely ušetřit na přístrojovém vybavení družice. Podlouhlá konstrukce lépe odolá zatížení ve vzpěru než v ohybu.jakubv píše:...je to o celkové konstrukci, jasně, jde to vyřešit, ale otázka je, zda to neznamená kg navíc....
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
- jakubv
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1579
- Reputace: 1864
- Registrován: 4.2.2017 23:23
- Kontaktovat uživatele:
Re: Falcon Heavy
aktuálně nasmlouvané mise
Updated SpaceX Falcon Heavy manifest:
- USSF-44 (NET Fall 2020)
- USSF-52 (NET 2021)
- ViaSat-3 (NET mid-2021)
- Psyche (NET July 13, 2022)
- GLS-1 (NET mid-2020's)
- GLS-2 (NET mid-2020's)
Updated SpaceX Falcon Heavy manifest:
- USSF-44 (NET Fall 2020)
- USSF-52 (NET 2021)
- ViaSat-3 (NET mid-2021)
- Psyche (NET July 13, 2022)
- GLS-1 (NET mid-2020's)
- GLS-2 (NET mid-2020's)
-----------------
xx jakubv
xx jakubv
Re: Falcon Heavy
Máte někdo odkaz na jasné přehledné stránky, kde lze zadat palivo, váhy, ISP apod pro 1., 2. stupeň a dle toho orientačně zjistit nosnost rakety na LEO apod.? Už jsem to někde viděl.
Mně to nedá, přepočítám orientačně nosnost FH na 2. stupeň s metanem a 1 Raptorem. Jeho tryska do vakua by měla mít průměr 2,4 m. Tedy se do 3,6 m vejde.
Mně to nedá, přepočítám orientačně nosnost FH na 2. stupeň s metanem a 1 Raptorem. Jeho tryska do vakua by měla mít průměr 2,4 m. Tedy se do 3,6 m vejde.
Re: Falcon Heavy
Mám matný dojem, že něco podobného (nevím jestli úplně přesně tohle) bylo někde na kosmo.cz.
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10832
- Reputace: 10279
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Falcon Heavy
Mno, pokud se ti s tím chce skutečně pohrát, máš možnost:
https://www.kosmo.cz/modules.php?op=mod ... ypocty.htm
https://www.kosmo.cz/modules.php?op=mod ... ypocty.htm
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Falcon Heavy
Tak jsem udělal 1 výpočet náhrady Merlina 1D VAc za Raptor VAc pro FH, dle toho výpočtu jak jste dali odkaz + idee ze stránek jako např. https://www.reddit.com/r/spacex/comment ... ges_maths/ atd.
Poznámky:
1. Je to hrubý výpočet, detailněji na to ...
2. Výpočet byl zaměřen nikoliv za zachování stejné velikosti 2. stupně, ale aby měl stejnou celkovou hmotnost, jinak bych musel sám přepočítávat celý FH pro boostery a centrální stupeň, udělat na to tabulku a pak optimalizovat. To se mi nechce dělat. Tedy modifikovaný druhý stupeň bude muset mít při stejné hmotnosti asi o 20 %, hmotnost konstrukce nádrží odhad navýšení o 10 %. Tedy modifikovaný 2. stupeň bude při stejné celkové hmotnosti i spalivem delší.
3. Požívám RAPTOR VAC, s odhadem hmotnosti 1,6 t - Merlin VAC má asi 0,55 t. Raptor je moc naddimenzovaný - má 2x vyšší tah a 2. stupeň tak by měl velké zrychlení nebo by musel být přiškrcený na minimum nebo použit původní zmenšený Raptor, který by byl taky lehčí a k dobu by tak bylo možná 1 tuna hmotnosti pro palivo - což dokáže hýbat s celk. nosností klidně nahoru i o až 2 tuny na LEO.
4. ISP použito 3700, konstrukce 2. stupně i s motorem hmotnost 5500 kg celková hmotnost paliva 102600, aby celková hmotnost 2 ° byla zase stejně 108100 kg jako mají ve výpočtu na kosmo.cz. Počítány podchlazené kapaliny - vyšší hustoty než při bodu varu.
5. Výpočet na kosmu uvádí o něco nižší hmotnosti. Závěrečná % navýšení nosnosti jsou spodní mezí - odhad navýšení hmotnosti konstrukce je při 10 % naddimenzovaný + je použit zbytečně velký a těžký Raptor, kde je možná další úspora. V optimální verzi s vyšším ISP u optimalizovaného Raptoru se pak s nosností na LEO dostaneme přes 71 až přes 72 tun. A % navýšení nosnosti se zvýší o 2 -3 %ní body (např. ze 7 % na 9 - 10 %, z 13 % na 16 % apod.). U 2. stupně jsou hmotnosti konstrukce + motoru dost citlivé pro celkovou nosnost.
FH expendable LEO 64273 kg GTO 25742 kg TLI 19782 kg GEO 14502 kg
FH expendable modifikovaný 2° Raptor: LEO 69080 kg GTO 28288 kg TLI 21889 kg GEO 16135 kg
FH záchrana obou boosterů + záchrana centr. stupně: LEO 41304 kg GTO 15565 kg TLI 11568 kg GEO 8079 kg
FH záchrana obou boosterů + záchrana centr. stupně modifikovaný 2 ° Raptor: LEO 45008 kg GTO 17294 kg TLI 13016 kg GEO 9090 kg
Tedy
FH expendable verze bude mít vyšší nosnost o:
LEO 7 % GTO 10 % TLI 11 % GEO 11 %
FH záchrana všech 3 1. stupňů bude mít vyšší nosnost o:
LEO 9 % GTO 11 % TLI 13 % GEO 13 %
Tak a dál na to defekuji, tohle stačilo.
Poznámky:
1. Je to hrubý výpočet, detailněji na to ...
2. Výpočet byl zaměřen nikoliv za zachování stejné velikosti 2. stupně, ale aby měl stejnou celkovou hmotnost, jinak bych musel sám přepočítávat celý FH pro boostery a centrální stupeň, udělat na to tabulku a pak optimalizovat. To se mi nechce dělat. Tedy modifikovaný druhý stupeň bude muset mít při stejné hmotnosti asi o 20 %, hmotnost konstrukce nádrží odhad navýšení o 10 %. Tedy modifikovaný 2. stupeň bude při stejné celkové hmotnosti i spalivem delší.
3. Požívám RAPTOR VAC, s odhadem hmotnosti 1,6 t - Merlin VAC má asi 0,55 t. Raptor je moc naddimenzovaný - má 2x vyšší tah a 2. stupeň tak by měl velké zrychlení nebo by musel být přiškrcený na minimum nebo použit původní zmenšený Raptor, který by byl taky lehčí a k dobu by tak bylo možná 1 tuna hmotnosti pro palivo - což dokáže hýbat s celk. nosností klidně nahoru i o až 2 tuny na LEO.
4. ISP použito 3700, konstrukce 2. stupně i s motorem hmotnost 5500 kg celková hmotnost paliva 102600, aby celková hmotnost 2 ° byla zase stejně 108100 kg jako mají ve výpočtu na kosmo.cz. Počítány podchlazené kapaliny - vyšší hustoty než při bodu varu.
5. Výpočet na kosmu uvádí o něco nižší hmotnosti. Závěrečná % navýšení nosnosti jsou spodní mezí - odhad navýšení hmotnosti konstrukce je při 10 % naddimenzovaný + je použit zbytečně velký a těžký Raptor, kde je možná další úspora. V optimální verzi s vyšším ISP u optimalizovaného Raptoru se pak s nosností na LEO dostaneme přes 71 až přes 72 tun. A % navýšení nosnosti se zvýší o 2 -3 %ní body (např. ze 7 % na 9 - 10 %, z 13 % na 16 % apod.). U 2. stupně jsou hmotnosti konstrukce + motoru dost citlivé pro celkovou nosnost.
FH expendable LEO 64273 kg GTO 25742 kg TLI 19782 kg GEO 14502 kg
FH expendable modifikovaný 2° Raptor: LEO 69080 kg GTO 28288 kg TLI 21889 kg GEO 16135 kg
FH záchrana obou boosterů + záchrana centr. stupně: LEO 41304 kg GTO 15565 kg TLI 11568 kg GEO 8079 kg
FH záchrana obou boosterů + záchrana centr. stupně modifikovaný 2 ° Raptor: LEO 45008 kg GTO 17294 kg TLI 13016 kg GEO 9090 kg
Tedy
FH expendable verze bude mít vyšší nosnost o:
LEO 7 % GTO 10 % TLI 11 % GEO 11 %
FH záchrana všech 3 1. stupňů bude mít vyšší nosnost o:
LEO 9 % GTO 11 % TLI 13 % GEO 13 %
Tak a dál na to defekuji, tohle stačilo.